در گفت وگو با جی پلاس مطرح شد؛

درست و غلط رای کمیته استیناف و اعتراض باشگاه ها به سقف بودجه از زبان وکیل ورزشی

یک حقوقدان ورزشی درباره قانون سقف بودجه باشگاه ها و حواشی پیش آمده پیرامون آن توضیح داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ از زمان شروع فصل لیگ برتر فوتبال ایران، وضع قانون سقف بودجه برای باشگاه ها حسابی سروصدا کرد؛ بر اساس دستورالعمل فدراسیون فوتبال هر تیم باید تا سقف مشخصی هزینه می کرد و در صورت تخطی از این قانون، آن ها مشمول جریمه می شدند. اتفاقی که گریبان گیر تیم هایی مثل پرسپولیس و سپاهان شد و آن ها با کسر امتیاز مواجه شدند، و استقلال هم مجبور شد حداقل در ظاهر، رقم قرارداد بازیکنانش را تا حد زیادی کاهش دهد. با وجود این طی روزهای گذشته، کمیته استیناف رای کمیته انضباطی مبنی بر کسر امتیاز از تیم ها را رد کرد تا شرایط تیم ها در لیگ برتر تغییر کند و همین موضوع بار دیگر باعث حاشیه و اختلاف در بین تیم های لیگ برتری با مسئولان فدراسیون شد.

در همین راستا، رسول باختر وکیل و حقوقدان ورزشی در گفت و گو با سرویس ورزشی جی پلاس، درباره وضع قانون سقف بودجه و صحبت های مسئولان فدراسیون مبنی بر آزمایشی بودن آن، گفت: می گویند قانونی آزمایشی است، آن را می گذارند و همان را کامل اجرا می کنند. منظور از قانون آزمایشی این نیست که حالا یک قانونی را وضع کنیم تا بعد ببینیم چه پیش می آید، بلکه منظور این است که قانونی را نوشته ایم و در مسیر اجرایش حرکت می کنیم تا در این مسیر ایرادهای آن پیدا شود و آن ها را اصلاح کنیم. اما اینکه بگوییم فعلا یک چیزی نوشته ایم و جلو می رویم تا ببینیم چه پیش می آید، درست نیست. اگر قانون نوشته شده پس آن را اجرا کنید. نه اینکه قانونی وضع شود بعد از مدتی بگوییم این آزمایشی است و همکاری کنید، این با روح قانونگذاری هم در تعارض است.

او ادامه داد: می شد ابتدا یک توصیه نامه نوشت و می گفتند که این موارد را رعایت کنید. نه اینکه یک شبه چنین قانونی وضع شود؛ ممکن است قبل از این یک باشگاه چند قرارداد ثبت کرده باشد و بعد از وضع قانون دچار مشکل شود.

باختر درباره اینکه «خود فدراسیون فوتبال هم اذعان دارد که نمی تواند همه پرداختی های باشگاه ها به بازیکنان را رصد کند و در چنین شرایطی وضع قانون منطقی است؟» گفت: از ابتدا هم مشخص بود که قانون سقف بودجه اجرایی نیست چون قبلا هم یک قانون سقف قرارداد داشتیم که خیلی بد شکست خورد و ما این تجربه را داشتیم. از طرفی هرکسی در این کشور زندگی کرده باشد می داند که راه فرار زیادی داریم و به راحتی می توان این قوانین را دور زد؛ با دادن سکه، ارز خارجی و... خیلی راحت می شود این مسیر را دور زد و جایی هم ثبت نمی شود. پس اصلا نمی توان آن ها را پیگیری کرد. وقتی به یک باشگاه می گویی بیش از 325 میلیارد هزینه نکن، باشگاه تا این سقف را ثبت می کند و خارج از آن هم اقدامات مختلفی انجام می دهد و راه های دور زدن زیاد است. وقتی می دانیم چنین اتفاقاتی قرار است بیفتد و نمی شود ردیابی کرد، چه طور می خواهیم جلوی آن را بگیریم؟

این وکیل ورزشی در پاسخ به این سوال که« آیا رای کمیته استیناف مبنی بر رد حکم کمیته انضباطی، با قانون وضع شده در فدراسیون در تضاد نبود؟» گفت: نه کمیته انضباطی و نه کمیته استیناف، هیچ کدام این قانون را نقض نکرده و هر دو درست رای داده اند. در مقررات وضع شده هیچ ضمانت اجرایی پیش بینی نشده و دست کمیته انضباطی و استیناف را باز گذاشته اند تا متناسب با تخلف، با نظر خود جریمه کنند. وقتی دست یک کمیته باز است، ممکن است تنها به یک تذکر اکتفا کند و یا حتی حکم به سقوط به دسته پایین تر بدهد. وقتی تا این اندازه دستشان باز است، پس کمیته انضباطی تشخیص داده که متناسب با تخلف انجام شده، رای به کسر امتیاز بدهد و جریمه نقدی هم داشته باشد. اما کمیته استیناف تشخیص داده که نیازی به کسر امتیاز نیست و صرفا جریمه نقدی کافی است. حرف هر دو هم منطبق بر مقررات است.

او ادامه داد: کار درست این بود که در این مقررات بنویسند مثلا به ازای هریک از این تخلف ها، یک امتیاز کسر می شود یا اگر تعداد تخلفات از مقداری بیش تر باشد، حکم سقوط به دسته پایین تر صادر می شود. در چنین شرایطی کمیته انضباطی می توانست تشخیص دهد که با توجه به تعداد تخلف ها، تا چه اندازه تیم را جریمه کند و مشخص بود چه اتفاقی می افتد. حالا ممکن بود استیناف این را کم و زیاد کند و متناسب با برداشت خود و تناسب عمل حکم می دادند. اما وقتی دستشان باز است پس ممکن از تذکر تا سقوط به دسته پایین تر، حکم های مختلفی صادر شود. یعنی در دل یک بازه مجازات اقدام می کردند.

باختر در پایان درباره اینکه آیا باشگاه ها می توانند درباره وضع این قانون، علیه فدراسیون فوتبال به فیفا اعتراض کنند، گفت: ابتدا اینکه اصلا به نفع باشگاه ها نیست که بخواهند اعتراض کنند. در دستورالعمل 30 بندی و عجیبی که تصویب شده، در 29 مورد فیفا به نفع باشگاه ها رای داده و در یک جا به سقف بودجه اشاره می کند. پس اگر باشگاه ها بخواهند این مورد را نقض کنند، 29 امتیاز دیگری که گرفته اند را از دست می دهند. پس به نظرم این یک سروصدای رسانه ای است که بگویند ضرر کردیم. اما اگر بخواهند درباره سقف بودجه نظر بدهند، چون موارد مشابه این موضوع در جاهای مختلف دنیا وجود دارد، در حوزه اختیارات فدراسیون است که آن را مشخص کنند. درست است که این قانون شاید اجرایی نیست و استانداردهای لازم را ندارد اما این که یک فدراسیون بخواهد یک سقف هزینه را وضع کند، بعید است از نظر فیفا مشکلی داشته باشد.

دیدگاه تان را بنویسید