جی پلاس

ایران- قطر؛ علیه ۴۸ سال حسرت!

تیم ملی فوتبال ایران با پیروزی مقابل قطر می تواند بعد از ۴۸ سال طعم حضور در فینال جام ملت های آسیا و شاید قهرمانی را بچشد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، تیم ملی فوتبال ایران در دهمین نیمه نهایی تاریخ خود در جام ملت های آسیا از ساعت 18:30 چهارشنبه 18 بهمن در ورزشگاه الثمامه به مصاف قطر، مدافع عنوان قهرمانی و میزبان مسابقات می رود.

شاگردان قلعه نویی با وجود تمام انتقاداتی که در چهار بازی نخست به آن ها وارد بود، در 45 دقیقه دوم مقابل ژاپن در یک چهارم نهایی یکی از بهترین نمایش های خود را داشتند و توانستند تیم اول آسیا را 2 بر 1 شکست دهند.

برنده دیدار ایران و قطر شنبه 21 بهمن از ساعت 18:30 در ورزشگاه لوسیل برای کسب عنوان قهرمانی به مصاف اردن می رود.

جام ملت های آسیا ۲۰۲۳ تیم ملی فوتبال ایران هنگ کنگ علیرضا بیرانوند

عملکرد دو تیم در جام نوزدهم 

قطر به مانند میزبان هر تورنمنتی در گروه نسبتا ساده ای قرار گرفت و همین سبب شد آن ها سه بازی نخست را با کلین شیت پشت سربگذارند. شاگردان مارکس لوپس که در فاصله یک ماه تا آغاز مسابقات جانشین کارلوس کی روش شد، در دیدار افتتاحیه مقابل لبنان با 3 گل به پیروزی رسیدند تا شروع پرقدرتی داشته باشند. آن ها در بازی دوم با تک گل اکرم عفیف مقابل تاجیکستان، پدیده رقابت ها به برتری رسیدند تا صعودشان به دور بعد قطعی شود. در آخرین دیدار گروهی نیز قطری ها بازهم با یک گل که به زیبایی توسط حسن الهیدوس به ثمر رسید چین را شکست دادند و با 9 امتیاز کامل به یک هشتم رسیدند.

در این مرحله قطر با فلسطین دیدار کرد و با نتیجه 2 بر 1 این تیم را از پیش رو برداشت. در این بازی بازهم حسن الهیدوس گلزنی کرد و گل دوم را هم شاگردان لوپس از روی نقطه پنالتی توسط اکرم عفیف به ثمر رساندند. دباغ دقیقه 37 دروازه مشعل برشم را باز کرد تا اولین گل خورده این دروازه بان و قطر در جام به ثبت برسد.

جام ملت های آسیا ۲۰۲۳ تیم ملی فوتبال قطر فلسطین تیم ملی فوتبال فلسطین قطر

مهم ترین چالش قطر تا نیمه نهایی را می توان دیدار با ازبک ها دانست. در یک چهارم حسن الهیدوس قطر را پیش انداخت اما گلزنی همروبکوف باعث شد دو تیم در 120 دقیقه با تساوی زمین را ترک کنند. در ضربات پنالتی نیز قطر 3 بر 2 به برتری رسیدند تا حریف ایران در نیمه نهایی شوند.

المعز علی و اکرم عفیف را می توان خطرناک ترین بازیکنان قطر دانست.

اکرم عفیف جام ملت های آسیا ۲۰۲۳ تیم ملی فوتبال قطر

در آن سوی میدان شاگردان امیر قلعه نویی در گام اول مقابل فلسطین به پیروزی 4 بر 1 رسیدند. ایران در بازی دوم مقابل هنگ کنگ قرار گرفت و این تیم را با تک گل مهدی قایدی از پیش رو برداشت و صعودش را جشن گرفت. در آخرین بازی که جدال صدرنشینی هم به حساب می آمد تیم ملی 2 بر 1 امارات را شکست داد و با 9 امتیاز صعود کرد.

در یک هشتم نهایی و در جدال با سوریه اوضاع برای ایران کمی پیچیده شد و در حالی که مهدی طارمی از روی نقطه پنالتی ایران را پیش انداخته بود، روی پنالتی که بیرانوند به حریف داد، عمر خریبین گل تساوی را زد. در دقیقه 91 و در حالی که همه خود را برای وقت های اضافه مهیا کرده بودند مهدی طارمی با دریافت کارت زرد دوم از زمین مسابقه اخراج شد و ایران 10 نفره شد. فشار سوریه بعد از اخراج طارمی زیاد شد اما در نهایت کار به ضربات پنالتی کشیده شد و با تک پنالتی که بیرانوند گرفت ایران 5 بر 3 پیروز و به یک چهارم رسید.

مححمد محبی جام ملت های آسیا 2023 تیم ملی فوتبال ایران سوریه

جدال با ژاپن برای انتقام سال 2019 و سال ها ناکامی مقابل سامورایی ها در جام ملت ها و البته پر کردن جای خالی طارمی در زمین انگیزه زیادی به بازیکنان ایران داد. شاگردان قلعه نویی نیمه اول را با تک گل موریتا بازنده به رختکن رفتند اما 45 دقیقه دوم اوضاع کاملا دگرگون شد. فشار زیاد و با برنامه ایران بر دفاع متزلزل ژاپن کار را تمام کرد و با گل های محبی و جهانبخش ایران پیروزی هیجان انگیزی را مقابل ژاپن جشن گرفت و برای دهمین بار به نیمه نهایی جام ملت های آسیا راه یافت.

 

جام ملت های آسیا 2023 تیم ملی فوتبال ایران ژاپن علیرضا جهانبخش

 

نتایج ایران و قطر در جام ملت های آسیا:

ایران 4-1 فلسطین/ قطر 3-0 لبنان

ایران 1-0 هنگ کنگ/ قطر 1-0 تاجیکستان

ایران 2-1 امارات/  قطر 1-0 چین

ایران 1(5)- (3)1 سوریه/ قطر 2-1 فلسطین

ایران 2-1 ژاپن/ قطر 1(3)-(2)1 ازبکستان

 

تقابل ایران و قطر

دو تیم تاکنون 26 بار مقابل هم قرار گرفتند که 16 بازی رسمی بوده است. در تمام تقابل ها قطر فقط 3 بار برنده بود که آخرین آن مربوط به 14 سال قبل بوده است. ایران 16 بازی را به سود خود به پایان رسانده و 5 بار هم دو تیم به تساوی رسیدند. ایران 41 گل به حریف زده و 16 گل هم دریافت کرده است.

در بازی امروز سردار آزمون می تواند مقابل قطر تعداد گل هایش را به علی دایی برساند و شاید از او هم پیشی بگیرد. در حال حاضر دایی با 4 گل بهترین گلزن تقابل های دو تیم است و آزمون هم 3 گله است.

جام ملت های آسیا 2023 تیم ملی فوتبال ایران سردار آزمون

ایران مرداد سال 87 و در چارچوب رقابت های غرب آسیا با نتیجه 6 بر 1 قطر را در ورزشگاه آزادی شکست داد که این بهترین برد تقابل های دو تیم به حساب می آید.

در مقدماتی جام جهانی 1998 و در ورزشگاه جاسم بن حمد، قطر میزبان با نتیجه 2 بر 0 ایران را شکست داد تا بهترین پیروزی آن ها ثبت شود.

ایران و قطر برای اولین بار در جام ملت های 1988 مقابل هم قرار گرفتند که ایران در قطر 2 بر 0 این تیم را شکست داد.

دومین تقابل این دو تیم در سال 2015 بود که ایران در استرالیا با یک گل از سد حریف گذشت.

آخرین تقابل دو تیم به مهر سال جاری باز می گردد جایی که در فینال تورنمنت اردن، ایران با 4 گل از قطر که آن زمان کارلوس کی روش را روی نیمکت داشت گذشت. کنعانی زادگان در آن بازی دبل کرد و جهانبخش و آزمون هم هرکدام یک گل زدند تا ایران با شکست سنگین قطر قهرمان تورنمنت شود.

ایران قطر سعید عزت اللهی

قطری ها که در سال 2019 در امارات با شکست ژاپن جام را بالای سر بردند در 12 بازی آخر خود در این رقابت ها 11 برد و 1 تساوی را ثبت کردند و شکستی نداشتند.

آخرین حضور ایران در فینال جام ملت های آسیا به سال 1976 باز می گردد و در این 48 سال ایران در 6 نیمه نهایی حاضر بوده که در همه آن ها شکست خورده است.

 

داور عرب و کم تجربه برای جدال حساس

یکی از حواشی مهم این بازی انتخاب داور کویتی بود.  احمد العلی از کویت به همراه عبدالهادی العنزی (کویت) و محمد زیرول بن خلیل تان (مالزی) داوران این بازی هستند. در جدال مهمی که یک سمت آن تیم عرب است انتخاب داور کویتی کاملا عجیب بود و همین موضوع اعتراض سعید عزت اللهی را در نشست قبل از بازی نیز به همراه داشت.

نکته دیگر اینکه العلی داور بی تجربه ای است و باید دید او می تواند دیداری با این درجه حساسیت را قضاوت کند یا نه.

او که از سال 2016 به لیست داوران بین المللی اضافه شده فقط 12 بازی رسمی را سوت زده است! این داور متولد 1984 در تمام 15 بازی (رسمی و دوستانه) که قاضی بوده 53 کارت زرد و 2 کارت قرمز داده است. العلی 8 بازی را فقط در بازی های بین المللی سوت زده که دو مسابقه نیز برای تیم های ایرانی بوده است. او داور مسابقه  سپاهان ۳ - ۱ آلمالیق و پرسپولیس ۱ - ۱ استقلال تاجیکستان در لیگ قهرمانان آسیا بود.

احمد العلی

 

دیدگاه تان را بنویسید