مهدی سیدصالحی در گفت و گو با جی پلاس

با تعویض های قلعه نویی شیرازه تیم از هم پاشید/ کار سختی در جام ملت ها داریم

ملی پوش اسبق فوتبال ایران، کار تیم ملی برای موفقیت در جام ملت های آسیا را بسیار سخت دانست.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ تیم ملی فوتبال ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی 2026 در دو بازی آخر خود مقابل هنگ کنگ و ازبکستان به ترتیب به یک پیروزی و یک تساوی رسید.

در همین راستا سید مهدی سید صالحی، کارشناس فوتبال در گفت و گو با سرویس ورزشی جی پلاس درباره عملکرد تیم ایران در این دو بازی گفت: از وقتی که آقای قلعه نویی سرمربی تیم ملی شد، شاکله اصلی تیم را لژیونرها تشکیل دادند و او سعی کرد در این مدت ترکیب اصلی خود را بشناسد که تا حدودی به این ترکیب رسیدد اما مصدومیت مرتضی پورعلی گنجی و علیرضا جهانبخش باعث تغییراتی شد.

او درباره تساوی ایران مقابل ازبکستان گفت: ازبکستان همیشه یک فوتبال فیزیکی و قدرتی را بازی می کند که بازی مقابل این تیم سخت است به خصوص بازی در ازبکستان و چمن مصنوعی. تیم ملی ابتدا با ترکیب 4-3-3 بازی کرد که در دفاع 4-1-4-1 می شد. نیمه اول بازی را به خوبی شروع کردند و با تفکرات آقای قلعه نویی خوب جلو رفتند؛ کاتانتس به دنبال بازی فشرده و ضد حملات بود اما بازی‌سازی سامان قدوس و عزت اللهی و حرکات خوب محمدی و رضاییان از کناره ها باعث شد بازی خوب و بی نقصی انجام دهیم اما در نیمه دوم ورق برگشت. چون طبیعی بود این تیم چیزی برای از دست دادن نداشت و از طرفی به دلیل میزبانی، حمایت هواداران خود را داشت و فوتبالی هجومی را انجام دادند و تعویض هایی که داشتند باعث شد خط هافبک ما نتواند بازی‌سازی انجام دهد و بازیکنان رو به بازی مستقیم بیاورند. همین باعث شد آن ها توپ های دوم و سوم را بگیرند و با پرس خود از عمق خط دفاعی و کناره های ما استفاده کنند. از طرفی تعویض های آقای قلعه نویی و تغییر سیستم به 4-2-3-1 باعث شد مقداری شیرازه تیم از هم بپاشد و ازبکستان به گل برسد.

مهاجم اسبق استقلال و پرسپولیس درباره ضعف تیم ملی در ساختار دفاعی گفت: در بازی های گذشته هم دیدیم چون تیم ملی فوتبال تهاجمی بازی می کند، در ضد حملات ساختار دفاعی تیم ما مشکلاتی دارد. اینکه وقتی حمله می کنیم و رقیب ضد حمله می زند، در خط دفاعی هارمونی لازم را نداریم و عدم تمرکز در خط دفاع باعث می شود مشکلاتی پیش بیاید. وقتی پورعلی گنجی بود رهبری بهتری داشت اما کنعانی زادگان و خلیل زاده با اینکه سال ها کنار هم بازی کرده اند، آن انسجام لازم را ندارند. امیدوارم تا جام ملت ها این ساختار دفاعی هم بهتر شود.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به این شرایط و سطح بازی تیم ملی، عملکرد شاگردان قلعه نویی در جام ملت های آسیا را چطور پیش بینی می کند، گفت: فوتبال آسیا پیشرفت کرده و چه در سطح باشگاهی و ملی رو به جلو بوده اند. ما باید ببینیم چه چیزی به تیم ملی داده ایم و می خواهیم چه چیزی برداشت کنیم. در این سال ها تیم ملی از نظر جوان گرایی موفق نبوده و دلیل آن این است که بازیکن پدیده ای در لیگ نداشته ایم که بخواهیم جایگزین کنیم. شما دیدید تیم های ملی جوانان و امید ما حذف شدند و بازیکنان جایگزین مناسبی نداشته ایم. لیگ برتر در این چند سال لیگ پویایی نبوده و در نهایت ما در مقابل تیم هایی مثل ژاپن، استرالیا، کره، عربستان و... کار سختی داریم چون تدارکات بسیار خوبی داشته اند و کار ما بسیار دشوار است.

او در پایان گفت: شرایط سختی است و همه درک می کنند که نباید توقع زیادی داشت، هر چند تیم ما در آسیا جزو تیم های برتر است اما رقبا هم بیکار ننشسته اند و امیدوارم بازیکنان ایران با تجربه بازیکنان لژیونر و صرف فعل خواستن نتیجه خوبی بگیرند اما کار بسیار دشوار و سخت است.

 

دیدگاه تان را بنویسید