روایت تصویری از سرمربیان قهرمان ۱۶ دوره لیگ برتر

در میان مربیانی که تیم‌های خود را در شانزده دوره قبلی لیگ برتر قهرمان کردند، امیر قلعه‌نویی به عنوان پرافتخارترین سرمربی شناخته شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، از شانزده دوره گذشته لیگ برتر، امیر قلعه‌نویی با 5 قهرمانی رکوردار است، او سه بار استقلال و دوباره سپاهان را قهرمان کرده است.

لیگ اول 81-80

علی پروین (پرسپولیس)

یکی از قهرمانی‌های فراموش نشدنی برای پرسپولیس، هوادارانش و البته علی پروین. در این فصل استقلال به مراتب بهتر از پرسپولیس بود و شانس زیادی برای قهرمانی داشت. در ایستگاهی پایانی، استقلالی‌ها با یک تساوی مقابل ملوان می‌توانستند قهرمان شوند، اما شکست خوردند و پرسپولیس به لطف برتری مقابل فجرسپاسی شیراز قهرمان اولین دوره لیگ برتر شد.

لیگ دوم 82-81

فرهاد کاظمی (سپاهان)

سپاهان در سالی که پرسپولیس و استقلال از دوران اوج خود فاصله داشتند، موفق شد به اولین قهرمانی لیگ برسد. پرافتخارترین تیم لیگ برتر اولین بار با حضور فرهاد کاظمی قهرمان شد تا فوتبال ایران از حالت دو قطبی بودن خارج شود.

لیگ سوم 83-82

 مجید جلالی (پاس)

رقابت اصلی بین پاس و استقلال بود. استقلال در هفته یکی مانده به آخر مقابل استقلال اهواز شکست خورد تا شانس قهرمانی در اختیار پاس قرار بگیرد. در هفته پایانی این پاس بود که استقلال اهواز را با 5 گل شکست داد تا مجید جلالی پاس تهران را پس از سال‌ها قهرمان کند. در تیم پاس بازیکنانی چون جواد نکونام، حسن رودباریان، آرش برهانی و ... حضور داشتند.

لیگ چهارم 84-83

فرانچیچ (فولاد)

فولاد توانست پس از سال‌ها برای فوتبال خوزستان افتخار بیافریند. این تیم با هدایت مربی کروات خود، ملادن فرانچیچ و با حضور بازیکنان چون ایمان مبعلی، پژمان منتظری، ابراهیم میرزاپور و… توانست قهرمان لیگ شود. فولاد در این فصل رفت و برگشت موفق به شکست تیم‌های استقلال و پرسپولیس شد.

لیگ پنجم 85-84

امیر قلعه‌نویی (استقلال)

قلعه‌نویی که با برنامه سه ساله به استقلال آمد، در یکی دو فصل اول حضورش تا آستانه قهرمانی پیش رفت، اما هفته آخر دستش از گرفتن جاک کوتاه می‌ماند. سومین سال حضورش در استقلال همراه با جشن قهرمانی در حضور 120 هزار تماشاگر بود. نکته قابل توجه اینکه، علیرضا منصوریان سرمربی فعلی استقلال شاگرد قلعه‌نویی در استقلال بود. او پس از قهرمانی استقلال به عنوان سرمربی تیم ملی ایران انتخاب شد.

لیگ ششم 86-85

علی دایی (سایپا)

به جرأت می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین فصل فوتبالی علی دایی در لیگ ششم رقم خورد. دایی پس از ناکامی در جام جهانی 2006 آلمان به تیم سایپا رفت، اما پس از اینکه ورنر لورانت از هدایت سایپا کنار رفت، دایی پس از صحبت با مسئولان باشگاه به عنوان مربی - بازیکن فعالیت کرد. او موفق شد در لیگ ششم با سایپا به مقام قهرمانی برسد تا اولین و تنها مربی - بازیکنی باشد که در لیگ برتر قهرمان شده است.

لیگ هفتم 87-86

افشین قطبی (پرسپولیس)

شاید با وجود اینکه پرسپولیسی‌ها امسال (لیگ شانزدهم) قهرمان لیگ شده‌اند، اما هواداران این تیم قهرمانی لیگ هفتم را فراموش نخواهند کرد. پرسپولیس با سرمربیگری افشین قطبی با سپاهان رقابت نزدیکی برای قهرمانی داشت. در فصل پرحاشیه برای پرسپولیس، 6 امتیاز از این تیم به دلیل عدم پرداخت مطالبات بازیکنان خارجی کسر شد تا سپاهان خودش را به پرسپولیس نزدیک کند. پرسپولیس و سپاهان در ایستگاه پایانی در ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفتند. در حالی که بازی تا دقایق آخر با تساوی و قهرمانی سپاهان همراه بود، سپهر حیدری دقیقه 96 موفق به باز کردن دروازه سپاهان شد تا قهرمانی رویایی برای پرسپولیس رقم بخورد.

لیگ هشتم 88-87

امیر قلعه‌نویی (استقلال)

پس از کنار گذاشتن قلعه‌نویی از تیم ملی، او نیم فصل دوم به مس کرمان پیوست، اما خیلی نگذشت که دوباره سکان استقلال به او سپرده شد. او این تیم را قهرمان جام حذفی لیگ هفتم کرد و خودش را آماده لیگ هشتم. او در این فصل با وجود اختلافاتی که با واعظ آشتیانی مدیرعامل پیشین استقلال داشت، در هفته یکی مانده به آخر برابر سایپا متوقف شد تا ذوب‌آهن راهی صدر جدول شود. قلعه‌نویی پس از پایان بازی شانس قهرمانی تیمش را 30 درصد اعلام کرد. در هفته پایانی ذوب‌آهن با نتیجه عجیب 4 بر یک مقابل فولادخوزستان شکست خورد و استقلال با برتری یک بر صفر برابر پیام مشهد به قهرمانی رسید.

لیگ نهم 89-88

امیر قلعه‌نویی (سپاهان)

قلعه‌نویی پس از اینکه نتوانست با واعظ کنار بیاید به سپاهان رفت. او در اولین سال حضورش با بازیکنانی چون محسن بنگر، هادی عقیلی، مهدی رحمتی و ... سپاهان را به دومین قهرمانی لیگ رساند.

لیگ دهم 90-89

امیر قلعه‌نویی (سپاهان)

قلعه‌نویی برای دومین بار سپاهان را به قهرمانی لیگ رساند، آن هم در شرایطی که سپاهان به سومین قهرمانی خود در لیگ برتر رسید. قلعه‌نویی علاوه بر این قهرمانی خودش را به عنوان یکی از پرافتخارترین مربیان لیگ معرفی کرد.

لیگ یازدهم 91-90

زلاتکو کرانچار (سپاهان)

شاید خوش‌بین ترین هواداران سپاهان هم تصور نمی‌کردند که تیم‌شان سه فصل پیاپی قهرمان لیگ شود. برخی‌ها با جدایی قلعه‌نویی بر این باور بودند که سپاهان افت خواهد کرد، اما کرانچار سپاهان را دوباره به مقام قهرمانی رساند.

لیگ دوازدهم 92-91

امیر قلعه‌نویی (استقلال)

قلعه‌نویی پس از چند سال دوری از استقلال به این تیم بازگشت. او در یک فصل پرحاشیه تیمی را قهرمان کرد که بازیکنانی چون فرهاد مجیدی، جواد نکونام، مهدی رحمتی، پژمان منتظری، امیرحسین صادقی، مجتبی جباری و ...را در اختیار داشت. او در این سال صاحب رکورد قابل توجهی شد، اینکه تنها مربی باشد که توانسته استقلال را آن هم سه بار قهرمان کرده و هم اینکه صاحب پرافتخارترین مربی لیگ در کسب عناوین قهرمانی شود.

لیگ سیزدهم 93-92

حسین فرکی (فولاد خوزستان)

در حالی که فولاد با حسین فرکی نتایج خوبی در بازی‌های ابتدای فصل نگرفت، اما کم کم این تیم با بازیکنان چون بختیار رحمانی، ساسان انصاری، اسماعیل شریفات، پادوانی و ... قهرمان سیزدهمین دوره لیگ برتر شد. این تیم در هفته پایانی با تک گل مهرداد جماعتی گسترش فولاد تبریز را شکست داد و به قهرمانی رسید.

لیگ چهاردهم 94-93

حسین فرکی (سپاهان)

زمانی که بازی‌های لیگ به نیم فصل رسید، خوش‌بین‌ترین هواداران سپاهان هم تصور نمی‌کردند که تیم‌شان به قهرمانی لیگ برسد. تراکتورسازی و نفت‌تهران شانس زیادی برای قهرمانی داشتند، اما پیروزی‌های پشت سر هم سپاهان با فرکی آنها را به بالای جدول رساند. در هفته پایانی اتفاقات عجیبی رقم خورد، تراکتورسازی و نفت‌تهران با نتیجه دو بر دو به اواخر بازی خود رسیده بودند که یک نفر به تراکتوری‌ها اعلام کرد که بازی در اصفهان با تساوی خاتمه یافته است. به همین دلیل تراکتوری‌ها بدون اینکه عجله داشته باشند، منتظر پایان بازی شدند. وقتی داور سوت پایان بازی را به صدا در آورد، بازیکنان و مربیان تراکتورسازی به شکل جالبی به شادی پرداختند، اما پس از دقایقی به آنها اطلاع داده شد که بازی در اصفهان به سود سپاهان به پایان رسیده است تا یکی از عجیب‌ترین قهرمانی‌های لیگ برتر رقم بخورد.

لیگ پانزدهم 95-94

عبدالله ویسی (استقلال خوزستان)

پرسپولیس با هدایت برانکو ایوانکوویچ در حالی که ابتدای فصل به رده چهاردهم هم سقوط کرده بودند، کم کم خودشان را بالا کشیده و به استقلال خوزستان رسیدند. در هفته بیست‌ونهم، پرسپولیس مقابل نفت‌تهران شکست خورد تا ورق برای استقلال خوزستان برگردد. در هفته پایانی، پرسپولیس باید حداقل 4 گل به راه‌آهن می‌زد تا قهرمان شود، اما تنها دو بار موفق به باز کردن دروازه این تیم شد. استقلال خوزستان با سرمربیگری ویسی ذوب‌آهن اصفهان را با دو گل شکست داد تا قهرمان شود.

لیگ شانزدهم 96-95

برانکو ایوانکوویچ (پرسپولیس)

انتظارات برای پرسپولیس به سر آمد تا این تیم بتواند پس از 10 سال قهرمانی لیگ برتر را به نام خود ثبت کند. برانکو که سال پیش هم می‌توانست پرسپولیس را قهرمان کند، در این فصل بدون حرف و حدیث و سه هفته مانده به پایان لیگ تیمش را قهرمان کرد.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید