ورزشکاران روسیه از حضور در المپیک محروم نیستند

رئیس کمیته بین المللی المپیک اعلام کرد که کمیته بین‌المللی المپیک حق دعوت از ورزشکاران بی‌طرف از روسیه را برای خود محفوظ می‌دارد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ هیات اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک، کمیته المپیک روسیه را با اجرای فوری به حالت تعلیق درآورد. توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست کمیته اجرایی در بمبئی گفت که تعلیق کمیته المپیک روسیه تاثیری بر حضور ورزشکاران روس در المپیک ۲۰۲۴ پاریس نخواهد داشت.

باخ گفت: ما حق دعوت از ورزشکاران بی‌طرف با پاسپورت روسی را برای خود محفوظ می‌دانیم. ورزشکاران روسی که متقاضی حضور در بازی‌های المپیک پاریس هستند، نباید با کمیته المپیک روسیه همراه باشند.

باخ خاطرنشان کرد: فرآیند انتخاب و دعوت از ورزشکاران روسیه به المپیک به صورت مستقیم و با توافق با فدراسیون‌های بین‌المللی انجام خواهد شد.

کمیته اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک روز پنج‌شنبه تصمیم به حذف کمیته المپیک روسیه گرفت. کمیته بین‌المللی المپیک هنوز به روس‌ها و بلاروس‌ها اجازه حضور در بازی‌های پاریس در سال ۲۰۲۴ را نداده و ضرب‌الاجلی برای اتخاذ چنین تصمیمی تعیین نکرده است. طبق توصیه‌های فعلی، ورزشکاران دو کشور می‌توانند در شرایط بی‌طرف و فقط در مسابقات انفرادی در مسابقات  المپیک حضور داشته باشند.

پیش از این ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه عنوان کرد در مورد شرکت ورزشکاران روسی در المپیک، قبل از هر چیز باید منافع خود ورزشکاران در نظر گرفته شود. او گفت: هر یک از این ورزشکاران سال‌ها، تلاش کردند و آماده شدند.

کمیته المپیک روسیه بارها محدودیت‌های اعمال شده برای ورزشکاران روسی را کاملا غیرقابل قبول خوانده است.

هم‌چنین این موارد باید در فدراسیون های جهانی لحاظ شود:

-هیچ رویداد ورزشی بین‌المللی در روسیه و بلاروس برگزار نمی‌شود.

-هیچ گونه پرچم، سرود یا سایر نمادهای ملی روسیه و بلاروس نباید در هیچ رویداد ورزشی بین‌المللی نمایش داده شود.

-هیچ مقام دولتی این دو کشور نباید برای هیچ رویداد ورزشی بین‌المللی دعوت شود.

پیش از این کمیته بین‌المللی المپیک گفته بود در حال بررسی شرایط بازگشت احتمالی ورزشکاران دو کشور به مسابقات با وضعیت بی‌طرف است. بر این اساس گفته شد که ورزشکاران این دو کشور بدون پرچم کشورشان در رقابت‌ها حضور خواهند داشت.

کمیته بین‌المللی المپیک هم‌چنین اعلام کرد که از حمایت سازمان ملل متحد  برای یافتن گزینه‌ای برای بازگشت روس‌ها و بلاروسی‌ها به مسابقات ورزشی برخوردار شده است.

دیدگاه تان را بنویسید