گزارش جی پلاس

۱۰ قرارداد گران قیمت تاریخ ورزش جهان

گران قیمت ترین قراردادهای تاریخ ورزش بیش از ۳۵۰ میلیون ارزش دارند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: جدایی لوییس همیلتون از مرسدس و پیوستن راننده بریتانیایی به فراری بمب نقل و انتقالات زمستانی در جهان ورزش بود.

طبق گزارش ها قرارداد قهرمان هفت دوره فرمول یک ارزشی بالای ۴۰۰ میلیون دلار خواهد داشت. با این حال گرانترین قرارداد تاریخ ورزش نخواهد بود. در فهرستی که پلنت فرمول یک منتشر کرده است تنها ارزش قراردادها با تیم ها در نظر گرفته شده است. به همین خاطر ورزشکارانی همچون مایکل جردن که از نایکی یک میلیارد دلار به دست آورد قراردادش با تیم شیکاگو بولز به اندازه ای نبود که در این لیست قرار بگیرد. ستاره لیگ فوتبال آمریکایی در کنار بازیکنانی همچون لیونل مسی و کریستیانو رونالدو ۱۰ قرارداد ارزشمند تاریخ ورزش را تشکیل دادند. 

۱۰. منی ماچادو - سن دیگو پادرس- بیسبال- ۳۵۰ میلیون دلار 

بیسبالیست متولد میامی آمریکا در سال ۲۰۱۹ به پادرس پیوست و تقریبا نزدیک بود رکورد گرانترین بازیکن تاریخ لیگ بیسبال را به خود اختصاص دهد. با این حال بریس هارپر دو هفته بعد با امضای قرارداد با فیلادلفیا فیلیز آن را به نام خود ثبت کرد. قرارداد اولیه ماچادو که ۱۰ ساله بود ۳۰۰ میلیون ارزش داشت اما در سال ۲۰۲۳ قرارداد جدید یازده ساله ای به امضا رسید که ارزش آن به ۳۵۰ میلیون دلار رسید. 

۹. آرون جاج- نیویورک یانکیز- بیسبال- ۳۶۰ میلیون دلار

ورزشکاری که رکورد ماچادو را شکست باز هم یک بیسبالیست بود. آرون جاج در سال ۲۰۱۶ به تیم نیویورک یانکیز پیوست. او در نخستین فصلش جایزه بهترین بازیکن تازه‌کار را دریافت کرد و پنج بار نامش در تیم آل استار قرار گرفت. درخشش با یانکیز موجب شد قراردادش در سال ۲۰۲۲ تمدید شود. او در ۹ سال ۳۶۰ میلیون دریافت می کند. 

۸. موکی بتس- لس آنجلس داجرز- بیسبال- ۳۶۵ میلیون دلار 

 پول اهمیت زیادی در رشته بیسبال دارد. یکی دیگر از با ارزش ترین قرارداد ها به یک بیسبالیست تعلق دارد و او موکی بتس است. بتس کار خود را در بوستون رد ساکس شروع کرد و سپس در سال ۲۰۲۰ با قراردادی ۱۲ ساله به ارزش ۳۶۵ میلیون دلار به لس آنجلس داجرز پیوست. 

۷.مایک تراوت- لس آنجلس انجلز- بیسبال- ۴۲۶.۵ میلیون دلار

دیگر بازیکن با قرارداد ۱۲ ساله مایک تراوت است که در تیم دیگر شهر لس آنجلس بازی می کند. بیسبالیست ۳۲ ساله پیراهن آنجلز را بر تن می کند و تاکنون یازده بار در تیم آل استار لیگ MLB حضور داشته است. با ارزش ترین بازیکن و برنده ۹ جایزه سیلور اسلاگر تراوت را به یکی از بهترین ها تبدیل کرده است. مایک در سال ۲۰۱۹ قراردادش را انجلز امضا کرد که دومین قرارداد با ارزش تاریخ ورزش به حساب می آمد.‌ 

۶. کریم بنزما- الاتحاد- فوتبال- ۴۲۶ میلیون دلار

بالاخره نخستین بازیکنی که بیسبالیست نیست در این فهرست مشاهده شد. او کریم بنزما فرانسوی است. بنزما ۱۴ سال در رئال مادرید بازی کرد و در سال ۲۰۲۲ برنده توپ طلا شد. مهاجم فرانسوی با کارنامه ای پر افتخار راهی عربستان سعودی شد. تعجب آور نبود که او یکی از گرانترین قراردادها را به خود اختصاص دهد. بنزما تنها برای دو سال ۴۲۶ میلیون دریافت خواهد کرد. البته در حال حاضر سرنوشت مهاجم فرانسوی در الاتحاد مشخص نیست و این بازیکن از بودن در عربستان خشنود نیست. این اتفاق در حالی رخ داده است که از حضور مهاجم فرانسوی در الاتحاد کمتر از یک سال می گذرد. 

۵. کریستیانو رونالدو- النصر- فوتبال- ۴۳۲ میلیون دلار

انتقال کریستیانو رونالدو به عربستان بزرگترین اتفاق بود. این کشور پس از این که در چند سال اخیر نام های بزرگی را جذب کرد توانست نخستین سوپراستار را به دست آورد. رونالدو پس از یک مصاحبه جنجالی یونایتد را ترک کرد. باید برای ستاره پرتغالی پول زیادی هزینه می شد تا او برای نخستین بار فوتبال اروپا را ترک کند و به النصر برود. کریستیانو در ژانویه ۲۰۲۳ قراردادی را تا پایان سال ۲۰۲۵ با این باشگاه عربستانی به امضا رساند. ستاره پرتغالی ۴۳۲ میلیون دلار دریافت خواهد کرد. او در نخستین فصل حضورش با النصر توانست فاتح جام پادشاهی شود و در رتبه دوم جدول قرار بگیرد. النصر در این فصل ۲۴-۲۰۲۳ هم در رتبه دوم جای دارد. 

۴. لوییس همیلتون- فراری- فرمول یک- ۴۴۶ میلیون دلار

باید باور کرد که همیلتون در قرارداد جدیدش ۴۴۶ میلیون دلار دریافت خواهد کرد. البته تمام پول مستقیم به جیبش نخواهد رفت. فراری در سال ۲۰۲۳ به همیلتون پیشنهاد ۵۰ میلیون در سال را داد اما راننده بریتانیایی آن را رد کرد. همیلتون می خواست مبلغ مشخصی هم به میشن ۴۴ (موسسه خیریه اش) داده شود. فراری با ریاست جان الکان این خواسته را ضمانت کرد و پیشنهاد ۸۷ میلیون دلار برای سال ۲۰۲۵ با امکان تمدید یک ساله را ارائه داد. با این حال مهم تر از همه این است که یک چهارم این مبلغ به میشن ۴۴ داده خواهد شد و الکان پیشنهاد یک طرح سرمایه گذاری با شرکت اکسور (الکان مدیر اجرایی این شرکت است) به ارزش ۲۷۲ میلیون را داد. همیلتون به عنوان سفیر در آن فعالیت خواهد کرد. با در نظر گرفتن تمام این ارقام همیلتون ارزشمندترین قرارداد تاریخ فرمول یک را خواهد داشت و از مکس فراشتپن که قراردادی به ارزش ۲۷۵ میلیون دلار داشت پیشی می گیرد.‌

۳. پاتریک مهومز- کانزاس سیتی چیفس- فوتبال آمریکایی- ۴۵۰ میلیون دلار

بازیکنی که بهترین کوارتربک تمام ادوار به حساب می آید عجیب نیست نامش در میان گرانترین قراردادها دیده شود. پاتریک مهومز، ستاره کانزاس سیتی چیفس گرانترین قرارداد تاریخ NFL را در سال ۲۰۲۰ بست. او در ۱۰ سال ۴۵۰ میلیون می گیرد. ارزش قرارداد مهومز تقریبا دو برابر دومین نفر در لیست NFL یعنی جو بارو است. مهموز توانست دو بار چیفس را به سوپربول هدایت کند و احتمال زیاد امسال هم این اتفاق بیفتد. به نظر می رسد این هزینه ارزشش را داشته است. 

۲. لیونل مسی- بارسلونا- فوتبال- ۶۷۴ میلیون دلار

حضور لیونل مسی در این فهرست کمی متفاوت است چون قراردادهای دیگر هنوز اعتبار دارند اما برای ستاره آرژانتینی مربوط به گذشته است. مسی از کودکی به بارسا پیوست و به بهترین بازیکن جهان و یکی از بهترین بازیکنان تمام ادوار تبدیل شد. به همین خاطر تعجب آور نبود که دستمزدش در دورانی که در اسپانیا بود هر سال افزایش پیدا می کرد. مهاجم آرژانتینی برای چهار فصل ۶۷۴ میلیون دلار کسب کرد که در تاریخ بی سابقه بود. مسی در سال ۲۰۱۷ آخرین قراردادش را با بارسلونا بست و سپس باشگاه به خاطر قوانین مالی در لالیگا نتوانست آن را تمدید کند. مهاجم آرژانتینی نوکمپ را ترک کرد و به پاری‌سن ژرمن پیوست. سپس با اینتر میامی قرارداد امضا کرد و اکنون دستمزدش برای هر فصل ۲۰ میلیون دلار است. 

۱.شوهی اوهتانی- لس آنجلس داجرز- بیسبال- ۷۰۰ میلیون دلار

در راس این فهرست بازیکن ۲۹ ساله شوهی اوهتانی دیده می شود که قرارداد نجومی را با لس آنجلس داجرز امضا کرد. او برای ۱۰ سال ۷۰۰ میلیون دلار خواهد گرفت. بیسبالیست ژاپنی در سال ۲۰۱۸ به آمریکا رفت و در نخستین فصل جایزه بهترین بازیکن تازه‌کار را دریافت کرد. پس از پنج فصل حضور در داجرز توانست رکورد قراردادها را نیز بکشند. گرانترین قرارداد تاریخ ورزش به نام ورزشکار ژاپنی ثبت شده است که سال ۲۰۳۳ به پایان می رسد. 

دیدگاه تان را بنویسید