برخی از مسئولین و چهره‌های سیاسی به خبر علت سقوط هواپیمای اوکراینی واکنش نشان دادند.

به گزارش جماران، بعد از اعلام رسمی ستاد کل نیروهای مسلح در رابطه با علت سقوط هواپیمای بویینگ 737 اوکراینی،  برخی از مسئولین و چهره‌های سیاسی در اظهارنظرهایی واکنش نشان دادند: 

 شهیندخت مولاوردی در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت : «آرزو به دلمان ماند حداقل یک نفر در این شرایط استعفا دهد؛ کمترین پاسخی که برای تشفی خاطر و تسکین افکار عمومی در این لحظات می توان داد چسبیدن به این میزها و عناوین چه ارزشی دارد در برابر فوران خشم و سرخوردگی و احساس تحمیق یک ملت؟!»

 عبدالله رمضان‌زاده در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: «شرمنده ام، کاش میمردم»

 عطاءالله مهاجرانی در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: «دولت آمریکا به فرمانده ناو وینسنس، که هواپیماى مسافرى ایران را سرنگون کرد و موجب کشته شدن ٢٩٠ مسافر شد، جایزه داد. ستاد نیروهاى مسلح ایران و رئیس جمهور و وزیر خارجه از این فاجعه، إبراز تاسف کرده اند ، اعلام کرده اند که افراد مقصر محاکمه خواهند شد. دریغ بزرگ از اشتباه ویران کننده»

 عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده مجلس در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: «غم از دست رفتن جان مسافران پرواز 752 افزون‌تر شد. از چهارشنبه تا صبح شنبه کسی از حقیقت خبر نداشته که بعد از ۳ روز تکذیب، خبر اعلام شود؟ جامعه را اینگونه به بازی دروغگویی می‌گیرید و لابدا انتظار دارید که حرف‌هایتان مورد قبول افکار عمومی قرار بگیرد؟»

 

 الیاس نادارن در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: «خطای پدافند قابل پذیرش است. در شرایط‌ جنگی و شرارت آمریکایی‌ها ناخواسته یک اشتباه بزرگ انجام دادند. اما خطای مدیریت افکارعمومی قابل پذیرش است؟ استعفای مقامات مسئول و مراجع اطلاع رسانی که موجب سلب اعتماد عمومی می‌شوند حداقل کار است!»

زهرا نژاد بهرام، عضو شورای شهر تهران در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: « تنها راه برون رفت از بحران فعلی! سقوط هواپیمای اوکراینی آن است که مسئولین این بحران فاجعه بار که بشکل مستقیم و غیر مستقیم دخالت داشته و حقوق ملت ایران را تضییع کرده اند،شناسایی،معرفی و مجازات شوند. حفظ حقوق ملت ایران در گرو پاسخگویی سریع، فارغ از ملاحظات سازمانی احتمالیست.»

بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون اصل 90 در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: « ۱- کمترین انتظار مردم استعفا یا برکنارى فورى بالاترین رده‌های مسئول در فاجعه هواپیمای اوکراینی و سپردن آنها به دست عدالت است. اگر این اقدام صورت نگیرد، فردا درخواست استیضاح وزرای مسئول را تقدیم می‌کنم، اگر رییس و هیات رئیسه مثل عدم اعلام وصول استیضاح‌ها و طرح تک نرخى کردن بنزین. ۲- عمل کنند یا برکنارى و مجازات براى خاطیان فاجعه در کار نباشد من به حرمت سوگند یاد کرده در برابر مردم، استعفا مى دهم.»

امیر خجسته، نماینده مجلس در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: چرا از همان لحظه ی اول شلیک موشک پدافندی اخبار و اطلاعات نیروهای مسلح در اختیار مقامات قرار نگرفت تا حداقل با سکوت مانع از ایراد اینچنین ضربه ی بزرگی به حیثیت بین المللی کشور گردند؟! لازم است مجلس با فوریت ویژه برای بررسی دقیق این فاجعه بزرگ اقدام کند.

جهانبخش محبی‌نیا، نماینده مجلس در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: «شلیکی است مصیبت‌بار که دوست و دشمن را به حیرت واداشته است.»

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت: به سهم خود از خانواده داغداران هواپیمای اوکراینی عذرخواهی می‌کنم و تسلیت مجدد می‌گویم. زخم آنان با اخبار اخیر عمیق‌تر شد. اطلاعیه‌ها و توضیحات فرمانده نیروی هوایی سپاه خوب بود، اما کافی نیست. برای بازسازی اعتماد، جلسه گفتگوی صریح و شفاف مسوولان ستاد مسلح با رسانه‌ها ضروری است.

آذر منصوری نوشت: اولین گام برای آنکه نشان دهید که اراده ای برای جبران خسارت و ترمیم زخم عمیقی که بر پیکر وطن وارد شده وجود دارد، این است که مسببین اصلی پس از عذرخواهی از همه مردم ایران، از مسئولیت خود استعفا دهند. رسیدگی مقامات قضایی سر جای خود.

عماد باقی نوشت: فارغ ازعلل فاجعه سقوط هواپیمای اوکراینی و نقش وضعیت فوق العاده وجنگی،نمی دانم بر دردکشته شدن سرنشینان آن باید مرهم نهاد یا بر درد گناه کتمان حقیقت(بقره.آیه140و283)؟ که هرکدام دردناکتر از دیگری است. کاش از این رویداد تلخ عبرت بگیرند وبیش از این آمار کشته شدگان آبان را کتمان نکنند.

بادامچی، نماینده مجلس نوشت: «اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح درباره «مورد اصابت قرار گرفتن‌ هواپیمای اوکراینی بر اثر بروز خطای انسانی و به‌صورت غیرعمد»، باعث تاسف بسیار است. ساقط کردن هواپیمای مسافربری خطای بزرگی است. از نیروهای زحمتکش مسلح انتظار چنین خطایی نمی‌رود. اما خودداری از اعلام آن بسیار تلخ‌تر است.

۲) باید در همان لحظات اولیه، قبل از آنکه اعتماد عمومیخدشه‌دار می‌شد، این خبر به‌صورت صادقانه با مردم شریف ایران در میان گذاشته می‌شد. لازم است سریعا عاملان این اشتباه بزرگ مجازات شوند و به شایسته‌ترین‌ وجه ممکن از خانواده داغدار جان‌باختگان عذرخواهی و دلجویی شو‌د.»

سید ابراهیم امینی، عضو شورای شهر تهران نوشت: اعتراف دیرهنگام در ماجرای بوئینگ ۷۳۷ که جان بیش از ۱۷۰ انسان بی‌گناه را گرفت، درد این مصیبت را دوچندان، اعتماد عمومی را زیر سوال و احساسات جامعه را جریحه دار ساخت. عزل و محاکمه مقصران حادثه و عاملان پنهانکاری آن، خواسته به‌حقی است که باید انجام و به اطلاع افکار عمومی برسد.

محمدباقر قالیباف نوشت: بهت‌زده‌ام از این فاجعه؛ لاله‌های جوانمان در پرواز P2752 پرپر شدند. غم تمام وجودم را فرا گرفته است. جز تسلیت به خانواده‌های داغدارشان چه می‌توانم بگویم. خدایا به همه مردم ایران خصوصاً خانواده‌های عزیز این فرزندان رشید ایران در سوگ آنها صبر و آرامش عطا فرما و همه آن عزیزان را با بهترین بندگانت همنشین کن. اندوه و بهت باهم راه گلو را بسته‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
10 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.