داورزنی: همدلی در تکواندو از بین رفته است

معاون وزیر ورزش گفت: هیات رییسه پرسپولیس تا آخر هفته انتخاب خواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، محمدرضا داورزنی، معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزیر ورزش در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره انتخاب هیات رییسه باشگاه پرسپولیس گفت: برای وزارت ورزش هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مهم هستند چون هواداران زیادی دارند. متولی هر دو باشگاه نیز وزارت ورزش است. برای وزارت اولویت نسبت به این دو وجود ندارد. تا آخر این هفته یا نهایتا شنبه هیات مدیره پرسپولیس انتخاب خواهد شد تا این باشگاه هم بتواند برنامه خود را پیش ببرد.

او در مورد تغییرات اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی گفت: قبل از پایان سال 95 اصلاحاتی در نحوه انتخاب روسای فدراسیون‌ها انجام دادیم. فیلتر آمدن به مسئولیت ریاست فدراسیون‌ها را تخصصی‌تر کردیم تا کسانی که سابقه مدیریتی و اجرایی بیشتری داشته باشند بتوانند به این عرصه پا بگذارند. در این اساسنامه باید تاییدیه چند نفر اعضا تا قبل از تایید صلاحیت‌ها گرفته می‌شد که خوشبختانه در فدراسیون اسکیت این اتفاق رخ داد.

او درباره برگزاری انتخابات فدراسیون اسکیت نیز توضیح داد: رقابت‌ خوبی بین کاندیداها انجام شد و انتخابات به دور دوم رسید. در دور دوم هم بسیار فشرده بود و در نهایت با اختلاف 2 رای بهمن محمدرضایی به عنوان رییس جدید فدراسیون انتخاب شد. از همه کاندیداها که احساس وظیفه کردند و همه اعضای مجمع تشکر می‌کنم و به آن‌ها خسته نباشید می‌گویم. از این به بعد همه باید در کنار یکدیگر برای پیشبرد اهداف اسکیت حرکت کنند و فضا را رفاقتی کنند. به نظر من این انتخابات فضای کاملا رقابتی و دموکراتیک داشت.

او در پاسخ به این سوال که وزارت برای رشته‌های ورزشی نوپا و کمتر دیده شده چه اهدافی دارد، گفت: رشته‌های مهیج مثل اسکیت که نسل جوان به آن علاقه‌مندند برای وزارت ورزش اهمیت خواهد داشت و وزارت ورزش این رشته‌ها را رصد خواهد کرد و از برنامه‌هایی که در جهت توسعه آن رشته انجام می‌شود، حمایت می‌کند.

او همچنین در مورد اردوهای تدارکاتی فدراسیون‌های ورزشی گفت: سیاست کلی وزارت ورزش در سال 96 که توسط وزیر ابلاغ شده است، در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی دیده شده است. بخش ارزی فدراسیون‌ها نیز در این مبحث قرار می‌گیرد. در شورای برون مرزی در سال گذشته منابع ارزی که از خارج جابه‌جا شده بود حدود 7-8 میلیون دلار بود. همچنین مبلغ بالایی توسط فدراسیون‌ها از سوی صرافی‌ها تامین شده بود که مبلغ قابل توجهی است. سیاست کلی وزارت بر این است که اردوهایی به سرانجام برسد که به نفع کشور باشد در نتیجه شورای برون مرزی به فدراسیون‌هایی مجوز خواهد داد که در کنار اردوی تدارکاتی، بازی تدارکاتی با تیم‌های ملی یا باشگاهی قابل قبول داشته باشند. در غیر این صورت برای اردوی تدارکاتی محدودیت اعمال شده است.

او در پاسخ به سوال خبرنگاران برای پول بلوکه شده ایران در فیفا توضیح داد: این موضوع را فدراسیون فوتبال پیگیری می‌کند. وزارت خارجه و بانک‌ها هم به دنبال رفع این مشکل هستند تا راهکارهای قانونی برای آن پیدا کنند. با توجه به شرایطی که وجود دارد امیدواریم این مشکل هرچه سریع‌تر برطرف شود. وزارت ورزش و جوانان هم هر زمان نیاز باشد و فدراسیون فوتبال از او کمک بخواهد این اقدام را خواهد کرد. اما در حال حاضر این مشکل بین فیفا و فدراسیون است و امیدواریم که رفع شود.

او در مورد داربی پرسپولیس و استقلال که قرار است در آلمان برگزار شود و تامین هزینه‌های این دیدار گفت: این داربی دارای بیزینس پلن است که با همکاری دو باشگاه و صداوسیما انجام می‌شود و محلی برای کسب درآمد بیشتر هم برای باشگاه‌ها و هم برای صداوسیما خواهد بود.

داورزنی در مورد دو شغله بودن برخی از اعضای فدراسیون‌ها مثل ناطق نوری، پولادگر، درخشان و کفاشیان توضیح داد: طبق مقررات موجود، وضعیت هر رییس فدراسیونی که دو شغله باشد باید بررسی شود. درخشان دو شغله نیست. سمت او غیر از ریاست فدراسیون شغل محسوب نمی‌شود اما درباره هر کدام از این موارد که مطرح شد، سیستم نظارتی بررسی خواهد کرد که اگر این اتفاق رخ داده باشد که بعید می‌دانم، قطعا درصدد رفع مشکل برخواهیم آمد.

معاون وزیر ورزش در پاسخ سوالی درباره اینکه به نظر می‌رسد استقلال در فصل نقل و انتقالات ولخرجی کرده است و آیا تمهیدی اندیشیده‌اید که این اتفاق برای پرسپولیس رخ ندهد گفت: اجازه بدهید هیات مدیره پرسپولیس مشخص شود و هیات مدیره هر دو باشگاه این مشکلات را بررسی کنند. طبیعی است که باشگاه‌ها برنامه‌هایی را برای خود دارند و باید برنامه‌هایشان در جهتی باشد که بتوانند منابع مالی را نیز تامین کنند. وزارت ورزش در این مورد تعیین تکلیف نمی‌کند و این مسئولیت به نوعی به عهده هیات رییسه خواهد بود اما چیزی که مشخص است باید هر برنامه‌ای که صورت می‌گیرد محل تامین منابع نیز پیش‌بینی شود و این موضوع با کمک و حمایت هیات رییسه و مدیرعامل باشگاه‌ها انجام می‌گیرد.

او در مورد عملکرد ضعیف تکواندو در رقابت‌های اخیر پاسخ داد: نکته قابل توجه این است که فدراسیون تکواندو در ارزیابی که در مجموع سالیانه انجام شده است (توسعه ورزش، استعدادیابی، زیرساخت‌ها و حضور در میادین بین‌المللی) به عنوان فدراسیون برتر انتخاب شده است اما نتیجه‌ای که مردم انتظار داشتند در المپیک و رقابت‌های جهانی اخیر کسب کند، اتفاق نیفتاد و در رقابت‌های جهانی سوم شدیم. این انتظاری که در مردم وجود دارد همین فدراسیون ایجاد کرده است اما اتفاقاتی که از قبل المپیک به وجود آمد و هنوز هم وجود دارد سبب شده تا همدلی در این خانواده از بین برود. راه حل این مشکل انسجام و همدلی در این فدراسیون است. در آینده نزدیک آسیب‌شناسی را برای بهبود تکواندو انجام خواهیم داد اما نکته‌ی کلیدی آن همان تفرقه است که بین قهرمانان نسل گذشته و مسئولان ایجاد شده است. انتظار مردم این است که دوباره این فدراسیون به اوج خود برگردد و روی سکو برود که این با همدلی خانواده تکواندو رخ می‌دهد.

داورزنی درباره انتخابات فدراسیون تیروکمان و ثبت نام مجدد از کاندیداها نیز گفت: اساسنامه‌ای که از این فدراسیون به فدراسیون جهانی ارسال شده است به تصویب دولت نرسیده و به همین دلیل نمی‌توان مجمع آن را برگزار کرد. ما امیدواریم که به کمک فدراسیون تیروکمان و با رعایت منشور المپیک این اساسنامه به تصویب دولت و همچنین تصویب فدراسیون جهانی برسد و بعد از آن قابلیت برگزاری انتخابات این فدراسیون وجود خواهد داشت.

او در ادامه در این باره توضیح داد: ما باید اساسنامه‌ای را به تصویب برسانیم که هم فدراسیون  جهانی قبول داشته باشد و هم با مقررات داخلی سازگار باشد.

معاون وزیر ورزش در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در اساسنامه جدید مواردی وجود دارد که نشانه دخالت دولت در ورزش باشد یا خیر و آیا آن اصلاح می‌شود گفت: به دخالت دولت در عزل و نصب به عنوان عامل بازدارنده توجه کرده‌ایم و نسبت به قبل بسیار متفاوت است. دولت در سیاست‌گذاری‌های کلان نقش نظارتی دارد و در امور اجرایی اصلا دخالتی نخواهد داشت. روحیه استقلال و دموکراتیک در اساسنامه جدید لحاظ شده که هم قابلیت تصویب در دولت و هم قابلیت تصویب در فدراسیون جهانی را دارد. به نظر من دخالت وقتی است که اختیارات تام به دولت بدهیم که رییس مجمع، رییس فدراسیون را عزل یا انتخاب کند. اما در بحث IOC که در اکتبر 2013 در 13 بند اشاره شده است، اختیاراتی به NGO ها داده شده و اختیاراتی هم به دولت داده شده است. امکان اداره فدراسیون‌ها بدون حمایت دولت امکان‌پذیر نیست. چطور می‌شود که وزارت ورزش منابع فدراسیون‌ها را تامین کند اما حق دخالت در آن را نداشته باشد. تفاهماتی باید بین دولت و فدراسیون‌ها وجود داشته باشد که بتوان سیاست‌های کلی آن را و همچنین منافع کشور را حفاظت کرد. سالانه میلیون‌ها تومان وزارت ورزش هزینه می‌کند تا به اهدافی که می‌خواهد برسد بنابراین باید نماینده‌ای در مجمع انتخاباتی داشته باشد. ما در اساسنامه جدید تعداد نماینده ورزشکاران و باشگاه‌ها را بیشتر کرده‌ایم تا نقش دولت در انتخابات کمتر شود. دولت در سیاست‌گذاری‌های کلان فدراسیون‌ها دخالت می‌کند و در فعالیت‌های اجرایی آن هیچ دخالتی ندارد. نقش دولت را باید در جای خودش دید و اینکه اصلا نباید دولت هیچ نقشی داشته باشد پارادوکس ایجاد می‌کند. نقش دولت باید نظارت عالی و مدیریتی باشد و فدراسیون‌ها هم باید از این حمایت و نظارت دولت استفاده کنند.

معاون ورزش قهرمانی درباره تصمیم فدراسیون وزنه‌برداری در مورد سرمربی تیم ملی اظهار کرد: این  تصمیم‌گیری‌ فدراسیون وزنه‌برداری و کمیته فنی آن است. ما همه عوامل را رصد می‌کنیم اما نکته‌ای که باید توجه کرد این است که هنگامی که مربی انتخاب می‌شود یا تغییر می‌کند ما نمی‌توانیم نظری دهیم. اینجا بحث دخالت به وجود می‌آید اما اینکه فدراسیون با منطق درباره برنامه‌های آینده خود صحبت کند ما از برنامه‌های آن حمایت خواهیم کرد. عملکرد فدراسیون برای چند ماه آینده خود را نشان نمی‌دهد و یک پروسه طولانی مدت می‌خواهد. وزنه‌برداری در این حوزه ظرفیت خوبی دارد. کسب سکو و مدال را در دستور کار خود قرار داده است. به نظر من مسیر وزنه‌برداری یک مسیر طبیعی است. این تصمیمات مقطعی این فدراسیون است که آن را اجرا می‌کند. اینکه مربی استعفا کرده و فدراسیون با این استعفا موافقت کرده است خیلی به لحاظ فنی و کارشناسی محل بحثی برای وزارت ندارد اما مطمئن باشید که همه برنامه‌ها رصد می‌شود و اگر مشکلی در برنامه‌های عملیاتی وجود داشته باشد، ما در جهت حمایت از آن برخواهیم آمد.

 

دیدگاه تان را بنویسید