جی پلاس؛

قانون های خاص فوتبال که شاید ندانید| قسمت چهارم: گلر و شش ثانیه حیاتی

فوتبال در کنار قوانین عام و معروف خود، قانون هایی عجیب و کمتر شنیده شده هم دارد. ما قصد داریم در چند گزارش، به معرفی قانون های خاص فوتبال بپردازیم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ هواداران فوتبال با قانون های معروف و شناخته شده این رشته ورزشی کاملا آشنا هستند. احتمالا دیگر مسائلی چون آفساید، هند و خطای پنالتی مفاهیم پیچیده ای برای آن ها نباشد. اما قوانین کمتر شناخته شده فوتبال چطور؟ قوانینی که شاید افراطی ترین هواداران فوتبال هم کمتر درباره آن بدانند. 

در حقوق، اصطلاحی وجود دارد به نام «قانون متروک». قانون متروک، قانونی است که وجود دارد و به صورت رسمی و در لا به لای اسناد و مدارک، به عنوان قانونی لازم الاجرا از آن یاد می شود اما در واقع، به دست فراموشی سپرده شده و عملا اجرا نمی شود با این حال نمی شود هم به کسی بابت اجرای احتمالی آن ایراد گرفت. قانون نگه داشتن 6 ثانیه ای توپ در دست دروازه بان ها هم به نوعی یک قانون متروک در فوتبال به حساب می آید. طبق قانون، دروازه بان فقط می تواند 6 ثانیه توپ را در دستان خود نگه دارد و اگر بیش از آن توپ را نگه دارد، داور باید یک ضربه آزاد غیرمستقیم درون محوطه جریمه به نفع تیم حریف اعلام کند.

قانونی که قهرمان المپیک و لیگ برتر را عوض کرد

هدف از این قانون، جلوگیری از اتلاف وقت توسط دروازه بان ها است اما این قانون تقریبا از سوی داوران اجرا نمی شود و موارد استفاده از آن نادر است. با این حال، همین قانون سرنوشت قهرمان فوتبال المپیک زنان در سال 2012 را تغییر داد. در مرحله نیمه نهایی رقابت های فوتبال زنان در المپیک 2012 لندن، تیم های کانادا و آمریکا در ورزشگاه اولدترافورد به مصاف هم رفتند. این دیدار تا دقیقه 78 با نتیجه 3-2 به سود کانادا در جریان بود و آن ها فاصله زیادی تا صعود به فینال نداشتند. در این لحظه از مسابقه، داور این دیدار خطای موسوم به 6 ثانیه را از دروازه بان تیم ملی کانادا گرفت و آمریکایی ها صاحب یک ضربه آزاد غیرمستقیم در محوطه جریمه کانادا شدند. در ادامه ضربه بازیکن آمریکا در دهانه دروازه کانادا به دست مدافع این تیم برخورد کرد و داور بلافاصله نقطه پنالتی را نشان داد و یانکی ها توانستند با گل کردن آن پنالتی بازی را به تساوی کشانده و در وقت های اضافی یک گل دیگر هم به ثمر برسانند و با پیروزی 4-3 مقابل حریف خود، راهی فینال المپیک شوند و در نهایت مدال طلای این رقابت ها را کسب کنند.

در فوتبال ایران هم این قانون، تاثیر مستقیمی در تعیین سرنوشت رقابت های لیگ برتر گذاشت. در فصل 1387-1388 و در بازی مهم تیم های استقلال و ذوب آهن، محسن قهرمانی که قضاوت آن بازی را برعهده داشت، در دقیقه 75 خطای 6 ثانیه عیسی اندوی دروازه بان ذوب آهن را اعلام کرد. استقلالی ها هم با شوت دیدنی حسین کاظمی از همان ضربه آزاد غیرمستقیم به گل برتری رسیدند و آن بازی را به نفع خود خاتمه دادند. در پایان آن فصل، استقلال قهرمان لیگ شد و ذوب آهن دوم شد.

دیدگاه تان را بنویسید