جی پلاس

صفر تا صد مسیر المپیکی شدن والیبال ایران

تیم ملی والیبال ایران از امروز کار خود را در رقابت های انتخابی المپیک آغاز می کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ با کوله باری پر از مدال طلا و البته سوغات خستگی، فرسایش و جت لگ، ملی پوشان والیبال ایران کار خود را برای کسب سهمیه المپیک از امروز در برزیل آغاز خواهند کرد.

ایران در این رویداد با تیم های برزیل، ایتالیا، آلمان، قطر، اوکراین، چک و کوبا همگروه است. در این جدول تمام هشت تیم به شکل دوره ای با هم بازی می کنند و دو تیم برتر سهمیه المپیک را کسب می کنند. به این ترتیب نگفته پیداست که با توجه به حضور قدرت هایی مانند ایتالیا و برزیل میزبان کار ملی پوشان برای کسب سهمیه چقدر دشوار است. البته که تیم های قدرتمندی مانند آلمان و کوبا را هم نمی توان نادیده گرفت.

شاگردان عطایی در اولین دیدار به مصاف آلمان می روند. اما مهم تر از بلندقامتان ژرمن، حریف اصلی ایران بدن های خسته از سفر 57 ساعته به برزیل است. با این حال بازی های آسیایی غیر از اثر منفی خستگی، اثر مثبتی هم داشت؛ کسب مدال طلا در هانگژو و روحیه و انگیزه خوب ملی پوشان.

غیر از گروه ایران، دو گروه هشت تیمی دیگر هم هستند که رقابت های این دو گروه در چین و ژاپن برگزار می شود که از این گروه ها هم دو تیم صعود می کنند تا در مجموع شش تیم از طریق رویداد انتخابی سهمیه المپیک بگیرند و یک سهمیه هم که به فرانسه میزبان اختصاص دارد.

در صورتی که ایران نتواند یکی از دو تیم برتر مسابقات انتخابی برزیل باشد، باید در انتظار بماند تا تکلیف شش تیمی که از سه گروه صعود کرده اند مشخص شود. پس از آن 5 سهمیه از طریق رده بندی جهانی سهمیه می گیرند. این 5 سهمیه به تیم هایی می رسد که نتوانسته اند از طریق انتخابی سهمیه بگیرند.

بهترین اتفاق برای والیبال ایران مسلما این است که خودش بتواند در برزیل یکی از دو تیم برتر باشد و سهمیه بگیرد اما اگر این کار دشوار انجام نشد. تیم ملی باید مقابل تیم های ضعیف تر مانند قطر، کوبا و اوکراین نتایج قاطع بگیرد و باخت های احتمالی اش به تیم هایی مانند ایتالیا و برزیل نیز در 5 یا 4 ست باشد تا بتواند امتیازهای خوبی برای بهبود رنکینگ یا حداقل حفظ جایگاه فعلی جمع کند.

نکته دیگر این که دو گروه دیگری که رقابت های انتخابی در آن برگزار می شود نیز در سرنوشت ایران موثر است! بهترین حالت این است که اگر ایران خودش مستقیم سهمیه نگرفت هیچ تیمی که در رده بندی جهانی از ایران پایین تر است مستقیم سهمیه نگیرد. یعنی 6 تیم صعود کننده در رقابت های انتخابی، از بین آمریکا، لهستان، آرژانتین، صربستان،  ژاپن، ایتالیا، برزیل و اسلوونی باشد.

در صورتی که شگفتی خاصی در سه گروه رقم نخورد، به شکل والیبالی پیش بینی می شود از گروه اول ایتالیا و برزیل، از گروه دوم آمریکا و ژاپن (یا صربستان) و از گروه سوم لهستان و آرژانتین صعود کنند. در این صورت اگر ایران خرداد سال آینده همین وضعیت فعلی را در رده بندی جهانی داشته باشد، یکی از 5 تیمی خواهد بود که از طریق رده بندی جهانی در المپیک پاریس حاضر می شود اما اگر تیم هایی نظیر آلمان، کوبا، چین، بلغارستان یا بلژیک دست به شگفتی سازی بزنند و مستقیما در رقابت های انتخابی سهمیه بگیرند کار برای ایران دشوار خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید