به گزارش جماران؛ کانال خبرها و نظرها نوشت: بخش خصوصی ایران به بازار بکر و بزرگ عراق به عنوان اولین مقصد صادراتی می اندیشد.

در آخرین روزهای سالی که ایران با تحریم سخت ترامپ دست و پنجه نرم می کند بر اساس تازه ترین گزارشی که رئیس کل گمرک ایران منتشر کرده است چینی ها دوباره در جایگاه اولین مقصد صادرات ایران ایستاده اند. به نظر می آید این اتفاق نتیجه مذاکرات و قراردادهایی است که در ماههای اخیر بویژه با سفر هیات بلندپایه ایرانی به ریاست لاریجانی به همراه چند وزیر حوزه اقتصادی و بازرگانی ایران به پکن صورت گرفت.

طبق این گزارش هم اکنون کشور چین با ۸.۳ میلیارد دلار اولین و اصلی‌ترین شریک تجاری ایران است و عراق با ۸.۲ میلیارد دلار شریک دوم تجاری است.

با این حال حمید حسینی دبیرکل مشترک اتاق بازرگانی ایران-عراق چندی پیش اظهار امیدواری کرد که با تمهیداتی که ایران اندیشیده است تجارت با عراق رونق بیشتری گرفته و این کشور مهم همسایه غربی جایگاه اول را در صادرات ایران تثبیت کند  .

از جمله این تمهیدات سامان دهی ۲ مرز رسمی پرویزخان و باشماق است که از اهمیت بسزایی برای ایران برخوردارند.

طبق گفته مهدی میراشرفی ییس گمرک ، ایران دنبال اجرای طرح جامع مرز رسمی پرویزخان در محوطه ۶۰ هکتاری این مرز است و برای این کار  ۳۴ میلیارد تومان هزینه می کند.

از نظر مقام های ارشد دولت در شرایط تحریم ، مرزها برای یک ایران فرصت است و همه باید از آن استفاده کنند و ماحصل آن افزایش تولید و ایجاد اشتعال و رونق اقتصادی ملی است.

روزانه به طور میانگین ۸۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون کالا از مرز رسمی پرویزخان و ۳۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه کامیون کالای ترانزیتی از مرز خسروی این شهرستان به عراق صادر می شود.

مقصدهای اصلی صادرات ایران در دوران تحریم 

معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی ۲۰ مقصد نخست صادرات کالای غیرنفتی ایران در ۱۰ ماهه نخست ۱۳۹۷ را این گونه تشریح کرده است: بعد از کشور چین و عراق ، امارات متحده عربی با ۵ میلیارد و ۳۱۳ میلیون دلار، افغانستان با ۲ میلیارد و ۵۳۳ میلیون دلار، ترکیه با ۲ میلیارد و ۲۶ میلیون دلار و هند با یک میلیارد و ۷۱۳ میلیون دلار در جایگاه های دوم تا پنجم واردات کالاهای غیرنفتی از ایران قرار گرفته اند.

در رتبه های بعدی کره جنوبی با یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار، پاکستان با یک میلیارد و ۱۹ میلیون دلار، اندونزی با ۶۴۴ میلیون دلار، عمان با ۶۳۹ میلیون دلار و تایلند با ۵۸۰ میلیون دلار کشورهای ششم تا دهم این جدول هستند.

براساس اعلام معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، ۱۰ کشور بعدی این فهرست به ترتیب عبارتند از جمهوری آذربایجان با ۳۴۰ میلیون دلار، ترکمنستان ۳۳۴ میلیون دلار، تایوان ۲۷۱ میلیون دلار، ایتالیا ۲۲۹ میلیون دلار، مالزی ۲۲۰ میلیون دلار، روسیه ۲۱۹ میلیون دلار، مصر ۲۱۶ میلیون دلار، آلمان ۲۱۵ میلیون دلار و کویت ۲۱۴ میلیون دلار در مدت زمان مشابه کالای غیرنفتی از ایران وارد کرده اند.

ایران چگونه از ترکیه در صحنه تجارت عراق پیشی گرفت

در سال ۲۰۱۷ ترکیه ۶.۵ درصد از کالاهای صادراتی خود به ارزش ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار را به عراق صادر کرد اما در سال ۲۰۱۸ این کشور با صادرات ۴.۵ درصد از کالاهای صادراتی خود به عراق توانست ۷ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار کالا به عراق صادر کند.

به گفته دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق؛ اما ایران در ۱۲ ماهه سال ۲۰۱۸ با صادرات ۸ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار کالا به عراق از ترکیه پیشی گرفت و توانست جای ترکیه را در بازار عراق بگیرد.

ایران چه محصولات و خدماتی را به عراق صادر می کند

براساس گزارش مدیرعامل مرکز آموزش بازرگانی مهم‌ترین اقلام صادراتی به عراق شامل حیوانات زنده، انواع روغنهای نباتی و حیوانی، انواع نوشابه‌ها، محصولات معدنی، محصولات شیمیایی، محصولات و مواد پلاستیکی، انواع پوست و چرم و کیف، چوب و اشیاء چوبی، منسوجات، سنگ ساختمانی، سیمان است.

طبق گفته عباس خالقی تبار با اشاره به حضور گسترده چینی ها در بازار خودرو عراق در قالب لیزینگ گفته است :کشور عراق امروزه به دلیل جنگهای داخلی و قطع روابط بخش های عربی که 70 درصد تراکم جمعیت و بازار مصرف در بغداد و 9 استان جنوبی قراردارد تنها مبادی گمرکی آزاد را برای واردات انواع کالاها و خدمات خود از مرزهای کشور ایران و کویت داراست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.