نایب قهرمان المپیک آتن در گفت و گو با جی پلاس

یزدانی و تیلور حرکات یکدیگر را خوب بلدند/ حضور روسیه یک طرفه به ضرر ما نیست

پیشکسوت کشتی ایران آنالیز و مرور تاکتیک را شرط اصلی پیروزی یزدانی بر تیلور دانست.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ امروز شنبه 25 شهریور مسابقات جهانی کشتی با رقابت های 4 وزن اول کشتی آزاد در بلگراد آغاز می شود؛ جایی که قرار است ملی پوشان ایران طی چهار روز و در ده وزن به مصاف رقبا بروند.

مسعود مصطفی جوکار، نایب قهرمان المپیک آتن و کارشناس کشتی ایران در گفت و گو با سرویس ورزشی جی پلاس درباره این مسابقات گفت: امسال سال کسب سهمیه المپیک است و قطعا جهانی سطح بالاتری نسبت به سال های قبل دارد. بچه های ما زحمت خود را کشیده اند و روی تشک هم قطعا تمام توان خود را می گذارند؛ قطعا با آنالیز کادر فنی برنامه ویژه ای برای رویارویی با رقبا دارند. درباره رقبا هم باید این نکته را در نظر داشت مثلا کشتی گیران روسیه مانند سعدالله یف، دو سال از مسابقات دور بوده اند و در انتخابی او کیفیت همیشگی اش را نداشت. در همین وزن مجتبی گلیج دو سال پیش در ثانیه آخر به اسنایدر باخت و این یعنی بچه های ما چیزی از قهرمان های جهان و المپیک کم ندارند. از طرفی حضور روسیه و بلاروس باعث می شود تیم آمریکا هم لطمه بخورد و صرفا یک طرفه به ضرر ما نیست. حضور روس ها در کل به نفع مسابقات است.

او ادامه داد: بچه ها زحمت خود را کشیده اند و باید آنالیز کشتی ها و شرایط بدنی ملی پوشان در روز رقابت را هم مد نظر را داشت. صرفا همه چیز را نمی توان به قرعه ربط داد، بچه ها همه تلاش خود را کرده اند و دیروز حسن یزدانی هم در صحبت هایش به این موضوع اشاره کرد.

نایب قهرمان المپیک 2004 با اشاره به کشتی حساس حسن یزدانی و دیوید تیلور گفت: حسن یزدانی قهرمان بزرگی است که روز گذشته هم نشان داد چه روحیه خوبی دارد و با نسخه بهتری از پارسال به روی تشک خواهد رفت که امیدوارم اتفاقات خوبی برای آزادکاران رخ بدهد.

او افزود: درباره این کشتی صحبت های زیادی شده؛ آنالیز و کوچینگ نقش بسیار مهمی در چنین کشتی هایی دارد؛ چرا که باید از کارهایی که روی تشک انجام شود را حداقل در دو تا سه ماه گذشته انجام داده باشند و مرور شده باشد. اینطور نیست که یک شبه بگوییم این نسخه را تجویز کنیم بلکه باید شبیه سازی ها و کارهای تکرار و تمرین صورت بگیرد. خود حسن یزدانی هم یک طرف قضیه است؛ او قهرمان بزرگی است و می داند یک حریف در دنیا دارد که این دو نفر 99 درصد از حرکات همدیگر را بلدند و خود یزدانی می داند باید برنامه ریزی مشخصی برای کشتی داشته باشد که من حس می کنم او می تواند برنامه ای کامل برای 6 دقیقه مبارزه داشته باشد. به این شرط که تاکتیک مبارزه تیلور را در سه- چهار ماه کامل مرور کرده باشند.

مربی اسبق تیم های ملی کشتی پایه ایران در پاسخ به این سوال که تیم ملی کشتی آزاد بر خلاف شرایط مناسب در اوزان بالا، در اوزان پایین شرایطی متوسط دارد، گفت: در اوزان پایین هم شرایط خوبی داریم؛ مثلا میلاد والی زاده کم تجربه است اما سراسر وجودش میل خواستن و جنگندگی است. همیشه بچه هایی که کم امیدتر بوده اند جرقه زده اند و این بستگی به وضعیت تمرینی و تلاش کشتی گیرها دارد. با امیرمحمد یزدانی که پسر جنگنده و کشتی بلدی است اما باید تمرکز خود را روی کشتی بگذارد و رابطه اش را با کوچینگ حفظ کند که اگر این موارد را رعایت کند، طلای او دور از انتظار نیست.

مصطفی جوکار در پایان درباره پیش بینی خود از عملکرد شاگردان درستکار در صربستان گفت: کشتی ورزشی بی رکورد است و چیزی که مهم است این است که بچه ها تلاش خود را کرده اند و هیچ کدام کم فروشی نمی کنند که امیدوارم با موفقیت کامل و نتایج درخشان برگردند.

دیدگاه تان را بنویسید