چالش جدی که بازی های داخل سالن و هنرهای رزمی آسیا را تهدید می کند

نحوه سفر به ترکمنستان چالش اصلی و به نوعی تهدید جدی بازی های داخل سالن و هنرهای رزمی آسیاست که نگرانی و انتقاد همه کشورهای شرکت کننده را به همراه داشت است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، هفته گذشته عشق آباد میزبان اجلاس مشترک سرپرستان کاروان ورزش کشورهای شرکت کننده در بازی های داخل سالن و هنرهای رزمی آسیا بود. این نخستین گردهمایی نمایندگان کشورهای شرکت کننده در محل برگزاری این دوره بازی ها بود که در فاصله 6 ماه مانده به آغاز بازی ها برگزار شد تا نمایندگان کشورهای شرکت کننده علاوه بر ثبت نام اولیه کاروان کشورشان، بازدیدی هم از امکانات و شرایط مهیا شده ترکمنستان برای میزبانی داشته باشند.

به گفته اصغر رحیمی که به عنوان نماینده کمیته ملی المپیک و سرپرست کاروان ایران در بازی های داخل سالن و هنرهای رزمی آسیا در این اجلاس شرکت داشت، دهکده ورزشکاران و بازی ها و در کل امکاناتی که ترکمنستانی ها برای میزبانی در نظر گرفته اند، بسیار ایده آل و در بهترین حالت ممکن است اما با این حال حضور در این اجلاس، تمام شرکت کنندگان را متوجه مشکلی کرد که نگرانی بزرگی برای آنها ایجاد کرده است.

سرپرست کاروان ایران در بازی های داخل سالن و هنرهای رزمی آسیا در این مورد توضیح داد و گفت: در حالیکه هنوز 6 ماه تا برگزاری بازی ها در عشق آباد ترکمنستان باقی مانده است اما تقریبا کشور میزبان آمادگی کامل برای برگزاری بازی ها را دارد یعنی اگر قرار باشد همین امروز مسابقات برگزار شود هم هیچ مشکلی ندارند. شرایط و امکاناتی که ترکمنستان برای میزبانی بازی ها مهیا کرده خیلی خوب و ایده آل است و حتی می توانم بگویم این امکانات به مراتب بهتر از امکاناتی است که در المپیک شاهد بودیم.

وی ادامه داد: دهکده بازی ها کاملا آماده برگزاری مسابقات است و هیچ کمبودی ندارد. دهکده ای هم که ویژه اسکان ورزشکاران در نظر گرفته شده، از امکانات خوبی برخوردار است و هیچ کم و کسری ندارد. فاصله میان محل اسکان ورزشکاران با محل برگزاری مسابقات در دهکده بازی ها خیلی کم است طوریکه می توانند این مسافت را حتی پیاده طی کنند.

رئیس مرکز نظارت بر تیم های ملی کمیته ملی المپیک با بیان اینکه محل استقرار خبرنگاران نیز جائی نزدیک به دهکده بازی ها و دهکده ورزشکاران در نظرگرفته شده است، یادآور شد: به غیر از دو رشته فوتسال و سوارکاری، رقابت های دیگر رشته ها در دهکده بازی ها برگزار می شود. فاصله محل برگزاری مسابقات فوتسال و سوارکاری هم تا دهکده ورزشکاران خیلی زیاد نیست. در کل ترکمنستان به گونه ای برای میزبانی بازی های داخل سالن و هنرهای رزمی آسیا مهیا شده که موجب رضایتمندی همه سرپرستان شرکت کننده در اجلاس بود اما با این حال به نظر می رسد این دوره بازی ها یک چالش بزرگ هم دارد.

رحیمی در ادامه تاکید کرد: نحوه سفر به ترکمنستان و راه های هوایی پیش بینی شده برای آن، مشکل اصلی این بازی ها خواهد بود. نمایندگان همه کشورها برای سفر به ترکمنستان و شرکت در اجلاس موردنظر، به خاطر طولانی شدن زمان سفر دچار مشکل شده بودند. خود من که نسبت به نماینده دیگر کشورها شرایط بهتری داشتم، 13 ساعت در راه بودم تا مسیر تهران به استانبول و بعد از آن استانبول به عشق آباد را طی کردم و به مقصد رسیدم.

وی با یادآوری اینکه برای نخستین بار و علاوه بر کشورهای آسیایی، امسال کشورهای اقیانوسیه نیز در بازی های داخل سالن و هنرهای رزمی آسیا شرکت دارند، گفت: نمایندگان این کشورها که خیلی بیشتر از دیگر کشورها برای سفر به ترکمنستان با مشکل مواجه شده بودند. حتی نماینده کشور ازبکستان که همسایه ترکمنستان به حساب می آید هم برای سفر با مشکل مواجه شده بود.

سرپرست کاروان ایران در بازی های داخل سالن و هنرهای رزمی آسیا با بیان اینکه به نظرمی رسد هواپیما یا به نوعی نحوه سفر به ترکمنستان، چالش اصلی این بازی ها باشد، تصریح کرد: این موضوع انتقاد و گله مندی همه حاضران در اجلاس عشق آباد را به همراه داشت. حتی خود من در نشستی که با کمیته برگزاری بازی ها برای ثبت نام اولیه کاروان ایران داشتم، انتقاد خود را خیلی جدی مطرح کرده و خواستار پیگیری و حل و فصل آن شدم. به هر حال من و نماینده دیگر کشورها که نسبت به مشکل پرواز و نحوه سفر به ترکمنستان انتقاد کردیم، به این موضوع فکر می کردیم که وقتی سفر یک یا دو نفر اینقدر مشکل ساز شود اعزام کاروان که جمعیتی چند برابر دارد، با مشکلات زیادی همراه خواهد شد.

رحیمی تاکید کرد: البته انتقاد اصلی در این زمینه متوجه شورای المپیک آسیا (OCA) می شود که برای دادن امتیاز میزبانی به یک کشور، فقط به مسائل زیرساختی توجه دارد و به مسائل پروازی توجه نمی کند. در هر صورت همه حاضران در اجلاس عشق آباد نسبت به نحوه سفر گله مند بودند. در راه بازگشت من با نیم بیشتر آنها هم مسیر بودم. قرار بر این شد تا با کمیته برگزاری بازی ها و OCA مکاتباتی شود تا در فاصله زمانی باقی مانده، به این مشکل که می تواند بازی ها را تهدید کند، رسیدگی شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید