جی پلاس

کلاف سردرگم کشتی آزاد در بازی های آسیایی؛ مسیری تاریک برای انتخاب ملی پوشان!

کادرفنی تیم ملی کشتی آزاد هنوز درباره نحوه انتخاب ملی پوشان در بازی های آسیایی توضیحی نداده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ مسابقات کشتی قهرمانی جهان از 25 شهریور ماه تا 2 مهر در صربستان برگزار می شود و پس از آن کاروان ورزش اول کشور، به سوی بازی های آسیایی حرکت می کند تا کشتی گیران در فاصله ای کوتاه در دو رقابت حساس شرکت کنند.

کشتی آزاد ایران در سال های گذشته با حضور پژمان درستکار در راس کادرفنی، چرخه ای منظم و قانون مند برای انتخاب ملی پوشان تدوین کرده تا هر کشتی گیر نقشه راه خود را بداند و با مسیری روشن، برای رسیدن به دوبنده تیم ملی تلاش کند؛ با این وجود نزدیکی مدت زمان برگزاری رقابت های جهانی و بازی های آسیایی، باعث شده تا کادر فنی عملا دچار سرگیجه شود و بر خلاف چرخه منظمی که برای جهانی تدوین کرده، درباره بازی های آسیایی توضیح خاصی ندهد.

هفته گذشته یکی از خبرگزاری ها مطلبی را تحت عنوان ترکیب کشتی آزاد ایران در بازی های آسیایی اعلام کرد که بخش هایی از آن باعث تعجب شد؛ در این خبر آمده بود:" حضور رحمان عموزاد، حسن یزدانی و امیرحسین زارع ۳ چهره شاخص کشتی ایران در بازی‌های آسیایی قطعی است و این ۳ کشتی‌گیر ازصربستان عازم چین خواهند شد.

کامران قاسمپور دارنده ۲ مدال طلای جهان نیز که با برطرف شدن مصدومیتش در وزن ۹۲ کیلوگرم رقابت های قهرمانی جهان به میدان می‌رود، در صورتیکه در بلگراد دچار مشکل خاصی نشود، گزینه اصلی ایران برای حضور در وزن ۹۷ کیلوگرم بازی‌های آسیایی خواهد بود. ضمن اینکه این مسابقات محکی برای حضور قاسمپور در وزن ۹۷ کیلوگرم المپیک است.

یونس امامی نیز که قرار است نماینده وزن ۷۴ کیلوگرم ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان باشد، در صورت عملکرد خوب در این مسابقات، گزینه اصلی برای شرکت در بازی‌های آسیایی خواهد بود، در غیر اینصورت محمدصادق فیروزپور و عرفان الهی گزینه‌های بعدی جانشینی امامی خواهند بود.

همچنین علیرضا سرلک قرار است نماینده سبک وزن ایران در بازی‌های آسیایی چین باشد. وی از تهران عازم این مسابقات خواهد شد."

بعد از این موضوع اما کادرفنی و فدراسیون واکنشی به این خبر نداشتند تا ماجرا با انتقادات مختلفی مواجه شود.

چرا چرخه بازی های آسیایی مشخص نیست؟

دقیقا معلوم نیست کادرفنی بر چه اساسی برای بازی های آسیایی قرار است تصمیم بگیرد؛ اگر قرار است بر اساس چرخه انتخابی باشد که باید نفرات برتر هر وزن راهی مسابقات شوند، اگر هم قرار است بعد از جهانی برای ترکیب تیم در هانگژو تصمیم بگیرند که می بایست این خبر تکذیب می شد. با این وجود کادر فنی در سه وزن ملی پوشان جهانی را عازم می کند اما در سه وزن دیگر شرایط متناقض است.

در وزن 57 کیلوگرم علیرضا سرلک در حالی ملی پوش شده که در قهرمانی آسیا حذف شد و پس از آن در جام تختی غایب بود و با مجوز پزشکی او موافقت نشد؛ حالا چطور کشتی گیری که در مرحله نهایی چرخه انتخابی حاضر نبوده یکباره راهی رقابت به این مهمی می شود؟ کادر فنی می توانست در این وزن به نفر دوم چرخه شانس بدهد یا از فرد دیگری استفاده کند چرا که سرلک هم در جام تختی غایب بوده و هم در قهرمانی آسیا ضعیف نشان داده.

بر خلاف این وزن اما در وزن 74 کیلوگرم قرار شده در صورت عملکرد خوب امامی، او عازم بازی های آسیایی شود و در غیر این صورت نفرات جایگزین او؛ در حالی که شرایط این وزن دقیقا مانند سنگین وزن است و اگر قرار است نفراتی مانند یزدانی و زارع مستقیم به بازی های آسیایی بروند و نتیجه آن ها در جهانی ملاک نیست، پس یونس امامی هم باید دارای چنین شرایطی باشد.

از همه این موارد عجیب تر اما تصمیمی است که درباره وزن 97 کیلوگرم در این خبر اعلام شد؛ جایی که قرار است کامران قاسمپور در این وزن کشتی بگیرد.

وزن پر ترافیک 97 کیلوگرم در سال گذشته مدعیان زیادی از جمله مجتبی گلیج، امیرعلی آذرپیرا، مهدی حاجیلوئیان، احمد بذری و... داشته که در مراحل مختلف چرخه شرکت کرده اند و نهایتا مجتبی گلیج موفق شد ملی پوش این وزن شود. حالا اما به یکباره تصمیم گرفته شده که در این وزن قاسمپور به روی تشک برود؛ تصمیمی غیر کارشناسی که بعید است پشتوانه فنی و تخصصی داشته باشد. قاسمپور اگر چه کشتی گیر توانمندی است و دو طلای پیاپی جهان را کسب کرده اما او در وزن 92 کیلوگرم نفر اول چرخه بوده و حضور یکباره او در وزن بالاتر در حالی که در هیچ یک از انتخابی های آن شرکت نکرده، به نوعی توهین به چرخه ای است که خود کادر فنی تدوین کرده است.

از طرفی اگر قرار است این آزادکار برای حضور در وزن جدید آماده شود، مطمئنا رقابت بزرگی مانند بازی های آسیایی که برای دستگاه ورزش ایران اهمیت بالایی دارد، محل محک زدن کشتی گیر نیست؛ کادر فنی می تواند قاسمپور را پس از جهانی و در تورنمنت های مختلف داخلی و خارجی بسنجد اما حضور او در این وزن نمی تواند بر اساس چرخه خود کادر فنی باشد. از طرفی اگر قرار است مجتبی گلیج به جهانی برود و فرد دیگری عازم بازی های آسیایی شود، باید مانند وزن 74 کیلوگرم این نوبت به نفر دوم این وزن یعنی امیر علی آذرپیرا می رسید تا به این ترتیب نفرات اول و دوم وزن 97 کیلوگرم، عازم جهانی و بازی های آسیایی شوند. از طرفی کادر فنی می توانست برای این وزن هم مانند 74 کیلوگرم تبصره بگذارد تا در صورت عملکرد خوب گلیج در جهانی، او راهی بازی های آسیایی می شد و در غیر اینصورت فرد دیگری جایگزین او.

اما کادر فنی تاکنون توضیح خاصی درباره این خبر و شیوه انتخاب ملی پوشان بازی های آسیایی نداده و در حالی که در برخی اوزان کاملا عادلانه و طبق چرخه انتخابی عمل شده، در سه وزن 57، 74 و 97 کیلوگرم سلیقه ای و غیرفنی برخورد شده تا حالا این موضوع به کلافی سر در گم تبدیل شود که مشخص نیست دقیقا ملی پوش ایران بر چه اساسی انتخاب شده یا انتخاب خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید