در گفت و گو با جِی پلاس مطرح شد

مربی بسکتبال: برخی کاسب شده‌اند و دلسوز این رشته نیستند

مربی اصفهانی بسکتبال ایران گفت: افرادی را داریم که در بسکتبال کاسب شده‌اند، دلشان برای این رشته نمی‌سوزد و تمرکزشان را به هر قیمتی روی درآمدزایی گذاشته‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

امید دادفرنیا در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جِی پلاس، در خصوص دلایل ضعف بسکتبال اصفهان در چند سال اخیر گفت: دوران طلایی بسکتبال اصفهان دهه هفتاد تا اواسط دهه هشتاد بود که این استان از دهه هفتاد قدرت بلامنازع ایران شد. آن زمان باشگاه‌های متعدد با مربیان مختلف کار می‌کردیم و چکیده این باشگاه‌ها وقتی به تیم ملی رسیدند وارد ذوب آهن هم شدند. فکر می کنم سال 79 بود که به همراه تیم فولاد فینالیست لیگ شدیم. بعد از رفتن شهامت نژاد از هیات بسکتبال متاسفانه دورانی را در بسکتبال اصفهان گذراندیم که ضعیف ترین دوران بود و سیر نزولی زمان محسن صادق زاده را در هیچ برهه‌ای از تاریخ بسکتبال نداشتیم. یک زمان تیم ملی نوجوانان که با مهران شاهین طبع قهرمان آسیا شد از 12 نفر 7 بازیکن اصفهانی در ترکیب داشت؛ تیم جوانان و امید هم همین طور بود یعنی اصفهان قدرت برتر بسکتبال ایران بود.

او افزود: ریاست هیات اگر خودش را درگیر باشگاه داری کند ناخودآگاه خیلی از منافع به این سمت می‌رود و انگیزه‌ها کشته می‌شود. در آن زمان مشکلاتی برای ذوب آهن پیش آمد که از بسکتبال کناره گیری کرد و این تک محوری بودن بسیار به ضرر بسکتبال اصفهان تمام شد که اکنون هم متاسفانه به همان سمت می‌رویم. زمانی که جواد داوری به عنوان ریاست هیات استان آمد بی اشکال نبود اما خیلی کمک کرد که این سیر نزولی آرام آرام به سمت صعودی برود  بنابراین به غیر از یک سال آخر که تمرکزش بر روی انتخابات فدراسیون بود بسیار خوب کار کرد. من شرایط خوبی را در بسکتبال اصفهان نمی‌بینم به این دلیل که اکنون به عنوان مثال از 6-7 تیمی که در سال گذشته در لیگ کشور داشتیم تقریبا پنج تیم آن دیگر نیستند و جالب این است تمام آنها روی سکوی فینال بودند.

شما بازیکنانی مانند اوشین ساهاکیان، آرن داوودی و ... را به بسکتبال ایران معرفی کردید؛ دادفر نیا در پاسخ به این سوال که چرا بسکتبال اصفهان دیگر شاهد چنین نسلی نشد تصریح کرد: متاسفانه اکنون در بسکتبال بحث پول در میان است و کلاس‌های خصوصی تک نفره یک معذل بسیار بزرگی شده چون بسکتبال یک رشته گروهی است. مورد دیگر مربیانی هستند که شبه راه صدساله را طی می‌کنند یعنی یک شبه مربی تیم سوپرلیگی می‌شوند؛ من یا حمید شمس هم مینی بسکتبال کار کردیم هم نوجوانان و جوانان یعنی تمام مراحل را گذراندیم و اکنون در بزرگسالان مربیگری می‌کنیم اما نمی‌شود مربی یک دفعه به لیگ برتر بیاید حتی بهترین  بازیکن تیم ملی هم که باشد وقتی مراحل را نگذرانده باشد نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد و با این کار مهره سوزی می‌کنیم. ما افرادی را داریم که در بسکتبال کاسب شده‌اند، دلشان برای این رشته نمی‌سوزد و تمرکزشان را به هر قیمتی روی درآمدزایی گذاشته‌اند.

مربی بسکتبال ایران با بیان این که هیات بسکتبال اصفهان به رئیسی نیاز دارد که تمام وقت در اختیار این رشته باشد گفت: متاسفانه هیات بسکتبال نمی‌تواند با مدیریتی اداره شود که تمام وقت در اختیار بسکتبال اصفهان باشد. با تمام احترامی که برای رئیس هیات قائل هستم و تاکید می کنم که مدیر سالمی است اما با توجه به این که در شهرداری فعالیت دارد نمی‌تواند کاملا در اختیار هیات استان باشد. در تمام هیات استان‌ها وقتی کاندیدا می‌شوند با ایده درآمدزایی می‌آیند بنابراین باید از راه‌های مختلف این کار را انجام بدهند اما همچنان می‌گویند پول نیست در صورتی که از اول می‌دانستند پول نیست.

امید دادفر نیا در پایان صحبت‌های خود تصریح کرد: ما 3-4 تیم در لیگ داریم که اندازه این تیم‌ها بازیکن بیرون هم داریم پس بقیه چگونه دیده شوند؟ باید یک مسابقات قهرمانی کشور برگزار کنیم تا بازیکنان دیگر هم دیده شوند آن زمان با یک جامعه چند هزارنفری روبرو می‌شویم. مشکل ما در اصفهان این است که سه باشگاه اصلی داریم اما بقیه باشگاه‌ها توان مالی ندارند و خیلی از این تیم‌ها توسط خانواده‌ها اداره می‌شوند یعنی هزینه آنها را خانواده‌ها می‌دهند؛ اساسی ترین مشکل ما در اصفهان نبود منابع مالی است؛ تیم لئونارد شاهین شهر که سال گذشته با تمام مشکلات هر دو تیمش به فینال رسید اکنون بازیکنانش پخش شدند و به تیم‌های دیگر رفتند.

دیدگاه تان را بنویسید