رقابت های المپیک زمستانی

پشت پرده محرومیت تیم ملی هاکی روی‌یخ ایران

تیم ملی هاکی روی یخ ایران در شرایطی عازم بازیهای زمستانی شد که کویتی ها از چندی پیش به دنبال محروم کردن این تیم بودند و در نهایت به خواسته شان رسیدند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، بازی های المپیک زمستانی به میزبانی شهر ساپورای ژاپن در حالی آغاز شد که تیم ملی هاکی روی یخ ایران در اولین مسابقه خود برابر تیم ماکائو تن به شکست داد و براساس تصمیم مسئولان برگزاری، نتایج دیدارهای آینده این تیم نیز در جدول مسابقات لحاظ نخواهد شد.

این تصمیم از آنجا اتخاذ شد که مسئولان برگزاری نسبت به حضور بازیکنانی با ملیت های مختلف در تیم ملی ایران اعتراض داشتند و درحالی که همه مستندات تیم ایران درست بود اما به دلیل اعمال نفوذ کویتی ها  بازیکنان متولد خارج از قاره آسیای تیم ملی هاکی روی یخ ایران کنار گذاشته شدند.

کاوه صدقی سرمربی تیم های ملی اسکیت هاکی ایران در مورد دلایل این اتفاق گفت: همانطور که اطلاع دارید در رشته های دیگر مثل فوتبال هم تیم های ملی می توانند از ورزشکارانی که اصلیتی ایرانی دارند با رعایت قوانین جهانی استفاده کنند. 

وی ادامه داد: قوانین جهانی روشن و شفاف تاکید دارد که در صورتی می توان از یک بازیکن استفاده کرد که ملیت یک کشور را داشته باشد و زیر پرچم کشور دیگری بازی نکرده باشد. حتی تاکید شده اگر هم زیر پرچم کشور دیگری بازی کرده باشد و سه سال از این زمان بگذرد می تواند برای کشور دیگری بازی کند.

صدقی افزود: ما قوانین جهانی را به خوبی مطالعه کردیم و در جریان همه موارد بودیم. به همین خاطر با برگزاری سه اردو در ایتالیا، قزاقستان و امارات ورزشکاران مد نظرمان را انتخاب کردیم. این ورزشکاران همگی ایرانی هستند و تاکنون زیرپرچم هیچ کشور دیگری بازی نکرده اند. برخی از این بازیکنان کارت ملی ایران را هم دارند و داخل کشور هم بازی کرده اند. 

سرمربی تیم های ملی اسکیت هاکی ایران در پاسخ به این پرسش که پس چرا این مشکل برای تیم ملی هاکی روی یخ بوجود آمده است گفت: ثبت نام تیم ملی ما به موقع انجام نشد اما با فدراسیون جهانی نامه نگاری های خوبی صورت گرفت و جزئیات ماجرا را به اطلاع آنها رساندیم. حتی در مکاتبات بعدی همه موارد را به فدراسیون جهانی اطلاع دادیم و آنها هم قبول کردند که تیم ملی هاکی روی یخ ایران در این مسابقات شرکت کند.

وی ادامه داد: گذرنامه همه بازیکنان را به کمیته ملی المپیک دادیم و آی دی کارت ویژه مسابقات از سوی مسئولان برگزاری بازیهای زمستانی صادر شد. این کارت ها در واقع مجوز ورود به کشور میزبان و مجوز حضور در مسابقات است و در همه میادین بین المللی نیز همین حکم را دارد. 

صدقی افزود: با این حال کویتی ها که رقیب ایران برای صعود بودند و می دانستند با حضور تیم ایران شانسی برای موفقیت ندارند اقدامات غیراخلاقی خود را شروع کردند و مسئول برگزاری مسابقات را به کشورشان دعوت کردند و او را تحت فشار قرار دادند که تیم ایران از بازیکنان خارجی استفاده می کند.

وی ادامه داد: متاسفانه ورزش آسیا تحت نفوذ کامل کویتی هاست و همه مسئولان رده بالای ورزش قاره کهن کویتی هستند. آنها مسئولان برگزاری مسابقات را تحت فشار قرار دادند و مکاتبات ما هم برای قانع کردن آنها ثمری نداشت. 

کاوه صدقی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه تیم خوب و قدرتمندی را برای حضور در مسابقات آماده کرده بودیم اما در دیدار اول با ماکائو مجبور شدیم ۱۲ بازیکن را به خاطر همین اقدام کویتی ها کنار بگذاریم و از ٩ بازیکن دیگر استفاده کنیم که طبیعتا به خاطر کمبود بازیکن نتیجه را واگذار کردیم و نتایج دیدارهای آینده هم در جدول ثبت نخواهد شد.

سرمربی تیم های ملی اسکیت هاکی ایران ادامه داد: تیم ایران در این مسابقات مظلوم واقع شد . اما می خواهم به آنها بگویم که اینجا تازه شروع کار است این اولین حضور ما بود که شیرینی آن را از ما گرفتند اما ما قطعا به مسابقات بعدی برمی گردیم و این بار با حواسی جمع تر و نقشه راه مشخص تر حضور خواهیم داشت .

 

دیدگاه تان را بنویسید