جی پلاس

چرا استفاده از VAR در دربی 102 درست نیست؟

مشخص نیست چرا ماجرای استفاده از کمک داور ویدیوی در دربی 102 در رسانه ها مطرح شده در حالی که این اتفاق از نظر عدالت و یکپارچگی درست نیست.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، از چند هفته پیش زمزمه هایی مبنی براستفاده از کمک داور ویدیویی یا همان VAR در بازی پرسپولیس و استقلال در دربی 102 پایتخت منتشر شد. در حالی که براساس عرف از ابتدا مشخص بود این اتفاق شدنی نیست اما این موضوع هرروز پررنگ تر از روز گذشته شد تا جایی که دبیر فدراسیون بعد از پایان دیدار نساجی و بمبئی سیتی در لیگ قهرمانان آسیا به صراحت اعلام کرد دربی 102 قطعا بدون VAR  است.

هدایت ممبینی گفت: فدراسیون پیگیری‌های خوبی برای سیستم "VAR" دارد و ان‌شاءالله مشکلات در این زمینه برطرف شوند. داربی با VAR برگزار نمی‌شود. شرایط VAR این طور نیست که با دوربین و دستگاه اتفاق بیافتد و وقتی که لیگی لایسنس VAR می‌گیرد باید توانایی اجرای تمام شرایط را داشته باشد. اگر ۱۰ دستگاه VAR داشته باشیم و لیگ ما لایسنس نگیرد نمی‌توانیم از این سیستم استفاده کنیم.

عجیب است که چطور می شود رسانه ها و شاید تیم ها انتظار دارند برای یک بازی از VAR استفاده شود و اصلا چنین سوالی را از مسئولان می پرسند؟! درواقع برخی مدعی هستند چون تجهیزات VAR عاریه ای در ورزشگاه آزادی برای لیگ قهرمانان آسیا وجود دارد باید از آن استفاده شود!

این ادعا در حالی مطرح می شود که به هیچ وجه چنین حقی وجود ندارد. زمانی از VAR در یک تورنمنت یا لیگ مورد استفاده قرار می گیرد که تمام تیم های حاضر در آن بتوانند در شرایط یکسان از آن استفاده کنند. در واقع اینکه در بازی پرسپولیس و استقلال از کمک داور ویدیوی استفاده شود بی عدالتی در حق تیم های دیگر است. اگر هم فدراسیون بتواند با ترفندی اجازه این کار را از فدراسیون جهانی بگیرد حتما با اعتراض تیم های دیگر رو به رو خواهد شد و اینکه یکپارچگی مسابقات زیرپا گذاشته می شود و این از منظر قانون و عدالت ایراد دارد. باید دید سرانجام VAR در دربی 102 ایران چه می شود!

درواقع به دلیل رعایت عدالت و یکپارچگی در جام حذفی کشورهای اروپایی حداقل در دورهای ابتدایی از VAR استفاده نمی شود. چرا که بسیاری از تیم ها از دسته های پایین تر در مسابقات حاضر هستند و چون آن ها در ورزشگاه خود کمک داور ویدیویی ندارند پس در هیچ بازی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

دیدگاه تان را بنویسید