گزارش جماران

واکنش تند اهالی شطرنج به دندان گردی فدراسیون جهانی!

شرایط سنگین مالی فیده برای اعطای میزبانی مسابقه قهرمانی جهان

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جماران؛ مصطفی معدنی ثانی: فدراسیون جهانی شطرنج شرایط اعطای میزبانی مسابقه فینال قهرمانی جهان بین گوکش (هند) و دین لیرن (چین) را اعلام کرد که این مساله با واکنش منفی اهالی شطرنج روبرو شده است. شرایط مالی سنگین باعث شده تا عده زیادی فیده را به طمعکاری متهم کنند.

فدراسیون جهانی شطرنج اعلام کرده هر کشوری که قصد میزبانی این رویداد که آذرماه امسال برگزار می شود، را دارد باید شرایط مالی زیر را متعهد شود:

1-حداقل بودجه کل 8.5 میلیون یورو

2- حداقل جوایز 2.5 میلیون یورو

3- حق فیده 1 میلیون و 100 هزار یورو

پس از انتشار این آیین نامه، بلافاصله واکنش های منفی از سوی چهره های برجسته شطرنج شروع شد. استاد بین المللی لوی روزمان با انتقاد از فیده گفت: اول این که اصلا چرا 8.5 میلیون یورو؟ دوم این که فیده با 1.1 میلیون یورو چه کاری قرار است انجام بدهد و سوم این که 4.9 میلیون یوروی بقیه قرار است خرج چه چیزی شود؟ شطرنج باید یک رسانه قدرتمند داشته باشد. شطرنج باید از افراد تاثیرگذار و چهره های برجسته بیشتر استفاده کند. شطرنج باید اسپانسرهای سرشناس بیشتری داشته باشد نه اسپانسرهای خصوصی و اختصاصی. رویای من مثلث فرمت برگزاری، اسپانسرینگ و رسانه است تا برترین بازیکنان جهان مورد حمایت بیشتری قرار بگیرند.

استاد بزرگ پیتر هین نیلسن که یکی از منتقدان بزرگ فیده به شمار می رود نیز با انتقاد از این تصمیم گفت: مسابقه تعیین قهرمان جهان نگین و جواهر مسابقات شطرنجی است اما فیده آن را تبدیل به دکان کرده است.

اما سوتوفسکی دبیر هیات رئیسه فیده با دفاع از این تصمیم گفت: ما در تلاشیم تا تعداد رویدادهای سطح بالا را افزایش بدهیم تا بتوانیم درآمدزایی داشته باشیم. این کاملا منطقی است و تفاوتی با سایر رشته ها ندارد. به اعتقاد من این که 10-12  درصد از مجموع هزینه به فیده برسد کاملا منطقی است.

او همچنین درباره 4.9 میلیون یوروی اضافه نیز گفت: تامین یک سالن برای برگزاری مسابقه به مدت یک ماه هزینه بر است مگر این که بخواهید این مسابقه مهم را در اتاق یک هتل برگزار کنید که به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود. علاوه بر این تکنولوژی پخش زنده بازی و تجهیزات آن، دستگاه های الکترونیکی مقابله با تقلب و در کل بالابردن استانداردهای برگزاری و پخش مسابقه مطابق استانداردهای فیده هزینه بر است.

وی در پایان با بیان این که این مسابقه این قدر جذاب هست که بیش از یک کشور درخواست میزبانی بدهد، گفت: تاکنون با کشورهای هند، سنگاپور و آرژانتین مذاکراتی داشته ایم. اما عربستان جزو گزینه ها نبوده و پیشنهادی نداده است.

دیدگاه تان را بنویسید