گزارش جی پلاس؛

استثمار کارگران تایلندی برای تولید لباس دوستاره تیم ملی فرانسه!

کمپانی نایک برای تولید لباس های جدید تیم ملی فرانسه با دوستاره حک شده روی آن کارگران تایلندی را استثمار می کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ تیم ملی فرانسه برای دومین بار قهرمان جام جهانی شد و روی پیراهن این تیم دو ستاره به نشانه دو قهرمانی جام جهانی حک می شود.

مردم و طرفداران تیم ملی فرانسه منتظر هستند که کمپانی نایک لباس های جدید فرانسه را با دوستاره روانه بازار کند اما این کمپانی اعلام کرد که این اتفاق در ماه آگوست رخ می دهد.

نکته قابل توجه درباره شرایط تولید این پیراهن ها است. کمپانی نایک به دلیل قوانین مربوط به حمایت از کارگران که در چین اعمال شده است، تصمیم گرفته کارخانه خود را به تایلند انتقال بدهد. در تایلند حقوق خاصی برای جلوگیری از استثمار کارگران وجود ندارد. در واقع به خاطر افزایش دستمزدها در چین، نایک می خواهد محصولاتش با هزینه کمتر و البته سریع تر تولید شود و به همین دلیل این کار را در تایلند انجام می دهد.

یکی از فرانسویان حامی حقوق کارگران در این باره گفت: ما می خواهیم بدانیم که این لباس ها چگونه و در چه شرایطی تولید می شود اما نایک هیچ گونه اطلاعاتی به ما نمی دهد. این اتفاق در سال 2016 برای لباس آلمان ها هم رخ داد که تنها یک درصد از مبلغ فروش لباس ها به کارگران رسید. حتی نایک می خواهد برای تولید لباس فرانسه تعدادی از این لباس ها را در ترکیه و لهستان تولید کند تا به تقاضای زیاد مردم پاسخ بدهند.

شرایط وقتی عجیب تر می شود که بدانیم هزینه تولید هر لباس حدود 3 یورو است و نایک تنها 3 یورو بابت تولید لباس های تیم ملی فرانسه پرداخت می کند اما مبلغ فروش خیلی بالاتر از این است. پیش بینی می شود نایک هر لباس فرانسه را بین 80 تا 140 یورو بفروشد که این اختلاف فاحشی با مبلغ تولید دارد. بنابراین در این شرایط  کارگران بزرگترین بازنده هستند.

کمپانی های دیگری از جمله آدیداس هم به دنبال این هستند که مدل تجاری نایک را تقلید کنند چرا که می دانند سود هنگفتی به دست می آورند.

دیدگاه تان را بنویسید