یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت/

از کنار این عکس به سادگی مگذرید

پایگاه خبری جماران: پنج شنبه به همت مؤسسه دارالثقلین در شهر قم سمیناری درباره چالش های حقوق زنان در فقه تشکیل شده بود که البته در نوع خود ویژگی هایی داشت. 

مهم ترین امتیاز این تجمع علاوه بر حضور مرجع بزرگوار تقلید حضرت آیت الله صانعی که در آن سخن گفتند و طبیعتاً به غنای این همایش افزوده بود، آن بود که  این گردهمآیی پیرامون حقوق زنان و در شهر قم شکل گرفته بود. 

دوستانی که مثل من فضای حوزه های علمیه در سالهای دهه پنجاه و یا قبل از آن را درک کرده باشند و با تفکرات سنتی این فضا آشنایی داشته باشند ، نمی توانند تعجب خود را از اینکه در دل حوزه جلسه ای با حضور مرجعی از مراجع تقلید تشکیل شده باشد و در آن از حقوق زنان سخن به میان آمده باشد، پنهان کنند. شاید باور این نکته امروز هم برای بسیاری از سنت گرایان سخت باشد که در شهر مقدس قم، و در جلسه ای مذهبی، زنان و مردان در کنار هم به بررسی یک مسئله فقهی بپردازند و یک مرجع تقلید هم برای آنها صحبت کند ، درحالیکه یک عالم از اهل سنت و دو تن از بانوان در کنار ایشان و در هیأت رییسه نشسته اند. 

باور کنید این از برکت انقلاب امام است. باور کنید حوزه های علمیه راه بسیار طولانی و سختی را پیموده اند. باور کنید اگر نبود نفس مسیحایی امام که جمود و تحجر را در متن و حاشیه فقه در هم شکست، و روح اسلام ناب را در جامعه ساری کرد، امکان چنین همایشی فراهم نبود. 

یادمان نرود که که حضرت امام در همین حوزه به سبب تدریس فلسفه، تکفیر شده بودند و از همین حوزه به ایشان نقدهای بسیار وارد شده بود که چرا زنان را مجاز به شرکت در تظاهرات علیه رژیم ستمشاهی دانسته اند. یادمان باشد همین حوزه تا چه حد وحدت اسلامی را به سخره گرفته بود. 

یادمان باشد که در نگاه بسیاری از سنت گرایان حضور زنان در حتی کلاس درس در کنار مردان قابل قبول نیست. پس وقتی امروز در میان متدینین و با حضور یک مرجع دینی شاهد این همایش هستیم، باید به روح امام بزرگوارمان درود بفرستیم. همان امامی که از دیوار کشیدن بین دختران و پسران ، در کلاس های دانشگاه ممانعت کردند و آن را خلاف اسلام دانستند. همان امامی که وحدت امت اسلامی را فریاد زدند و به تفرقه افکنان تاختند. 

البته اینها که نوشته ام به آن معنی نیست که همه حوزویان چنین می اندیشند و یا در میان آنان طرفداران همان زیست سنتی و یا عوامل تفرقه و جنگ فرقه ای وجود ندارند. بلکه این سخن به آن معنی است که نهال اسلام نوگرا و اجتهاد پویا در میانه حوزه بارور شده و همین جای هزار شکر دارد. اما هرگز نباید فراموش کرد که همین امروز، در بسیاری از حوزه های علمیه خواهران، اگر استاد مرد باشد باید از پشت پرده و بدون اینکه خواهران را ببیند، به تدریس مشغول شود. اما به هر حال در همین حوزه و در هیأت رییسه یک همایش، یک مرجع تقلید در کنار دو تن از زنان فرهیخته و یک عالم سنی مذهب ، سخنرانی می کند و از حقوق زنان سخن می گوید.و این یعنی راهی طولانی پیموده شده است. خدا امام را هزار رحمت و رضوان نصیب کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.