جی پلاس

حضور آزادکاران در کرواسی و گره هایی که باز نشد!

حضور ملی پوشان کشتی آزاد در تورنمنت رنکینگ کرواسی گره برخی اوزان را باز نکرد تا همچنان کشتی ایران در چند وزن بلاتکلیف باشد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ رقابت های کشتی تورنمنت رنکینگ کرواسی از 20 دی در کرواسی آغاز شد و در دو روز نخست، آزادکاران به روی تشک رفتند و در ادامه با نبرد فرنگی کاران، این مسابقه به عنوان اولین مسابقه رسمی کشتی در سال 2024 به پایان می رسد.

تیم منتخب کشتی آزاد ایران در شرایطی در این مسابقات حاضر شد و به سه طلا، سه نقره و دو برنز رسید که قرار بود در برخی اوزان مانند 65، 74، 97 و 125 کیلوگرم این مسابقات حکم انتخابی را داشته باشد یا به نوعی گره کور این اوزان را باز کند، و در وزن 86 کیلوگرم نیز قرار بود هادی وفایی پور به عنوان قهرمان کشور، در یک رقابت بین المللی محک خورده و آماده حضور در قهرمانی آسیا شود که به دلیل برخورد با قرعه اسرائیل، سر وزن نرسید و به روی تشک نرفت.

البته اوضاع در بقیه اوزان نیز تفاوت چندانی نداشت و اگر چه در دو وزن 97 و 125 کیلوگرم محک خوردن مدعیان در این مسابقات با ارزش بود اما در دو وزن 65 و 74 کیلوگرم چندان کمکی به شناخت نفر اول این وزن نکرد.

در وزن 65 کیلوگرم رحمان عموزاد به عنوان قهرمان بازی های آسیایی و کسی که سهمیه المپیک را کسب کرده، از قهرمانی کشور معاف شد و قرار شد همراه با عباس ابراهیم زاده که در مسابقات کشوری قهرمان این وزن شد، در این رقابت ها محک بخورند. این در حالی بود این دو ستاره کشتی ایران در نیمه نهایی به هم رسیدند و عموزاد با پیروزی مقابل ابراهیم زاده فینالیست شد تا رقیب مستقیمش را از پیش بردارد اما در فینال مقابل وازگن توانیان از ارمنستان به دلیل آنچه مصدومیت عنوان شد، کشتی نگرفت؛ اتفاقی که دلیل اصلی آن مشخص نشد و بعید است قهرمان سابق جهان مصدومیت خاصی داشته باشد. در واقع این فرصت و رقابت با توانیان که یکی از مدعیان وزن 65 کیلوگرم است، می توانست فرصت مناسبی برای عموزاد باشد تا پس از عملکرد ضعیف در مسابقات جهانی خود را دوباره محک بزند و ببیند در فاصله 7 ماه تا المپیک در چه سطحی از آمادگی قرار دارد. از سوی دیگر کادرفنی نیز می توانست در این مسابقه عیار رحمان را بسنجد و نقاط ضعف او را مد نظر بگیرد اما عموزاد کشتی نگرفت و دست رقیبش بالا رفت. مشخص نیست هدف کادرفنی از این اقدام چه بوده اما اگر قرار نبود عموزاد با حریف اصلی خود در این مسابقات رو در رو شود و هدف از اعزام صرفا کشتی مستقیم او و ابراهیم زاده بود، می شد همین رقابت را در داخل کشور برگزار کرد و چنین هزینه گزافی را خرج اعزام کشتی گیران نکرد.

گره 74 کیلوگرم کورتر شد!

در وزن 74 کیلوگرم که یکی از اوزان بدون سهمیه کشتی آزاد است، یونس امامی و حسین ابوذری اعزام شدند؛ امامی به دلیل کسب طلای بازی های آسیایی(!) از حضور در قهرمانی کشور معاف شده بود و به همراه ابوذری که نفر اول کشور است، به این مسابقه اعزام شدند؛ این دو کشتی گیر خیلی زود در مرحله مقدماتی به مصاف هم رفتند که ابوذری موفق شد امامی را شکست دهد و همه معادلات را به هم بریزد. ابوذری در ادامه به فینال رسید و با شکست مقابل نولف آمریکایی دوم شد اما یونس امامی در شانس مجدد کشتی نگرفت تا ابهام این وزن همچنان باقی بماند؛ در چرخه انتخابی این وزن همه چیز به نفع امامی پیش بینی شده و گویی نویسندگان چرخه هیچ پیش بینی ای از باخت او نداشته اند و حالا مشخص نیست سرنوشت این وزن چه خواهد شد. هرچند به نظر می رسد ابوذری به قهرمانی آسیا اعزام شود و در ادامه در صورت کسب مدال، بار دیگر با امامی انتخابی مستقیم داشته باشد اما نکته اصلی این جاست که اگر قرار بود امامی نیز به روی تشک نرود و صرفا به کشتی مستقیم او و ابوذری اکتفا شود، می شد این مسابقه را هم در در داخل کشور برگزار کرد.

کامران همچنان آماده 97 کیلوگرم نیست

کامران قاسمپور بالاخره بعد از قریب به یکسال به روی تشک رفت و این بار از ورژن جدید او در وزن 97 کیلوگرم رونمایی شد؛ قاسمپور که مسابقات جهانی 2023 را به دلیل مصدومیت از دست داده بود، به وزن المپیکی 97 کیلوگرم آمد و بایستی بر اساس چرخه انتخابی در مسابقات کشوری ساری حضور می یافت اما به دلیل مصدومیت معاف شد. در ادامه مقرر شد او و امیرعلی آذرپیرا که مقام نخست کشور را کسب کرده بود، به این تورنمنت اعزام شوند که قاسمپور مقابل کایل اسنایدر شکست خورد تا مشخص شود بدن او با وزنی حدود 95 کیلوگرم، همچنان برای حضور در این وزن ساخته و پرداخته نشده و بعید است با این شرایط بتواند تا المپیک خود را برساند. از سوی دیگر آذرپیرا نشان داد چه مهره قابل اتکایی در این وزن است ومطمئنا حفظ او می تواند این وزن را تا چند سال دیگر بیمه کند؛ البته وضعیت انتخابی در این وزن نیز همچنان نا مشخص است و عدم کسب سهمیه المپیک کار را سخت تر کرده است که باید کادر فنی برای باز کردن این گره چه تدبیری دارد.

زارع مطمئن ترین آزادکار ایران

شاید این سخن به مذاق برخی کشتی دوستان خوش نیاید اما بدون تعارف باید گفت امیرحسین زارع این روزها پخته ترین و مطمئن ترین کشتی ها را به نمایش می گذارد؛ قهرمان جهان و نفر سوم المپیک که در حوالی 24 سالگی به هیچ رقیب داخلی و خارجی ای باج نمی دهد؛ زارع بعد از قهرمانی در مسابقات جهانی 2023 و بازی های آسیایی، از حضور در قهرمانی کشور معاف شد و قرار شد همراه با نفر اول این مسابقات یعنی معصومی، به کرواسی اعزام شود. به دلیل عملکرد عالی زارع در سال گذشته، در چرخه انتخابی بیش ترین امتیاز برای زارع لحاظ شد و او در صورت کسب نتیجه بهتر از معصومی ملی پوش ایران در پاریس می شد که او موفق شد با عبور از معصومی بلیت حضور در دومین المپیکش را رزرو کند. زارع در فاصله المپیک 2020 تا مسابقات جهانی 2023 به یک برنز المپیک، دو طلا و یک برنز جهان رسیده و حالا در مسیر کسب طلای پاریس قرار دارد تا در اوج جوانی خود را در تاریخ کشتی ایران ماندگار تر کند.

دیدگاه تان را بنویسید