به گزارش جماران، ابوالفضل سروش در کانال تلگرامی خود نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم

فَإِنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ

اگر بیاد آوریم شعار آزادی در انقلاب شکوهمند اسلامی اشاره ایی واضح به آزادی بیان و عقیده و در شکل سیاسی آن آزادی احزاب و گروههای فکری و سیاسی داشت و این بنحوی تا پیش از خروج برخی از گروهکهای محارب بر علیه نظام ناشی از آرای مردم، در اوج آزادی موجود بوده است. شهید بهشتی (ره) در نخستین گام بعنوان یکی از طلیعه داران آگاه نسبت به ارزش احزاب در تضمین تداوم آزادیهای سیاسی و برنامه محور و عملگرا شدن انتخابات در نظام نوین اسلامی، پس از پیروزی انقلاب  اقدام به تشکیل اولین حزب یکپارچه اسلامی و انقلابی بنام حزب جمهوری اسلامی نمود، هرچند در ادامه بنا به دلایلی این روند کندتر شد. 

آیه شریفه صدرالاشاره نیز تاکید قرآن کریم بر ضرورت وجود مفهوم حزب برای تفکر فعال اسلامی است و به چنین تشکلی بشرط ارتباط الهی صحیح، از جانب خداوند وعده غلبه و نصرت داده شده است. جمهوری اسلامی و قانون اساسی ان نیز این مهم را دریافته و صریحا آزادی احزاب و فعالیتهای سیاسی را از بدو تاسیس نظام اسلامی، ترغیب نموده است. متاسفانه پس از غائله دهه ۶۰ گروهکهای محارب در کشور و اجباری که بدنبالش برای انحلال آنها ایجاد شد کماکان این مهم به قدر خودش مطرح و پیگیری نشده. احزاب حاضر شاید توانسته باشند بخشی از الزامات سیاسی یک نظام مردمسالار را تامین کرده باشند اما هنوز تا اهداف انقلاب در موضوع تحزب فاصله داریم. بخشی از این دوری نسبت به اهداف مذبور ریشه در جنینی بودن تفکر و تشکیلات حزبی موجود دارد که هنوز سیاستمداران و سیاست پیشگان ما  برنامه و تشکیلات رشدیافته و یا حتی فرهنگ لازم تحزب و رفتار حزبی را ندارند و بخشی از مشکل هم در فقدان قوانین و بسترهای لازم برای حمایت از آزادی احزاب میباشد که به حمایت و تلاش مجلس نیاز دارد. 

امیدوارم با پاسداشت خون شهدای انقلاب که آزادی را در مقابل طاغوت زمان فریاد کردند، بتوانیم با تامین قوانین و شرایط لازم به گسترش فرهنگ تحزب با رعایت اخلاق اسلامی مبادرت ورزیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.