هجدهمین دوره بازی های آسیایی-جاکارتا ۲۰۱۸/

طلاهای عجیب و غریب در انتظار اندونزی/ خداحافظی احتمالی کاروان ایران با رده چهارمی؟!

کاروان ورزشی ایران در بازی های آسیایی جاکارتا احتمالا موفق به کسب عنوان چهارمی رقابت ها نخواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ هجدهمین دوره بازی های آسیایی در جاکارتا در حال پیگیری است و کاروان ورزشی ایران نیز تا لحظه انتشار این گزارش 40 مدال به دست آورده و بعد از سه قدرت سنتی آسیا یعنی چین، ژاپن و کره جنوبی در جایگاه چهارم ایستاده است. عنوانی که دو دوره پیش در گوانگژو نیز به دست آمد اما در اینچئون از دست رفت.

عملکرد کاروان ورزشی ایران تا بدین جای کار تقریبا در حد پیش بینی ها بوده و رشته های مدال آور تقریبا کارشان را در جاکارتا به پایان رسانده اند، در این میان رشته هایی مانند تیراندازی، رویینگ و دوچرخه سواری ضعیفتر از حد انتظار کار کردند و در سوی مقابل رشته هایی مانند ووشو و کبدی خوش درخشیدند.

در شرایطی که کاروان ایران تقریبا از همان روزهای نخست بازی ها جایگاه چهارمی خودش را تثبیت کرده بود، اما به نظر می رسد این رده، جایگاه نهایی ایران نخواهد بود و اندونزی میزبان این جایگاه را تصاحب خواهد کرد.

شورای المپیک آسیا در این دوره از رقابت ها بیش از اندازه به میزبان لطف داشته و اندونزیایی ها توانسته اند رشته ها و مدال های بی حساب و کتاب زیادی را به جدول مسابقات اضافه کنند تا بتوانند مدال های خوبی بگیرند. البته معمولا میزبان همیشه یک یا دو رشته موردنظرش را به بازی ها اضافه می کند اما این عدد برای میزبان این دوره از رقابت ها بسیار بیشتر است  و کشور میزبان توانسته رشته هایی مانند جوجیتسو، پاراگلایدر، سامبا، پنچاک سیلات، سافت تنیس و حتی رشته های تفریحی مانند جت اسکی و بریج را نیز به رقابت ها اضافه کرده است.

نتیجه این رشته های اضافه شده بدون حساب کتاب در جدول مدال ها کاملا مشخص است. اندونزی که در دوره گذشته تنها 4 مدال طلا به دست آورده بود در نیمه راه مسابقات تا بدین جای کار 12 مدال طلا به دست آورده است و این در حالی است که مسابقات هنوز ادامه دارد.

در بی حساب و کتاب بودن رشته های اضافه شده همین بس که فقط بدانیم یک رشته به نام پنچاک سیلات که هیچ جایی در ورزش دنیا ندارد به تنهایی 10 مدال انفرادی و 6 مدال تیمی دارد. اندونزی از 10 وزن انفرادی در 8 وزن فینالیست شده اند و این یعنی 8 مدال طلا در انتظار کشور میزبان. 6 مدال رقابت های تیمی هم به کنار!

در پاراگلایدر نیز که قبلا در بازی های آسیایی نبوده دو مدال طلا به اندونزی رسیده و با این وضعیت کشور میزبان بیش از 20 مدال طلا خواهد گرفت. یعنی 5 برابر دوره قبل!

کاروان ورزشی ایران شانس چند مدال طلای دیگر مانند وزنه برداری در فوق سنگین و همچنین والیبال و کاراته و بسکتبال دارد، اما با روندی که اندونزی در پیش گرفته، مدال های این رشته های تازه وارد به کشور میزبان می رسد و عنوان چهارمی به آن ها خواهد رسید.

شورای المپیک آسیا باید جهت حفظ اعتبار و شانیت مسابقات نظارت بیشتری بر رشته های اضافه شده داشته باشد. کاری که کمیته بین المللی المپیک به شدت روی آن حساس است و اضافه شدن یک رشته سالها به طول می انجامد و باید از فیلترهای سخت عبور کند. فراموش نکرده ایم که چینی ها تلاش بسیار زیادی انجام دادند تا ووشو را به المپیک ۲۰۰۸ پکن وارد کنند اما با وجود لابی زیاد و رایزنی های فراوان باز هم موفق به انجام این کار نشدند و ووشو تنها به شکل آزمایشی بدون احتساب مدال در جدول رده بندی، به رشته ها اضافه شد.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید