گزارش جی پلاس

سوت آغاز جذاب ترین فستیوال کشتی دنیا؛ جنگ ستارگان در بلگراد

مسابقات جهانی کشتی از شنبه و با رقابت های کشتی آزاد رسما آغاز می شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ سرانجام انتظار کشتی دوستان به پایان رسید و از ساعت 12 ظهر امروز (شنبه) ، رسما سوت آغاز مسابقات جهانی 2023 به صدا در می آید؛ مسابقاتی که اولین مرحله از گزینشی المپیک 2024 پاریس است و به همین دلیل با حضور غول های کشتی دنیا برگزار می شود.

از طرفی پس از مدت ها و کش و قوس، بازگشت روسیه به مسابقات قطعی شد تا حالا اگر چه آن ها با پرچم بی طرف روی تشک می روند اما نبرد کشتی گیران روسی با ملی پوشان ایران بر جذابیت و حساسیت رقابت ها اضافه کند.

در ادامه به بررسی شرایط کشتی گیران آزادکار ایران در اوزان دهگانه می پردازیم.

57 کیلوگرم: میلاد والی زاده

میلاد والی زاده پدیده 18 ساله کشتی ایران قدم در مسیری گذاشته که رسیدن به سکوی آن کاری سخت و دشوار است؛ رقابت در سبک وزن در حضور نفرات مطرحی همچون زلیم خان آباکاروف، ری هیگوچی، زائور اوگوئف، میچیچ و علی عباس رضازاده برای میلاد کم تجربه مسیری دشوار است و نمی توان از او انتظار مدال داشت؛ هرچند این آزادکار خوش آتیه می تواند در سال های آینده به یک مهره شش دانگ در این وزن تبدیل شود. کشتی آزاد ایران پس از خداحافظی حسن رحیمی هنوز هم مهره قابل اتکایی در وزن 57 کیلوگرم نداشته و حالا میلاد والی زاده می تواند نوید ظهور یک ستاره جدید در این وزن را بدهد.

61 کیلوگرم: رضا اطری

رضا اطری را باید سمبل استقامت و صبر در کشتی ایران دانست؛ کشتی گیر مازندرانی که از جهانی 2017 تا المپیک 2020، 4 سال پیاپی ملی پوش سبک وزن ایران بود اما به مدالی نرسید، در جهانی 2021 غایب بود و در 2022 در وزن 61 کیلوگرم به نقره رسید تا بالاخره طلسم نرسیدن به مدال جهانی را بشکند. اطری امسال پخته تر و آماده تر از سال قبل به دنبال تبدیل نقره به طلاست و غیبت ری هیگوچی که به وزن پایین تر رفته هم می تواند یک فرصت طلایی برای او باشد؛ هرچند نایب قهرمان سال قبل جهان رقبای سرسختی همچون ویتالی آروجا از آمریکا نارمانداخ مغولی دارد.

کشتی آزاد رحمان عموزاد

65 کیلوگرم: رحمان عموزاد

رحمان بی رحم سال گذشته به مثابه لقبش همه بزرگان وزن 65 کیلوگرم را از دم تیغ گذراند؛ قهرمان نوجوانان و جوانان جهان که با سن و سال کم خود به طلای دنیا رسیده، سال قبل موفق شد بزرگانی همچون حاجی علیف ، اسماعیل موسوکائف و یانی دیاکومیهالیس را شکست دهد اما به نظر می رسد امسال کار سخت تری در پیش دارد. رحمان سال گذشته در شرایطی قهرمان جهان شد که رقیب روسی و همچنین اوتوگوروی ژاپنی در این مسابقات غایب بودند و امسال شمیل ممدوف به عنوان نماینده تزارها، در کنار اوتوگورو قهرمان المپیک توکیو به این وزن برگشته اند تا 65 کیلوگرم به سخت ترین وزن دنیا تبدیل شود؛ یک محک سخت برای رحمان که باید دید می تواند از آن طلایی خارج شود؟

70 کیلوگرم: امیرمحمد یزدانی

نایب قهرمان جهان در سال 2021، یکی از امیدهای اصلی کسب مدال در جهانی 2022 بود اما قرعه اسرائیل باعث شد تا او اصلا سال گذشته روی تشک نرود و امسال با موفقیت نصفه و نیمه در چرخه انتخابی به دوبنده تیم ملی برسد؛ سومین کشتی گیر از خاندان یزدانی در جویبار که پس از رضا و حسن به دوبنده تیم ملی رسیده، بر خلاف دو یزدانی دیگر فراز و نشیب زیادی دارد؛ روند سینوسی او باعث شده تا کارشناسان بر لزوم تمرکز او در مسابقات تاکید کنند؛ هرچند یزدانی علاوه بر لزوم حفظ روحیه و وارد نشدن به حواشی، باید با رقبای درجه یکی از جمله آکمت آلیف، رمضان رمضانوف، زین رترفور و آرمن آندرسیان هم رقابت کند.

یونس امامی

74 کیلوگرم: یونس امامی

دو برنز جهان در کارنامه یونس امامی، همه آن چیزی نیست که این کشتی گیر لایقش بوده اما تجربه پایین و اشتباهات خود او باعث شده تا کنون رنگ فینال جهان را به چشم نبیند؛ آقای سرزیر بغل کشتی ایران سال گذشته در یک قدمی فینال به کایل دیک آمریکایی باخت تا طلا را دو دستی تقدیم او کند و خودش به برنز قانع شود؛ با وجود این او امسال دوباره در چرخه انتخابی ملی پوش شد و با توجه به شرایط رنکینگ او و دیک، به نظر می رسد تا فینال بلگراد با این رقیب سرسخت دیدار نداشته باشد و در صورت رفع ضعف های فنی، می توان برای کسب طلا روی یونس حساب کرد.

79 کیلوگرم: محمد نخودی

محمد نخودی امسال برای سومین سال پیاپی ملی پوش ایران شده که به دنبال جبران دو نقره قبلی است؛ آزادکار جویباری در دو سال گذشته به فینال دنیا رسید اما به سد محکم جردن باروز خورد و نتوانست طلسم او را بشکند. پس از آن او در فینال جام تختی مغلوب سوادکوهی شد اما در تورنمنت بوداپست موفق شد بلیت صربستان را رزرو کند؛ حالا نخودی در شرایطی به بلگراد می رود که جردن باروز پس از یک دهه در تیم ملی آمریکا حضور ندارد و چنس مارستلر جایگزین او شده. کشتی گیری که در همان تورنمنت بوداپست مغلوب نخودی شد اما مطمئنا با شرایط متفاوتی در صربستان حاضر می شود. نخودی بر اساس شرایط رنکینگ هم در سمت بالای جدول با مارستلر همگروه خواهد بود و در صورت صعود به یک چهارم نهایی، احتمالا به مصاف او خواهد رفت.

حسن یزدانی دیوید تیلور

86 کیلوگرم: حسن یزدانی

نبرد حسن یزدانی و دیوید تیلور، دقیقا همان چیزی است که خیلی ها برای شروع آن لحظه شماری می کنند؛ پر افتخارترین کشتی گیر ایران از نظر تعداد مدال، امسال هم موفق شد به دوبنده تیم ملی برسد تا هفتمین حضور خود در مسابقات جهانی را تجربه کند. نایب قهرمان سال گذشته جهان که در فینال 2022 به تیلور باخت، امسال آماده است تا با سبک و سیاقی جدید روی تشک برود و بتواند طلسم او را بشکند. کاپیتان تیم ملی کشتی آزاد با توجه به شرایط جدول و رنکینگ، در سمت بالای جدول خواهد بود و تا فینال با تیلور برخورد نخواهد داشت اما در صورت صعود این دو به فینال 2023، ششمین پرده از دوئل شیرشاه و جادوگر به روی صحنه خواهد رفت؛ نبردی که تاکنون 4 بار به سود تیلور بوده و تنها یک بار به نفع یزدانی به پایان رسیده.

92 کیلوگرم: امیرعلی آذرپیرا

تا یک هفته قبل از اعزام کشتی آزاد ایران به بلگراد، کامران قاسمپور به عنوان ملی پوش ایران یکی از امیدهای اصلی کسب طلا بود اما مصدومیت باعث شد تا رویای سه گانه طلایی کامران باطل شود؛ پس از آن امیرعلی آذرپیرا که نفر دوم وزن 97 کیلوگرم بود، با صلاح دید کادرفنی جایگزین قاسمپور و راهی مسابقات جهانی شد. این کشتی گیر خوش قد و قامت تهرانی که طلای امیدهای جهان را هم در کارنامه دارد، در تورنمنت بوداپست موفق شد زاهد والنسیا نماینده آمریکا در 92 کیلوگرم را شکست دهد و حالا به دنبال موفقیت در صربستان است؛ جایی که باید به نبرد رقبای گردن کلفتی از جمله میریانی میسورادزه، فیض الله آکتورک، عثمان نورماگمدوف، زاهد والنسیا و آرش یوشیدا برود.

97 کیلوگرم: مجتبی گلیج

هنوز هم وقتی صحبت از مجتبی گلیج می شود، فکر کشتی دوستان به حسرت شکست او مقابل اسنایدر در ثانیه های پایانی مسابقات جهانی ۲۰۲۱ پرواز می کند؛ جایی که قهرمان جوانان و امیدهای جهان آمده بود تا نام خود را در بزرگسالان هم بر روی مدال طلا حکاکی کند اما در چند ثانیه پایانی به مرد قهار آمریکایی باخت و نهایتا به برنز جهان رسید.

مجتبی گلیج، کشتی گیر پر زور و خوش نفس تنکابنی امسال کارش را از صفر آغاز کرد و به دوبنده تیم ملی رسید؛ او ابتدا قهرمان کشور شد اما در آسیا غافلگیر شد و به برنز رسید. پس از آن در جام تختی شرکت کرد و با شکست دادن همه رقبا از جمله امیرعلی آذرپیرا، بار دیگر عازم مسابقات جهانی شد تا این بار با هدف انتقام از اسنایدر سوار بر پرواز بلگراد شود.

دارنده مدال برنز جهان امسال اگر چه آمادگی بسیار بالایی دارد اما مسیری سخت پیش روی اوست و باید در جنگی تمام عیار با همه رقبای گردن کلفت وزن ۹۷ کیلوگرم همچون رشید سعدالله اف، کایل اسنایدر، ماگومدخان ماگمدوف، السکاندر هوشتین، ماگومد ابراگیموف و … برود تا بتواند بار دیگر در مسیر المپیک به مدال جهان برسد.

امیرحسین زارع

125 کیلوگرم: امیرحسین زارع

با ظهور امیرحسین زارع در کشتی آزاد ایران، کمتر کسی فکرش را می کرد او در بازه ای سه ساله بتواند یک برنز المپیک، یک طلا و یک برنز جهان را کسب کند اما سنگین وزن آملی در این سال ها سند 125 کیلوگرم را به نام خود زده؛ زارع که در آستانه تبدیل شدن به پرافتخار ترین سنگین وزن کشتی ایران قرار دارد، امسال هم همه رقبای داخلی را شکست داد و بی رقیب ملی پوش شد تا حالا به دنبال دومین طلای دنیا باشد؛ او به مثابه سال های قبل باز هم باید با طاها آکگول و گئو پتریاشویلی، دو سنگین وزن پرافتخار رقابت کند و راه رسیدن او به مدال از نبرد با همین دو نفر عبور می کند.

بر اساس شرایط رنکینگ هم زارع در سمتی قرار می گیرد که با آکگول هم گروه خواهد بود و بر همین اساس، اگر این دو کشتی گیر به مرحله نیمه نهایی برسند، بار دیگر رقابت آن ها برای صعود به فینال خواهد بود تا تکرار نیمه نهایی اسلو این بار در بلگراد باشد؛ رقابتی که در سال 2021 به نفع زارع بود و حالا باید دید او می تواند تاج و تختش را پس بگیرد؟

 

دیدگاه تان را بنویسید