در گفت و گو با جی پلاس مطرح شد:

کادر فنی تیم‌های بسکتبال توسط اسپانسر انتخاب می‌شوند!

مربی و کارشناس بسکتبال ایران گفت: برای بهبود شرایط بسکتبال باید به جزییات بیشتر دقت کنیم یعنی از حالت آماتور بودن خارج شویم و در انتخاب کادر فنی حرفه‌ای تر عمل کنیم تا بتوانند یک سری بازیکن با مهارت فردی بالا تحویل تیم ملی بدهند.

لینک کوتاه کپی شد

علیرضا امیری در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جِی پلاس، در خصوص موارد آسیب زننده به بسکتبال ایران گفت: یکی از مسائلی که به بسکتبال کشورمان آسیب می‌زند این است که تا کنون ندیدم مسابقات لیگ هر سال مانند سال  گذشته‌ برگزار شود و شیوه برگزاری هر سال تغییر می‌کند به خاطر همین اسپانسرها ماندگار نیستند؛ مورد دیگر نوع انتخاب کادر فنی است که از سال‌ها قبل این طور بوده و در این باره باید بگویم سرمربی، کادر فنی را انتخاب نمی‌کند بلکه اسپانسر یا رئیس هیأت استان یک نفر را پیشنهاد می‌دهند؛ اگر  احیانا سرمربی هم نقشی داشته باشد این طور دستیار خود را انتخاب می‌کند که با خود می‌گوید فلان شخص هم نسل من بوده و شغلی ندارد زندگی خود را اداره کند بنابراین به عنوان دستیار خود انتخابش می‌کند که البته در این مورد همه مربی‌ها این طور نیستند.

او افزود: یکی از دلایل شکست‌های ما در آسیا حتی مقابل تیم‌های ضعیف همین نوع انتخاب سرمربی و دیگر اعضای کادر فنی است زمانی هم که درست انتخاب می‌کنیم در تعداد نفرات مشکل داریم؛ به عنوان مثال یک بحث مهم آنالیزور است که در تیم‌های دنیا چه در سطح باشگاهی و چه ملی از 25 آنالیزور استفاده می‌کنند تا آیتم‌های مختلف را کنار یکدیگر داشته باشند اما در ایران بیشتر از این که سرمربی در انتخاب اعضا نقش داشته باشد اطرافیان نقش دارند.

امیری با بیان این که برای بخش‌های مختلف باید مربی داشته باشیم تصریح کرد: ما باید یک مربی داشته باشیم که بازیکنان پیرامونی را تمرین بدهد، یک مربی که اشتباهات فردی را اصلاح کند و یک مربی هم مخصوص پست‌های چهار و پنج داشته باشیم اما این اصول رعایت نمی‌شود یعنی یک سری مسائل دخیل هستند که باعث می‌شود کادر فنی به درستی انتخاب نشود. دقت داشته باشیم متوجه می‌شویم در باشگاه‌ها سرمربی تیم‌ها تغییر می‌کنند اما مربی نه و این یک کار غیر حرفه‌ای است که مربی مخصوص باشگاه باشد. انتخاب کادر فنی باید بر اساس مسائل فنی و نیاز سرمربی باشد تا مهارت‌های فردی و تیمی بازیکنان ارتقاء پیدا کند اما در برخی تیم‌ها می‌بینم دستیارها فقط برای مسافرت می‌آیند. من آنالیزور تیم مطرح لیگ برتری می‌شناسم که حتی بلد نیست با دکمه خاموش و روشن کردن لپ تاپ کار کند اما فقط به دلیل این که قبلا بسکتبالیست بوده اکنون به عنوان پیشکسوت می‌خواهند به او کمک کنند و به کادر فنی خود اضافه می کنند در صورتی که می‌توان از آن فرد در جایی که تخصص بیشتری دارد استفاده کنند.

مربی و آنالیزور بسکتبال ایران همچنین با اشاره به تفاوت نحوه برگزاری مسابقات لیگ با کشورهای دیگر گفت: چین یک مشاور از لیگ ان بی ای آورده و سعی دارد مسابقات خود را مانند این لیگ برگزار کند. این خیلی مهم است که لیگ برتر و حتی لیگ‌های سطح پایین تر ما در هر دو بخش زنان و مردان به ثبات برسد یعنی هر سال یک تعداد مشخصی تیم داشته باشیم و شیوه برگزاری و تعداد مسابقات تعیین شده باشد؛ البته تشکیل سازمان لیگ که نکته مثبتی است اگر در مسیر درستی قرار بگیر اتفاقات خبی می‌تواند رخ بدهد.

علیرضا امیری در پایان صحبت‌های خود تصریح کرد: برای بهبود شرایط بسکتبال باید به جزییات بیشتر دقت کنیم یعنی از حالت آماتور بودن خارج شویم و در انتخاب کادر فنی حرفه‌ای تر عمل کنیم تا بتوانند یک سری بازیکن با مهارت فردی بالا تحویل تیم ملی بدهند همچنین باید لیگ را در تمام سطوح و بخش‌ها به ثبات برسانیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید