احمد توکلی در واکنش به طرح گشایش اقتصادی دولت روحانی نوشت: آقای روحانی قیمت دلار را ظرف ۷ سال ۶ برابر کرده‌اید.اگر دولت های بعدی مانند شما باشند، بدهی خود را چگونه بپردازند؟ این ساقط کردن کشور به دره فلاکت است. اگر کاری نکنیم با این دست فرمان، سقوط در پیش است.

به گزارش جماران، احمد توکلی در رشته توئیتی در واکنش به طرح گشایش اقتصادی دولت روحانی نوشت: «دولت و شرکت‌های دولتی تنها از فروش اوراق به مردم حداقل ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارند. که سود آن تا پایان سال ۱۳۹۸ تقریبا ۲۴۰ هزار میلیارد تومان می شود. دولت این سود را از کجا می دهد؟عمدتاً با چاپ اوراق جدید!

 

آقای روحانی قیمت دلار را ظرف ۷ سال ۶ برابر کرده‌اید.اگر دولت های بعدی مانند شما باشند، بدهی خود را چگونه بپردازند؟ این ساقط کردن کشور به دره فلاکت است. اگر کاری نکنیم با این دست فرمان، سقوط در پیش است.

 

اگر ساقط کردن کشور در چند سال دیگر برای جبران ندانم کاری، راحت طلبی و فساد نامش گشایش است، پس فلاکت چیست؟ خوش بین که باشیم می گوییم نه می دانند، نه می توانند و نه می خواهند. چون دانایان توانای خوش نیت هستند، اینها همه چاره دارد اگر گوش شنوایی باشد.»

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در رشته توئیتی دیگر نوشت: «یکی از منابع دولت استقراض از مردم است. به این امید که با آن بودجه چنان تنظیم شود که بازدهی ملی به قدری بالا رود تا دولت بتواند در سررسید اصل و سود را بپردازد و یا اگر بدهی باقی مانده باشد دولت امکان پرداخت سود آن را داشته باشد.

 

دولت‌هایی که دخل‌وخرجشان حساب‌و‌‌کتاب درستی ندارد کم می‌آورند. به ناچار به جای سود هر سال اوراق بهادار جدیدی منتشر می‌کنند و به طلبکاران می‌دهند. نتیجه آن این است که مجموع اصل بدهی و این سود، بدهی جدید را می‌سازد و باید برای کل آن سود داده شود.

 

دادن اوراق بهادار به جای سود استقراض قبلی ربح مرکبی می سازد که هر سال به شکل تصاعدی بالا می‌رود و چه بلاهایی بر سر نسل بعدی نخواهد آورد! از خام فروشی به آینده فروشی؟ این گشایش نیست، فلاکتی است برای آیندگان.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.