جی پلاس؛

آیا قطر جدی ترین حریف دوستانه ایران است؟

تیم ملی فوتبال ایران امشب در دیداری دوستانه به مصاف تیم ملی فوتبال قطر می رود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ بحث و جدل درباره حریفان تدارکاتی تیم ملی فوتبال ایران همیشه یکی از داغ ترین سوژه ها برای اهالی فوتبال بوده است. تیم ملی طی سالیان اخیر تقریبا هیچگاه موفق نشده که با تیم های بزرگ و درجه یک جهان بازی دوستانه ترتیب دهد و این مسئله همیشه انتقاد از کادرفنی تیم ملی را همراه داشت. زمانی که کارلوس کی روش هدایت ایران را برعهده داشت، عده ای او را متهم می کردند که کی روش چون می خواهد طبق قراردادش پاداش برد به دست بیاورد، بازی های دوستانه با تیم های ضعیف را تدارک می بیند و از بازی با تیم های بزرگ ابا دارد.

این در حالی است که گذر زمان ثابت کرد مسئله برگزاری بازی های دوستانه با کشورهای مختلف پیش از آن که به زد و بند یک سرمربی مربوط باشد، به برنامه ریزی فوتبال آن کشور مربوط است کما این که در دوران پسا کی روش هم وضعیت دیدارهای دوستانه تیم ملی چندان از لحاظ کیفی تفاوتی نکرد. این امر نشان می دهد که مسائلی همچون مدیریت، بودجه و البته روابط بین المللی تا چه حد می تواند روی فوتبال و مثلا برگزاری یک بازی دوستانه موثر باشد.

از زمان حضور امیر قلعه نویی روی نیمکت تیم ملی، ایران 8 بازی تدارکاتی را مقابل حریفانی از قاره های مختلف برگزار کرده است. در میان تیم های آفریقایی، ایران با کنیا و آنگولا در استادیوم آزادی دیدار کرد که به گواه کارشناسان، چیز خاصی به فوتبال ما اضافه نشد. در تقابل های اروپایی، ایران فروردین ماه امسال با روسیه تعلیق شده دیدار کرد که آن بازی، تا حدودی محکی جدی برای تیم امیر قلعه نویی به حساب می آمد. بلغارستان هم دیگر حریف اروپایی تیم ملی بود که کادرفنی احتمالا خیلی روی آن حساب باز کرده بود اما نمایش ضعیف بلغارها مقابل ایران نشان داد که این تیم خیلی با روزهای اوج دهه 90 میلادی خود فاصله دارد. وضعیت غم انگیز بلغارستان در رقابت های انتخابی یورو 2024 هم بر این نکته مهر تایید می زند. آن ها از 6 بازی خود در این رقابت ها صاحب 4 باخت و 2 مساوی شده اند و این نتایج خود سطح کیفی این تیم ها را نشان می دهد.

نکته جالب در مورد بازی های دوستانه اخیر تیم ملی اینجاست که ایران ظاهرا باکیفیت ترین بازی هایش را مقابل تیم های آسیایی انجام داده. اگر از تیم های افغانستان و قرقیزستان عبور کنیم، تقابل با ازبکستان در فینال کافا دیداری خوب و جدی برای تیم قلعه نویی به حساب می آمد. همچنین بازی چند شب پیش مقابل اردن هم ضعف های زیادی را در خط دفاعی تیم ملی عیان کرد. ازبکستان و اردن، تنها تیم هایی بودند که توانستند ایران را در فاز تدافعی به چالش بکشند و حالا امشب قطر هم شاید جدی ترین تیمی باشد که بتواند ایران را در فاز تهاجمی با چالش مواجه کند.

حریفان پیشین تیم ملی، خط دفاعی مستحکمی نداشتند و به راحتی در مقابل زوج ویرانگر آزمون و طارمی تسلیم می شدند. حکایت قطر اما احتمالا متفاوت خواهد بود. تیمی که میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ و جام ملت های ۲۰۲۳ خواهد بود، مربی ای را روی نیمکت خود دارد که متخصص امور دفاعی است. کی روش با اتکا به شناختی که از ایران دارد و مهارت های دفاعی اش، قاعدتا باید تیمی بسته و تدافعی را امشب به مصاف تیم هجومی امیر قلعه نویی بفرستد و همین مسئله باعث خواهد شد تا ایران با چالشی جدید مواجه شود.

مجموعه این عوامل احتمالا باعث خواهد شد که باز هم یک تیم آسیایی دیگر، حریفی قابل اعتنا و با کیفیت برای تیم قلعه نویی در آستانه جام ملت ها لقب بگید.

دیدگاه تان را بنویسید