گزارش جی پلاس

طارمی و ام باپه؛ جدایی طلبانی که دیگر محبوب نیستند

مهاجم پورتو و ستاره فرانسوی پس از اعلام جدایی از تیم هایشان بارها از ترکیب اصلی کنار گذاشته شدند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: جدایی یک بازیکن از تیمی که چند فصل برایش بازی کرده اغلب با حواشی همراه است. معمولا یکی از طرفین از این اتفاق ناراضی است. در زمستان ۲۰۲۴  نیز چنین شرایطی دیده شد و نتیجه اش این بود که هر دو بازیکن از یک مهره کلیدی به یک نیمکت نشین تبدیل شدند. کیلیان ام‌باپه در ماه فوریه اعلام کرد قراردادش را با پاری‌سن ژرمن تمدید نمی کند و فصل آینده برای تیم دیگری بازی خواهد کرد. تلاش های ناصر الخلیفی برای نگه داشتن ستاره فرانسوی در تیمش بی نتیجه بود. حتی دستمزد بالای پیشنهادی مانع از آن نشد که ام‌باپه از تصمیمش صرف نظر کند. مهاجم ملی پوش می دانست اگر در پاریس بماند هرگز فرصت کسب توپ طلا ندارد و احتمال فتح لیگ قهرمانان اروپا کم است. به همین خاطر در تابستان فرانسه را ترک می کند و به احتمال زیاد در مادرید برای سفیدپوشان بازی کند. 

ام‌باپه نمی دانست این تصمیم با واکنش دور از انتظار مدیران باشگاه و سرمربی روبرو می شود. کمی بعد از اعلام جدایی، لوییس انریکه، ستاره فرانسوی را در دیدار برابر نانت روی نیمکت نشاند. ام‌باپه در دقیقه ۶۲ وارد زمین شد و توانست گل دوم تیمش را از روی نقطه پنالتی به ثمر برساند. در دو بازی بعد در ترکیب اصلی حضور داشت اما برابر موناکو تنها یک نیمه بازی کرد و در حالی تیم به گل نیاز داشت تعویض شد. او در اقدامی عجیب بین دو نیمه لباس هایش را عوض کرد و در جایگاه تماشاگران نشست. بازی بدون گل به پایان رسید. ستاره فرانسوی برابر رئال سوسیداد در یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان ۹۰ دقیقه بازی کرد و توانست دبل کند. ام‌باپه در دیدار بعد مقابل رنس باز هم روی نیمکت نشست و تنها ۱۷ دقیقه فرصت بازی پیدا کرد. این دیدار با تساوی ۲ بر ۲ به پایان رسید. او در دو دیدار بعدی ۹۰ دقیقه بازی کرد و در پیروزی ۳ بر یک برابر نیس یک گل به ثمر رساند. مقابل مون پلیه توانست هت تریک کند و یک پاس گل دهد. پاریس ۶ بر ۲ حریفش را شکست داد. 

طارمی و ام‌باپه

زمانی که از انریکه درباره نیمکت نشینی ام‌باپه پرسیدند، سرمربی اسپانیایی گفت که این ۱۰۰ درصد تصمیم من است و باید به بازی کردن بدون ام‌باپه عادت کنیم. این در حالی است که پیش از اعلام جدایی مهاجم فرانسوی، ناصر الخلیفی گفته بود در صورتی که ام‌پابه تصمیم بگیرد از پاری‌سن ژرمن برود دیگر بازی نخواهد کرد. مالک قطری و سرمربی اسپانیایی می دانند که ام‌باپه بازیکن بزرگ و تاثیر گذاری است اما ترجیح می دهند به روش خود پیش بروند. همانطور که آمار نشان می دهد حضور ام‌باپه در ترکیب اصلی می توانست موجب شود PSG آن امتیازها را از دست ندهد. به نظر می رسد ام‌باپه با این شرایط کنار آمده است. او پس از دیدار مقابل رئال سوسیداد اعلام کرد مشکلی با سرمربی ندارد. ستاره فرانسوی نمی خواهد خود را وارد حاشیه کند و هر زمان که سرمربی او را به زمین بفرستد وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. برای ام‌باپه آینده اهمیت زیادی دارد و به همین خاطر می خواهد روی فرم باقی بماند. 

مهدی طارمی دیگر بازیکنی بود که پس از توافق قطعی با اینتر در پورتو نیکمت نشین شد. زمزمه جدایی مهاجم ایرانی پورتو از تابستان آغاز شده بود و در حالی که به نظر می رسید به میلان خواهد پیوست در ژانویه با تیم رقیب توافق کرد. در آن زمان طارمی در جام ملت های آسیا حضور داشت و پس از بازگشت به پرتغال به یک بازیکن نیمکت نشین تبدیل شد. مهاجم ایرانی در حالی که در نیم فصل تقریبا در تمام بازی ها در ترکیب اصلی حضور داشت پس از اعلام جدایی تنها در سه بازی در لیست تیم بود. او برابر آروکا ۲۲ دقیقه بازی کرد و پورتو ۳ بر ۲ شکست خورد. مقابل آمادورا از روی نیمکت شاهد پیروزی ۲ بر صفر تیمش بود. پس از آن مصدوم شد و نزدیک به یک ماه در میادین حضور نداشت. طارمی در دیدار برگشت برابر آرسنال روی نیمکت قرار گرفت و در دقیقه ۸۸ وارد زمین شد. او شاهد شکست تیمش در ضربات پنالتی مقابل حریف انگلیسی بود. در بازی بعد مقابل ویزلا حتی روی نیمکت هم حضور نداشت. 

طارمی و ام‌باپه

درست است که بخشی از این غیبت ها به خاطر آسیب دیدگی بوده است اما واقعیت این است که طارمی دیگر جایی در برنامه های سرژیو کونسیسائو ندارد. سرمربی پورتو از شروع فصل تا پایان دسامبر با وجود افت فاحش مهاجم ایرانی او را در ترکیب اصلی قرار می داد. طارمی در ۱۴ بازی خود در لیگ پرتغال تنها سه گل به ثمر رساند و یک پاس گل داد. در لیگ قهرمانان در شش بازی توانست دو بار گلزنی کند و دو پاس گل دهد. این آمار ضعیفی برای مهاجم ایرانی پورتو به حساب می آید. پس از اعلام جدایی در دو دیداری که فرصت بازی پیدا کرد نه گلی به ثمر رساند و نه پاس گل داد. او برابر آروکا و آرسنال بازی ضعیفی به نمایش گذاشت. شرایط برای مهاجم پورتو بدتر از گذشته شده است. طارمی در حالی که در بازی های ملی گلزنی می کند و یکی از مهره های مهم قلعه نوعی به حساب می آید اما در پورتو تلاشی برای بهتر شدن وضعیتش نمی کند. با ادامه این روند مهاجم ایرانی روز به روز در فوتبال اروپا افت خواهد کرد و در اینتر هم به مشکل خواهد خورد. 

دیدگاه تان را بنویسید