بهانه جدید برای حمله ایرانی‌ها به فدراسیون جهانی وزنه‌برداری

امسال هم فدراسیون جهانی وزنه‌برداری با کاربران ایرانی دردسری بزرگ دارد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فدراسیون جهانی وزنه برداری خاطره خوبی از هواداران ایرانی این رشته ندارد. در مواقع حساس، ‌بارها پیش آمده که ایرانی‌ها به سراغ سایت فدراسیون جهانی یا صفحه شبکه‌های اجتماعی این فدراسیون رفته‌اند و حسابی از خجالت مسئولان فدراسیون جهانی درآمده‌اند.

وقتی فیلترینگ سایت فدراسیون جهانی وزنه‌برداری برای کاربران ایرانی به پایان رسید، نظرسنجی انتخاب بهترین بازیکن سال وزنه‌برداری دنیا از نظر کاربران، سبب شد پای هزاران ایرانی به این سایت باز شود. درست بعد از المپیک بود که حملات شدید ایرانی، چالشی برای سایت فدراسیون جهانی وزنه‌‌برداری شد. حتی بخش‌هایی از این سایت هک شد. ماجرا هم برمیگشت به اعتراض ایرانیها برای رأی داوری مسابقه بهداد سلیمی. 

شدت این حملات، استفاده از واژه‌های نامناسب و اعتراض به سران وزنه‌‌برداری دنیا به حدی بود که آنها دسترسی ‌آی پی های ایرانی به سایت‌شان را بستند. البته این اولین بار نبود که هجوم کاربران ایرانی به سایت فدراسیون جهانی، سبب می شد آنها برای ایرانی ها محدودیت ایجاد کنند. پیش‌تر هم یکبار در سال 2005، وقتی فدراسیون جهانی می خواست از بین 10 وزنه‌بردار تاریخ‌ساز، به مناسبت 100 سالگی‌‌اش، یکی را به عنوان بهترین انتخاب کند، اینقدر از ایران ایمیل ارسال شد که سایت‌شان خوابید. محمدرضا آخوندی، عضو ایرانی تشکیلات روابط عمومی فدراسیون جهانی، در این باره می گوید: «درباره انتخاب بهترین ورزشکار باید بگویم اولین بار در سال 2005 بود که این تصمیم را گرفتند، البته در آن سال یک قرن از آغاز به کار فدراسیون می گذشت. برای این مراسم قرار شد بهترین ورزشکار قرن را معرفی کنند. برای همین یک تعدادی از وزنه‌برداران نامی را گلچین کردند و به رأی گذاشتند. آن موقع برای نظرسنجی ساز و کار مناسبی نداشتند. برای هر رأی، کاربران باید یک ایمیل به سایت فدراسیون جهانی می فرستادند. در آن سال حسین رضازاده هم یکی از آن 10 نفر بود. در آن سال اینقدر ایمیل برای فدراسیون جهانی از ایران فرستاده شد که سایت فدراسیون جهانی از کار افتاد. البته بسیاری از ایمیل‌ها واقعی بود اما سایت فدراسیون جهانی و تکنسین‌هایش اعتقاد داشتند تعدادی از این ایمیل‌ها حمله رباتیک است. آنها می گفتند چندین هزار ایمیل توسط ربات‌ها فرستاده شده بود و سایت را از کار انداخت. همین مسئله باعث شد که آن سال، آنها رأی گیری را باطل کنند و از تمام آن 10 وزنه‌بردار نامی برای آن یک قرن، تقدیر شود.»

حالا دوباره و بعد از حملات شدید سال 2016 و بعدِ المپیک، ایرانی ها باید به سایت فدراسیون جهانی بروند و رأی بدهند. البته بعد از اینکه فدراسیون جهانی عذرخواهی رسمی فدراسیون ایران را پذیرفته و محدودیت را برای کاربران ایرانی برداشته است. در مکانیسم جدید، هر‌‌فرد فقط می‌تواند در نظرسنجی سایت، یک بار رأی بدهد. الان کیانوش یکی از افراد لیست برترین‌ها در سایت فدراسیون جهانی وزنه‌برداری است. با توجه به اینکه کاربران اینترنتی ایران خیلی فعال‌اند، او را صاحب شانس بالایی می دانند. اصولاً ایرانی ها و روس‌ها بیشترین مشارکت را در رأی دادن‌های این‌چنینی دارند. چند سال قبل فیفا هم نظرسنجی مشابهی داشت و با حمله کاربران ایرانی، چیزی نمانده بود فرهاد مجیدی بهترین بازیکن سال فوتبال دنیا شود! جالب‌تر اینکه مجیدی این رقابت را به فوتبالیستی عربستانی باخت و مسی یا رونالدو هم اصلاً رأی نیاوردند!

منبع: خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید