نگاه متحجرانه سعی در محدود کردن زنان داشت، در حالیکه امام (ره) همواره تاکید کردند هیچ مانعی برای رشد و تعالی زنان وجود ندارد و این دیدگاه را در سخنرانی های خود طرح و در اوان پیروزی انقلاب در زمینه های مختلفی حتی صنعت مطرح کردند.

به گزارش جماران؛ معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در دولت دوازدهم، در کانال تلگرامی خود نوشت:

از شاخص های کارآمدی یک نظام، رویکرد آن به زنان است. امام خمینی (ره) با یک برنامه ریزی درباره موضوع زنان، نگاهی پیشرو را در مقابل نگاه متحجرانه ای که می رفت تا سیطره یابد، مطرح کردند. 

نگاه متحجرانه سعی در محدود کردن زنان داشت، در حالیکه امام (ره) همواره تاکید کردند هیچ مانعی برای رشد و تعالی زنان وجود ندارد و این دیدگاه را در سخنرانی های خود طرح و در اوان پیروزی انقلاب در زمینه های مختلفی حتی صنعت مطرح کردند. 

این مطالب از امام یعنی این که به لحاظ اجتماعی و سیاسی زنان آزادند فعال باشند و این خود نوعی تجدد در جوامع اسلامی بود. زن مسلمان معاصر الگویی از تجدد را پیروی کرد که با الگوی غربی تجدد همخوانی نداشت. الگوی انقلاب اسلامی در عین حال که فضا را برای استقلال فکری و عملی زن فراهم ساخت، بر رعایت شئونات انسانی و اخلاقی تاکید داشت. این الگو بلافاصله در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشورهایی که جمعیت های مسلمان داشتند مورد استقبال گرفت. زیرا پشتوانه فکری داشت و دیدگاههای اندیشمندانی چون دکتر علی شریعتی و شهید آیت الله مطهری منشاء آن بود. به دلیل همین پشتوانه فکری مترقی بود که بعد از انقلاب ما، گرایش زنان مسلمان به حجاب در خاورمیانه و حتی اروپا ایجاد شد و گسترش یافت و حالا بعد از چند دهه که مشخص شده چنین گرایشی مثبت و همه گیر است، فرقه های جعلی را از اسلام مانند طالبان و داعش با ریشه های وهابیگری به زور اسلحه و وحشت رواج داده اند تا جلوی رشد اسلام مترقی و منطبق بر واقعیات را بگیرند.

بنابراین امروز لازم است نقش زنان مسلمان به پشتوانه آزادی و استقلالی که اسلام به آنها داده است، تبیین شود؛ زنان دانشمند مسلمانی که در سراسر جهان به جهان علم و دانش کمک می کنند، زنان مسلمان فداکاری که سازمان های عظیم خیریه برای توانبخشی به نیازمندان را به راه انداخته اند، زنان مسلمان هنرمندی که جایگاه هنر را اعتبار می دهند و هزاران نمونه از این موارد. به خصوص که در شرایط کنونی با قرائت های انحرافی از دین اسلام، زنان را تا حد برده و کنیز در میادین شهرهای تصرف شده خود فروختند و هزاران کار شنیع دیگری که البته نه به نام سکولاریسم یا لائیسیته، بلکه به نام اسلام صورت گرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.