گزارش جی پلاس از آغاز لیگ بیست و سوم

از پرسپولیس همیشه مدعی تا استقلالی که شبیه خودش نیست

هفته اول لیگ برتر فوتبال ایران با انجام پنج بازی رسما آغاز می شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ بالاخره انتظار علاقه مندان به فوتبال ایران به پایان رسید تا سرانجام روز چهارشنبه سوت آغاز بیست و سومین فصل لیگ برتر فوتبال ایران به صدا در بیاید. لیگ برتر فوتبال که پیش از این قرار بود روزهای 12 و 13 مرداد آغاز شود، به دلیل مشکلات مختلف از جمله نامه فیفا مبنی بر لزوم حضور زنان در ورزشگاه ها، با تعویقی یک هفته ای رو به رو شد تا نهایتا مسابقات فصل جدید از امروز با دیدار نساجی و پیکان آغاز شود. در روز نخست از هفته اول قرار است 5 بازی انجام شود و 3 بازی باقیمانده نیز فردا (پنجشنبه) برگزار می شود تا به این ترتیب چرخ لیگ برتر فوتبال ایران دوباره به چرخش در بیاید.

به همین بهانه در ادامه به صورت مفصل به استقبال بازی های فصل اول خواهیم رفت و شرایط تیم ها در شروع فصل جدید را بررسی می کنیم.

نساجی- پیکان

نساجی مازندران، تیم اصیل و ریشه دار فوتبال ایران در سال های اخیر توانسته نام خود را از مهمان موقت لیگ برتر به یک تیم میانه جدولی تغییر دهد که به عنوان امید شهر سوخته، جزو تیم های پرتلاش و محترم لیگ حساب شود. نساجی فصل گذشته با کسب 26 امتیاز سیزدهم شد تا پس از سال ها از بیم و امید سقوط به دور باشد. آن ها در پایان فصل گذشته با مدیرعامل جنجالی خود، ایزد سیف الله پور وداع کردند و در ادامه صادق درودگر مدیر این تیم شد تا فصل جدیدی برای این تیم آغاز شود. نماینده مازندران در لیگ امسال با هدایت مهدی رحمتی به میدان می رود و از طرفی آن ها قرار است برای اولین بار، به صورت مستقیم به عنوان نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا حاضر شوند که همین موضوع انگیزه دوچندانی به آن ها می دهد. نساجی در نقل و انتقالات هم بیکار ننشست و با جذب بازیکنانی از جمله رشید مظاهری، فرشید اسماعیلی و محمدرضا آزادی، شمایل کوچکی از استقلال در فصول گذشته را تداعی کرد و با این بازیکنان با تجربه و کهنه کار به دنبال موفقیتی جدید در فوتبال ایران و حضور خوب در آسیاست.

در مقابل اما پیکان همچنان به مثابه سال های اخیر، نه چندان تیم کهکشانی راهی لیگ کرده و نه از حالا کاندیدای سقوط به لیگ دسته یک است؛ تیمی که همیشه در میانه جدول جا خوش کرده، با هدایت رسول خطیبی در لیگ بیست و یکم کارش را استارت می زند و در نخستین بازی باید با نساجی دیدار کند که نبرد خطیبی و رحمتی که روزگاری همدوره و رقیب بوده اند هم می تواند جذاب باشد. مهم ترین حرکت پیکان در نقل و انتقالات هم همین روی کار آمدن رسول خطیبی بود و به جز آن، این تیم تحرک جدی و خبرسازی نداشت و حالا تیمی که فصل گذشته با 28 امتیاز در جدول یازدهم شده بود، به دنبال آن است تا بتواند رتبه خود را ارتقا بخشد. آن ها در نقل و انتقالات اقدام به جذب بازیکنانی از جمله شاهین ثاقبی و شهرام سالاری کردند و ستاره هایی مانند رشید مظاهری را از دست دادند.

پرسپولیس ملوان بندرانزلی

ملوان- ذوب آهن

حضور ملوان بندر انزلی یکی را باید یکی از زیباترین جذابیت های لیگ برتر فوتبال ایران دانست؛ قوی سپید انزلی با بازگشت خود به لیگ برتر بار دیگر نشان داد که حضور تیم های اصیل، قدیمی و پرطرفدار تا چه اندازه می تواند شور و زیبایی را به فوتبال تزریق کند. ملوان فصل قبل در بازگشت دوباره خود به سطح اول فوتبال ایران، توانست با 27 امتیاز در رده دوازدهم جدول قرار بگیرد و به سختی خود را در لیگ برتر حفظ کرد تا حالا در فصل جدید بتواند با شرایط بهتری به میدان برود. در تابستان اما مازیار ز ارع که در لیگ دسته اول هم سرمربی این تیم بود و موفق شد با سفیدپوشان به لیگ برتر برسد، جای خود را به مهدی تارتار داد تا از نیمکت این تیم به دست یک پرسپولیسی دیگر بیفتد. ملوان در فصل نقل و انتقالات بازیکنان مختلفی جذب کرد که از مطرح ترین آن ها می توان به محمدحسین اکبرمنادی و محمدرضا خانزاده اشاره کرد و بازیکنانی از جمله محمدصادق بارانی و محمود مطلق زاده هم از این تیم جدا شدند.

در سوی دیگر این بازی، ذوب آهن هم به دنبال احیای برند خود است؛ یکی از دو قطب فوتبال اصفهان که در یک دهه گذشته همواره جزو مدعیان لیگ برتر بوده، در سال های اخیر افت شدیدی داشته و رفت و آمد مربیان مختلف نتوانسته دردی از این تیم دوا کند. ذوب آهن فصل گذشته را اگر چه با نهمی در جدول به پایان رساند اما این تیم هیچ نشانی از مدعی سال های قبل نداشت و حالا طرفداران این تیم امیدوارند آن ها در فصل جدید بتوانند به اصل خود برگردند. آن ها در تابستان با محمد ربیعی به عنوان سرمربی جدید خود به توافق رسیدند تا مربی جوان و نسبتا موفق لیگ برتر این بار در ذوب آهن به دنبال یک ماجراجویی جدید باشد و با جذب بازیکنانی مانند شایان مصلح و کمال کامیابی نیا، نشان داد قصد دارد ترکیب نسبتا با تجربه ای را به میدان بفرستد تا دوباره سبزها را به جمع مدعیان فوتبال ایران برگرداند.

گل گهر سیرجان- فولاد

گل گهر سیرجان سال گذشته مهمان ناخوانده مدعیان لیگ برتر فوتبال ایران بود؛ تیمی که تحت هدایت امیر قلعه نویی در نیم فصل اول عملکرد خیلی خوبی داشت اما به مرور زمان افت کرد و نهایتا با 45 امتیاز در جدول ششم شد. آن ها که فصل قبل هم تیم نسبتا پر ستاره ای داشتند، در هفته های پایانی لیگ به دلیل انتصاب امیر قلعه نویی به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، کارشان را با سعید الهویی ادامه دادند و نهایتا در تابستان مارینوس اوزونیدیس یونانی به عنوان سرمربی جدید این تیم معرفی شد. این سرمربی یونانی از همان ابتدا نشان داد قرار است نقشه راه جدیدی برای سیرجانی ها ترسیم کند و دست به یک خانه تکانی اساسی زد تا بازیکنانی از جمله شایان مصلح، امین قاسمی نژاد، آرمین سهرابیان، کی روش استنلی، مرتضی تبریزی و... را کنار بگذارد و با جذب نفراتی همچون ابوالفضل رزاق پور، احمدرضا زنده روح، امیر شهیم، حمید بوحمدان، علیرضا کوشکی، محمدرضا اخباری و مهدی ممی زاده نشان دهد ایده های جدیدی برای موفقیت گل گهر در سر دارد.

فولاد خوزستان هم دقیقا فصل گذشته را یک پله پایین تر از گل گهر و با رتبه هفتم لیگ برتر به پایان رساند تا حالا نبرد آن ها از همین هفته اول شروع شود. فولاد در فصل بیست و دوم، روزهای عجیبی را سپری کرد؛ پس از مشکلات پیش آمده برای وریا غفوری و در ادامه جواد نکونام، در میانه فصل نکونام استعفا داد تا علیرضا منصوریان جایگزین او شود. با این وجود منصوریان روند ثابتی نداشت و عملکرد سینوسی این تیم باعث شد تا برخی از تغییر او بگویند اما منصوریان برای فصل جدید هم در این تیم ابقا شد اما جدایی تعداد زیادی از ستاره های این تیم می تواند در فصل جدید برای او دردسرساز شود. فولاد در نقل و انتقالات بازیکنان مهمی مانند احسان پهلوان، حمید بوحمدان، عارف آقاسی، علیرضا کوشکی، مهدی شیری و فرشید اسماعیلی را از دست داد و به نظر نمی رسد با جذب نفراتی مانند گادوین منشا، موسی کولیبالی و محمد عباس زاده بتواند به خوبی خلا آن ها را پر کند.

پرسپولیس آلومینیوم اراک مهدی ترابی

پرسپولیس- آلومینیوم اراک

اوج حساسیت در آغاز فصل جدید لیگ بیست و سوم را باید در این بازی جست و جو کرد؛ تیم فوتبال پرسپولیس که در سال های اخیر یکه تاز فوتبال ایران بوده و از سال 1396 تا 1402، تنها یک فصل قهرمان نشده و قافیه را به استقلال باخته تا با 5 قهرمانی قدرت خود را به رخ بکشد. آن ها فصل گذشته رقابت سختی با استقلال و سپاهان داشتند و در حالی که تا هفته های پایانی همه از قهرمانی استقلال صحبت می کردند، افت عملکرد این تیم و بازگشت خوب پرسپولیس باعث شد تا شاگردان گل محمدی بار دیگر جام را بالای سر ببرند و با 66 امتیاز، با یک امتیاز بیشتر از سپاهان قهرمان شوند؛ آن ها در جام حذفی هم موفق شدند استقلال را کنار بزنند و دبل کنند تا یک فصل رویایی را به پایان برسانند. در آغاز فصل جدید هم گل محمدی سعی کرد بازیکنان اصلی خود همچون بیرانوند را حفظ کند و با جذب بازیکنانی مانند شهاب زاهدی، مسعود ریگی و محمدحسین کنعانی زادگان، نقاط ضعف تیمش را کند. حرکت چراغ خاموشی که نشان از انگیزه بالای قرمزها برای یک قهرمانی دیگر دارد.

در سوی دیگر میدان، آلومینیوم اراک با سرمربی جدید خود به میدان می رود؛ نماینده استان مرکزی که سال گذشته با هدایت مهدی رحمتی عملکرد بسیار خوبی داشت، موفق شد با 40 امتیاز بالاتر از تیم هایی همچون ذوب آهن و هوادار هشتم شود و تحسین برانگیز ظاهر شود. با این وجود رحمتی در توافق با مسئولان از این تیم جدا و راهی نساجی شد تا مجتبی حسینی از پیکان به نیمکت آلومینیوم برسد. حسینی در تابستان ترکیبی از بازیکنان جوان و با تجربه مانند ابوالفضل سلیمانی، احسان قهاری، احمد گوهری، بهروز نوروزی فرد، محمد خلیفه، محمد لطفی، مهدی لیموچی، میلاد بدرقه، والنتینو یوئل، مرتضی تبریزی را به تیمش اضافه کرد تا نشان دهد قصد دارد عملکرد خوب این تیم در فصل گذشته را تداوم ببخشد و حالا در بازی اول باید به مصاف قهرمان فصل گذشته برود تا از همین ابتدا کار را با یک حریف قلدر شروع کند.

استقلال خوزستان- شمس آذر قزوین

نبرد تازه واردهای لیگ برتر در همان هفته اول رقم می خورد؛ تیم های استقلال خوزستان و شمس آذر قزوین که فصل گذشته موفق به صعود به لیگ برتر شدند، در همان هفته اول به مصاف هم می روند تا نبرد تازه واردها از جذابیت خاصی برخوردار باشد.

استقلال خوزستان که روزگاری نه چندان دور موفق شد در فصل چهاردهم لیگ برتر با هدایت عبدالله ویسی قهرمان لیگ برتر شود، پس از آن به دسته پایین تر سقوط کرد و بعد از چند فصل تلاش دوباره به سطح اول فوتبال ایران برگشت. آن ها که سال گذشته موفق شدند با هدایت سیروس پورموسوی به لیگ برتر صعود کنند؛ با همین سرمربی هم در لیگ برتر حاضر می شوند تا این بار به فکر بقا در لیگ و پایان سفرهای آسانسوری خود در لیگ برتر و لیگ دسته اول باشند. این تیم در نقل و انتقالات هم پرکار بود و بازیکنان پرتعدادی از جمله امیرمحمد محکم کار، حسن شوشتری، رحیم زهیوی، رضا دهقانی، سعید محمدی فرد، عقیل کعبی، علیرضا خوشکفا، فرزین گروسیان، محمد طیبی، احمد عبدالله زاده و محمود مطلق زاده را جذب کرد تا یک تغییر اساسی در لیست بازیکنانش داده باشد.

در مقابل اما لیگ شروع نشده، شمس آذر به مشکل برخورد؛ شاگردان سعید دقیقی پیش از شروع لیگ به دلیل شکایت باشگاه سایپا از این تیم به خاطر استفاده از بازیکن غیرمجاز، با کسر 3 امتیاز مواجه شدند تا از همان ابتدا کارشان سخت تر شود. با این وجود شمس آذر به مسیر خود ادامه داد و سعی کرد با جذب نفراتی مانند علی آزادمنش، علیرضا دغاغله، کوروش ملکی برای موفقیت و بقا در لیگ برتر برنامه بچیند.

پرسپولیس مس رفسنجان

هوادار- مس رفسنجان

هوادار تهران در دو فصل حضورش در لیگ برتر فوتبال ایران 2 سرمربی داشت و حالا در سومین فصل حضورش با یک سرمربی جدید به میدان می رود؛ آن ها که با رضا عنایتی به لیگ برتر آمدند و یک فصل تحت نظر ملی پوش اسبق فوتبال ایران بودند، در فصل گذشته کار خود را با ساکت الهامی ادامه دادند و با کسب نتایجی نه چندان بد، با 33 امتیاز در جدول دهم شدند. در پایان فصل اما الهامی هم جدا شد و محمود فکری به نیمکت این تیم رسید تا حالا یک چهره جنجالی دیگر شانس خود را با این تیم تهرانی در لیگ برتر بیازماید. هوادار هم در فصل نقل و انتقالات سعی کرد از دیگر تیم ها جا نماند و بازیکنان شاخصی از جمله آرشا شکوری، امین قاسمی نژاد، ایوب کلانتری، سبحان پسندیده، علیرضا حقیقی، قائم اسلامی خواه و یونس شاکری را جذب کرد  تا نشان دهد محمود فکری رویاهای بزرگی برای حضور دوباره خود در لیگ برتر دارد.

در مقابل مس رفسنجان که پس از مدت ها کار با محمد ربیعی با این سرمربی وداع کرد، ساکت الهامی را به عنوان سرمربی برگزید تا بتواند در فصل جدید هم به مانند فصول گذشته تیمی خوب را روانه لیگ کند. مس رفسنجان فصل گذشته توانست به عنوان یک مدعی ظاهر شود و یقه تیم های مدعی در لیگ را هم بگیرد و نهایتا با بالاتر از گل گهر و فولاد، در جدول پنجم شد تا نشان دهد تیم دست و پا بسته ای نیست و می تواند در قامت یک مدعی ظاهر شود.

سپاهان- تراکتور

یکی از حساس ترین دیدارهای کل فصل، قرار است در روز دوم از هفته اول رقم بخورد تا حسابی شور و هیجان لیگ را بالا ببرد؛ دیدار جذاب سپاهان و تراکتور که همیشه یک نبرد سنتی و حساس بوده، این بار در هفته اول شکل می گیرد تا نبرد دو مربی خارجی فوتبال ایران را به رخ بکشد.

سپاهان که فصل گذشته جزو شانس های اصلی قهرمانی بود، در هفته های آخر جام را تقدیم پرسپولیس کرد و نهایتا با 65 امتیاز و تنها 1 امتیاز کم تر، دستش به جام نرسید تا برای فصل جدید ولع قهرمانی داشته باشد. شاگردان مورایس در حالی در لیگ به میدان می روند که در نقل و انتقالات فعالیت زیادی داشتند و بازیکنان مختلفی از جمله احسان پهلوان، رضا اسدی، رضا شکاری، عیسی آل کثیر، کاوه رضایی، هادی محمدی و محمدرضا حسینی را جذب کردند تا همچنان پرستاره و پرقدرت به میدان بروند.

در سوی دیگر هم پاکو خمس تابستان فعال و شلوغی را پشت سر گذاشت و اگر چه خریدهایش به مذاق برخی هواداران تراکتور خوش نیامد، اما بازیکنان زیادی را به تیمش برد تا تیمی کاملا متفاوت از فصل قبل را روانه لیگ بیست و سوم کند. تراکتور در نقل و انتقالات از آلوارو خیمنس، حسین پورحمیدی، سعید آقایی، سیامک نعمتی، شجاع خلیل زاده، عارف آقاسی، علی شجاعی، مهدی حسینی، مهدی شیری و عارف رستمی و محمد نادری رونمایی کرد تا خمس یک ورژن کاملا متفاوت از تیمش بسازد و حالا باید دید این تیم که تغییران بسیار زیادی داشته می تواند در هفته اول مقابل سپاهان خودی نشان دهد یا نه.

دربی 101 استقلال

صنعت نفت آبادان- استقلال

حسن ختام بازی های هفته اول لیگ برتر فوتبال ایران در فصل 23، دیدار برزیلی های فوتبال ایران با استقلال است؛ دو تیمی که در تابستان حال و روز چندان خوبی نداشتند و حالا باید در همان هفته اول هم به مصاف هم بروند.

نفت آبادان که فصل گذشته عملکرد خوبی نداشت و کاندیدای سقوط هم بود، در اواسط فصل فرمان هدایت خود را به عبدالله ویسی داد تا نهایتا این تیم با 25 امتیاز در جایگاه 14 جدول قرار بگیرد و هر طور شده از منطقه سقوط نجات پیدا کند. با این وجود آن ها تابستان آرامی داشتند و اکتفا به جذب بازیکنانی از جمله حسین شنانی، رضا بهمنی و یوسف کی شمس باعث شده تا از حالا هواداران این تیم نگران فصل جدید باشند.

نگرانی ای که برای تیم سوم فصل قبل هم وجود دارد؛ استقلال در تابستان انواع و اقسام مشکلات را تجربه کرد و بحران های زیادی داشت تا حالا حال و روز این تیم در آستانه آغاز لیگ هیچ شباهتی با یک تیم مدعی نداشته باشد.

آن ها که در همین تابستان دو بار تغییر مدیرعامل داشتند، نهایتا کار خود را با نکونام آغاز می کنند اما شرایط مالی نامناسب، اعتصاب های چندباره بازیکنان و گلایه از نبود اسپانسر، باعث شده تا خیلی روند خوبی در انتظار آبی ها نباشد.

تیمی که در سال 1401 بدون شکست قهرمان ایران شده بود، باز هم بخاطر بدهی از لیگ قهرمانان آسیا حذف شد. پس از آن نوبت قمار آبی ها بر سر انتقال بیرانوند شد؛ انتقالی که از ابتدا سرانجام مشخص بود بیرانوندی که در دقیقه 90 استقلالی ها را قال گذاشت تا بمبی که قرار بود به نفع تیم نکونام منفجر شود، علیه آن ها منفجر و باعث شد تا حجت کریمی و علی امیری، مدیرعامل و قائم مقام باشگاه از سمت خود کنار بروند و جواد نکونام را تنها بگذارند. این اتفاقات باعث شد تا استقلال شکستی به تمام معنا را در فصل نقل و انتقالات تجربه کند. خلا مدیریتی و بی پولی استقلالی ها باعث شد تا نکونام نتواند تیم مدنظر خود را ببندد. محمد محبی، مهدی قایدی، رافائل سیلوا، سجاد شهباززاده و امید حامدی فر تا این لحظه از تیم جدا شده اند و جذب بازیکن هایی نظیر منتظر محمد، مهرداد محمدی، آرمین سهرابیان، ایمان سلیمی، محمدرضا خالد آبادی و آریا برزگر طبعا نمی تواند هواداران استقلال را راضی کند.

در مجموع با همه این گفته ها، فصل جدید لیگ برتر فوتبال ایران از ساعت 19 آغاز می شود تا دوباره پرونده حواشی و حساسیت در لیگ برتر ایران باز شود و یک فصل جذاب دیگر در انتظار هواداران باشد. فصلی نسبتا غیرقابل پیش بینی که باید دید در نهایت جام قهرمانی اش بر دست کاپیتان کدام تیم قرار خواهد گرفت.

دیدگاه تان را بنویسید