بررسی جی پلاس درباره ناکارآمدی تصمیم های انضباطی والیبال

اینجا کسی زورش به ستاره ها نمی رسد؟!

مسئولان فدراسیون والیبال این روزها در برابر بداخلاقی های بازیکنان مدارا می کند و آن ها به راحتی و تنها با یک عذرخواهی بدون آن که تاوان کارهای خود را پس بدهند، از کمیته انضباطی بیرون می آیند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ هر دو دیدار نیمه نهایی لیگ برتر والیبال میان پیکان تهران و بانک سرمایه به نفع مدافع عنوان قهرمانی به پایان رسید تا آن ها فینالیست شوند. اما دیدار دوم این تیم ها با حواشی و اتفاقات فراوانی همراه بود و باعث شد پایان این بازی با درگیری میان بازیکنان همراه باشد. درگیری که در آن بازیکنان به یکدیگر فحاشی کردند.

محمد موسوی، علیرضا مباشری و فرهاد قائمی از بانک سرمایه، سعید مصطفی وند، فرهاد ظریف و فرهاد نظری افشار از پیکان تهران  بعد از این دیدار به کمیته انضباطی فراخوانده شدند.

 

والیبال

 

بعد از برگزاری جلسه کمیته انضباطی آن طور که انتظار می رفت با بازیکنان خاطی برخوردی صورت نگرفت تا انتقادها از کمیته انضباطی فدراسیون والیبال ادامه دار باشد. موسوی مقصر شناخته نشد و قائمی و مباشری هم 10 میلیون تومان جریمه شدند. در میان بازیکنان پیکان نیز نظری افشار هم تذکر کتبی گرفت؛ مصطفی وند و ظریف هم 5 میلیون تومان جریمه شدند.

با توجه به اتفاقاتی که در بازی رخ داد و البته الفاظی که بازیکنان علیه یکدیگر به کار بردند این انتظار می رفت جریمه سنگین تری در انتظار بازیکنان باشد اما بازهم کمیته انضباطی با خاطیان مدارا کرد.

 

والیبال

 

شفقی: نمی خواهیم سر کسی را ببریم!

محمد حسین شفقی که پیش از این هم نظراتش درباره الفاظ بازیکنان و تماشاگران حواشی زیادی ایجاد کرده بود و در اظهار نظری اعلام کرده بود "بی شرف فحش نیست که به خاطر گفتن آن تماشاگران را محروم کنند" این بار در سمت سرپرستی سازمان لیگ فدراسیون درباره پرونده بازی نیمه نهایی لیگ برتر به خبرنگار جی پلاس گفت: در جلسه کمیته انضباطی افراد درخصوص صحبت های که صورت گرفته از خودشان دفاع می کنند و بعد از آن کمیته انضباطی تصمیم گیری لازم را انجام می دهد. محمد موسوی از خودش دفاع کرد و با توجه به توضیحات و دلایلی که آورد تبرئه شد.

او در پاسخ به این سوال که علت جریمه های سبک برای بازیکنان خاطی چیست، گفت: زمانی که شخصی حرفی می زند و بعد می گوید اشتباه کردم. شما درباره آن چه تصمیمی می گیرید؟ وقتی بازیکن متنبه می شود و خود شخص می گوید که نباید این کار را می کرده؛ ما بر آن اساس تصمیم می گیریم.

شفقی ادامه داد: ما نمی خواهیم سرکسی را ببریم و فقط می خواهیم بازیکنان آرام تر باشند و جوانمردانه بازی کنند. واقعا وقتی بازیکن می گوید اشتباه کردم نمی توان بیشتر از این او را محکوم کرد.

سرپرست ریاست سازمان لیگ فدراسیون والیبال درباره اینکه آیا به خاطر حضور بانک سرمایه درفینال بازیکنی از این تیم محروم نشد، به جی پلاس گفت: اصلا چنین چیزی وجود ندارد. فقط یک نفر در کمیته انضباطی تصمیم نمی گیرد. یک وکیل دادگستری و چهار شخص حقوقی درکمیته انضباطی حاضر هستند که همه باهم تصمیم می گیرند و اصلا این موضوع را تایید نمی کنم.

فرخی: به خاطر خطای یک بازیکن نمی توان یک تیم را جریمه کرد

همچنین علی فرخی رئیس کمیته انضباطی فدراسیون والیبال نیز درباره این اتفاقات به خبرنگار جی پلاس گفت: چندین مطلب در این باره وجود دارد. به هرحال جریمه کردن به شرایطی بستگی دارد. وقتی در جلسه رسیدگی عذرخواهی صورت می گیرد دیگر نباید به مانند قبل به این موضوع نگاه کرد. مطلب دیگر هم حساسیت زمان بود. یک بازیکن چنین اشتباهی را انجام داده است و چرا ما باید یک تیم را جریمه کنیم؟  10 میلیون تومان جریمه رقم بالایی برای یک بازیکن و جریمه سنگینی است. در جلسه کمیته انضباطی هم محمد موسوی از سوی تمام نفرات تبرئه شد و همه اعلام کردند که او هیچ کار خطایی انجام نداده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا به خاطر حضور بانک سرمایه در فینال هیچ محرومیتی برای بازیکنان این تیم درنظر گرفته نشد، تصریح کرد: پیکان راهی فینال نشد پس چرا ما آن ها را جریمه نکردیم؟ پیکانی ها حتی کمتر هم جریمه شدند. در هرصورت بازیکنان بانک سرمایه آغاز کننده حاشیه و بحث بودند و پیکانی ها هم آن را ادامه دادند. با این حال این جریمه ها ربطی به حضور بانک سرمایه در فینال نبود.

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون درباره بحث و اعتراضات فراوانی که در والیبال رخ می دهد نیز گفت: فرهنگ سازی خیلی خوب است. خود مربیان، سرمربیان و مدیران عامل تیم ها، وقتی فقط نتیجه گرایی را مدنظر قرار دهند، قطعا بازیکنان نیز با وجود ناراحت کردن دوستان خودشان برای کسب پیروزی بحث هایی را به وجود می آورند. این واقعا تقصیر کمیته انضباطی هم نیست. نمی توان گفت اگر خلافی رخ می دهد به خاطر کم کاری پلیس است.  در ضمن این را هم بگویم که در والیبال نسبت به ورزش های دیگر جنجال کمتر است.

** اینجا کسی زورش به ستاره ها نمی رسد؟!

به گزارش جی پلاس؛ این اتفاقات و برخوردها در حالی رخ داد که در این فصل شاهد پرونده های انضباطی مختلف و شاید مدارای بیش از اندازه کمیته انضباطی با خاطیان بوده ایم؛ چرا که اگر غیر از این بود، می بایست رفتار ورزشکاران اصلاح می شد. احسن الله شیرکوند بازیکن تیم شهرداری ورامین  به خاطر رفتارش در بازی برابر پیکان تا برگزاری جلسه کمیته انضباطی محروم شد اما بعد از این جلسه اعلام شد که به خاطر پیشمانی او این بازیکن بخشیده شده است.

از این اتفاقات در فصل جاری لیگ برتر والیبال زیاد رخ داده و مشخص نیست کمیته انضباطی به چه دلیل تا این اندازه با بازیکنان کنار می آید؟ وضعیت در حال حاضر به گونه ای شده که بازیکنان خیلی راحت رفتارهای نادرستی در زمین مسابقه دارند با این اطمینان خاطر که بعد از اظهار ندامت، ماجرا تمام می شود!

شاید فدراسیون تصمیم داشته با مدارا کردن شرایط و فضا را از لحاظ رفتاری بهتر کند اما تاکنون این مدل جواب نداد و بی اخلاقی های لیگ ادامه داشت. از طرفی فرض دیگری هم وجود دارد که شاید فدراسیون و کمیته انضباطی از جریمه کردن بازیکنان و ستاره ها می ترسند و علاقه ای به درگیری با آنها ندارند. بازیکنانی که بعد از احضار به کمیته انضباطی با تهدید و مصاحبه های تند تلاش می کنند همه چیز را به نفع خود به پایان برسانند!

بازیکن سالاری و میدان دادن بیش از اندازه به بازیکنان، سال هاست در والیبال به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است؛ مشکلی که مسئولان فدراسیون علاقه ای به برطرف کردن آن ندارند و با برخی رفتارهای خود به قوت گرفتن آن کمک می کنند.

دیدگاه تان را بنویسید