جی پلاس

فرنگی کاران ایرانی و نفس های بریده؛ شما به کیلوهای اضافه باختی، آقای گرایی!

محمدرضا گرایی در شرایطی به فینال قهرمانی جهان نرسید که دلیل اصلی این شکست را باید در اضافه وزن او دانست.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ در پایان رقابت های کشتی فرنگی قهرمانی جهان، محمدرضا گرایی قهرمان جهان و المپیک در وزن 67 کیلوگرم به مدال برنز رسید. در حالی که خیلی ها این کشتی گیر را از شانس های اصلی کسب مدال طلا می دانستند، اما برای اهالی فن به خوبی روشن بود که قهرمان المپیک توکیو در این مسابقات شانس چندانی برای قهرمانی ندارد و نهایتا به سختی بتواند به برنز برسد.

محمدرضا گرایی در حالی در بلگراد به روی تشک رفت که به دلیل وزن بالا و اضافه وزن حدودا 6 تا 7 کیلویی، کیلوهای زیادی را کم کرده بود؛ تا جایی که مثل ورزشکاران رشته بدنسازی، بدنش کاملا خشک شده بود و این را می شد از صورت تکیده اش فهمید.

کالبد خالی از جان مرد یخی در دور نخست با زیرکی و هوشمندی موفق شد با نتیجه 6 بر 3 آتابایف قهرمان آسیا را شکست دهد اما در کشتی دوم حسابی بدنش خالی کرد. با وجود این، نایب قهرمان سال قبل با نتیجه 11 بر 10 از مهلکه یک هشتم نهایی هم گریخت تا نهایتا در دوئل اصلی خود با حسرت جعفروف، به نقطه پایان برسد.

جعفروف که مدال برنز سال گذشته را دارد، در المپیک توکیو مغلوب رضا گرایی شد اما در این رقابت ها سرحال و آماده به روی تشک رفت و از سوی دیگر کیلوهای زیادی که گرایی از بدنش کاسته بود، سد راهش شد تا در یک کشتی یک طرفه قهرمان المپیک توکیو هیچ حرفی برای گفتن نداشته باشد.

شاید خیلی ها بعد از این شکست به نحوه بدنسازی و یا طراحی تاکتیک گرایی خرده بگیرند اما چیزی که در کشتی های نفراتی همچون محمدرضا و محمدعلی گرایی، و ناصر علیزاده مشهود بود، ضعف بدنی ناشی از کاهش وزن زیاد بود که عملا پیش از حضور روی تشک، آن ها را بازنده میدان کرد؛ در حالی که کشتی و ورزش دنیا بر اساس علم تغذیه و بدنسازی پیش می رود، هنوز هم کشتی گیران ایرانی اصرار دارند تا به جای صعود به اوزان بالاتر و حرکت با علم روز دنیا، در فاصله یک هفته تا مسابقه یا شب قبل از مسابقه به سبک و سیاق قدیم وزن کم کنند که نهایتا این مسیر به پایانی جز شکست ختم نمی شود.

محمدرضا گرایی توانست به مدال برنز برسد اما قطعا با ماندن در این وزن، به سرنوشت برادرش محمدعلی دچار می شود که اصرارش بر تصمیم اشتباه، باعث شکست های پیاپی او شده و حالا همین داستان برای محمدرضا هم در حال تکرار است؛ شکست های دور از انتظار اما نه مقابل رقبا، بلکه مقابل کیلوهای اضافی و وزن بالا!

دیدگاه تان را بنویسید