گزارش جی پلاس

روزهای عجیب و حال ناخوش کشتی؛ سناریوی تلخ 2008 تکرار می شود؟

این روزها حواشی مختلف در ورزش اول ایران باعث دل نگرانی درباره عملکرد این رشته در المپیک شده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ استعفا، جنجال و حاشیه؛ این ها کلید واژه هایی است که این روزها بیش از هر زمانی از فضای کشتی کشور به مشام می رسد. ورزش اول ایران در آستانه مسابقات حساس المپیک و در شرایطی که در مدت زمان کمتر از 4 ماه تا شروع این رقابت ها به آرامش کامل نیاز دارد، هر روز با یک حاشیه جدید دست به یقه می شود تا نگرانی اهالی این رشته برای آینده آن بیش از پیش باشد.

استعفای پژمان درستکار و شوک بزرگ به کشتی آزاد!

پژمان درستکار بعد از المپیک 2020 توکیو، هدایت کشتی آزاد ایران را بر عهده گرفت و در مسابقات جهانی 2021، 2022 و 2023 سرمربی ایران بود و این انتظار می رفت بعد از مدت ها، کشتی آزاد رنگ ثبات را به خود ببیند و درستکار جزو اولین مربیانی باشد که 4 سال کامل سرمربی بوده و نتیجه کارش را در المپیک بچشد. اما بعد از مسابقات جهانی، رفیق صمیمی علیرضا دبیر استعفا داد و محسن کاوه جایگزین او شد تا در فاصله 10 ماه تا مهم ترین رویداد ورزشی جهان، همه نگران عملکرد این ورزش باشند؛ به خصوص در شرایطی که پژمان درستکار سه سال با این نفرات کار کرده بود و به خوبی زیر و بم آن ها را می دانست، و از طرفی کسب تنها 3 سهمیه المپیک در مسابقات جهانی و موکول شدن سه سهمیه دیگر به مسابقات گزینشی کار را سخت تر می کرد. با این اوصاف محسن کاوه روی کار آمد و باید دید در المپیک چه نتیجه ای رقم خواهد خورد.

یک بام و دو هوا در راه چرخه انتخابی

کشتی آزاد در شرایطی وارد فاز نهایی آماده سازی برای المپیک شد که کادر فنی جدید، خود را ملزم به تبعیت از چرخه انتخابی کادر قدیمی دانست اما در همان گام نخست، روی بسیاری از بخش های آن خط کشید؛ هرچند در ظاهر به آن عمل کرد اما باطن کار، بیانگر چیز دیگری است. در گام نخست در وزن 97 کیلوگرم، قرار شد کامران قاسمپور در مسابقات کشوری کشتی بگیرد که به دلیل مصدومیت معاف شد، اما در همین وزن مجتبی گلیج با ارائه کامل مدارک پزشکی و با شرایطی نامناسب روی تشک مسابقات قهرمانی کشور آمد اما کادرفنی به راحتی او را کنار گذاشت. در طرف دیگر یونس امامی در وزن 74 کیلوگرم نیز شرایطی نسبتا مشابه داشت که در مسابقه مستقیم با حسین ابوذری قهرمان کشور، شکست خورد اما کادرفنی همچنان به اعزام او به مسابقات گزینشی المپیک اصرار کرد! در طرف دیگر هم کامران قاسمپور که قرار بود در وزن 97 کیلوگرم برای المپیک بجنگد، وقتی متوجه شد نمی تواند در این وزن راه به جایی ببرد، قصد بازگشت به وزن اسبق خود یعنی 86 کیلوگرم کرد و جنجال زیادی پیرامون این قضیه شکل گرفت.

حسن یزدانی - کامران قاسمپور

جنجال بزرگ با نام قاسمپور و یزدانی

نخستین بار همت مسلمی، مربی سازنده حسن یزدانی اعلام کرد که کادرفنی قصد دارد تا از کامران قاسمپور در وزن 86 کیلوگرم استفاده کند و این خلاف چرخه انتخابی است، در ادامه خود قاسمپور نیز تایید کرد که وزنش برای 97 کیلوگرم کم است و قصد دارد در صورت صلاحدید کادر فنی، به 86 کیلوگرم بیاید. همین موضوع باعث شد تا کارشناسان مختلف به اظهار نظر بپردازند و حواشی مختلفی شکل بگیرد که نهایتا علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی در برنامه ای تلویزیونی به این موضوع واکنش نشان داد.

دبیر در این باره گفت:« بالاخره ما می‌خواهیم تیم قوی شود. عزیزترین رفیق من پژمان درستکار است. تصمیم من برای تعویض او فنی نبود. من هنوز هم او را قبول دارم و عاشقش هستم و خیلی دوستش دارم. هنوز هم ایمان دارم او خوب است اما تصمیم من مدیریتی بود. ناراحت بودم از اینکه پژمان چرا استعفا داده است. دوست نداشتم این کار را بکنم اما اگر استعفای او را قبول نمی‌کردم نمی‌توانستم در این سیستم مدیریت کنم و از فردا همه دنبال استعفا بودند. هنوز هم خودم ناراحتم. هم دوستش دارم و هم قبولش دارم. من همیشه ۹ شب می‌خوابم اما سر آن تصمیم تا ۷ صبح نخوابیدم. مجبور شدم آن تصمیم را بگیرم. خب وفتی با رفیق خودم این کار را بکنم،‌ کامران و حسن که مشخص است. قطعا هر تصمیمی به نفع تیم ملی کشتی کشورم باشد را می‌گیرم. درباره وزن ۸۶ کیلوگرم هر احتمالی وجود دارد. اینکه حسن آقا انتخاب شود و اینکه کشتی انتخابی بگذاریم، همه چیز به وضعیت کتف حسن آقا بستگی دارد. ما بر اساس وضعیت حسن تصمیم می‌گیریم اما حتما اشتباهی که دوره خود من شد و بدون تست به المپیک رفتم را نباید بگذاریم تکرار شود. باید حسن بخاطر خودش هم که شده تست شود.»

شوک جدید به کشتی آزاد؛ استعفای رفیق خادم!

تنها 24 ساعت بعد از صحبت های علیرضا دبیر، و جنجال های شکل گرفته بین او و پیمان یوسفی که باعث شد کشتی بار دیگر به حاشیه برود، در شرایطی که قرار بود تیم ملی کشتی آزاد برای شرکت در قهرمانی آسیا مسافر بیشکک باشد، ناگهان خبر استعفای احسان لشگری ورزش اول را بار دیگر به کما برد. دارنده مدال برنز جهان و المپیک که از زمان حضور محسن کاوه در راس کادر فنی به جمع مربیان تیم ملی پیوست، در ماه های گذشته نیز یک غیبت طولانی مدت در اردو داشت اما نهایتا به اردو برگشت و وظیفه او نیز هدایت کشتی گیران میان وزن در دو وزن سنگین و حساس 74 و 86 کیلوگرم بود. با وجود این، شبانه خبر استعفای او منتشر شد تا حالا در شرایطی که تنها 107 روز تا روشن شدن مشعل المپیک پاریس باقی مانده، کادر فنی کشتی آزاد با نبود یک مربی تخصصی در میان وزن مواجه شود. موضوعی که در آستانه المپیک می تواند یک شوک بزرگ باشد. میدان المپیک میدانی است که کشتی گیر بعد از 4 سال تمرین و ممارست، در آنجا باز هم دچار مشکل می شود و حالا مشخص نیست کشتی ایران در چنین شرایطی، در حالی که در فاصله 10 ماه تا این مسابقات با تغییر سرمربی و کادر مواجه شده و یک مربی میان وزن نیز در فاصله 3 ماه تا مسابقات عزم رفتن کرده، چطور قرار است بار دیگر پرچمدار افتخار برای ورزش ایران باشد؛ اتفاقاتی که بار دیگر کشتی دوستان را نگران کرده که مبادا این حواشی، سرآغاز تکرار روزهایی مشابه المپیک پکن باشد. جایی که لشگر کشتی ایران با یک دوجین ستاره از جمله حمید سوریان، فردین معصومی، مهدی تقوی و... عازم مسابقات شد اما نهایتا با تک برنز مراد محمدی به ایران بازگشت تا یکی از ضعیف ترین نتایج ادوار کشتی رقم بخورد.

دیدگاه تان را بنویسید