بازیکن اسبق استقلال در گفت وگو با جی پلاس؛

خدا کند فوتبال ایران را تعلیق کنند/ تا وقتی شفافیت نباشد هر رقمی مطرح می شود!

هافبک اسبق استقلال درباره رقم های گزاف مطرح شده برای قرارداد فوتبالیست ها گفت: تا زمانی که شفافیت مالی در فوتبال نباشد، مطرح شدن چنین مواردی طبیعی است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ جواد شیرزاد، هافبک اسبق استقلال در گفت و گو با سرویس ورزشی جی پلاس، درباره پیشنهاد 100 میلیاردی استقلال به بیرانوند و دیگر مبالغ مطرح شده در نقل و انتقالات فوتبال ایران گفت: فوتبال ما فوتبالی مریض است و ورود و خروج سرمایه در آن مشخص نیست؛ پس تا زمانی که بیلان مالی مشخص و معلوم نباشد درآمد باشگاه از کجاست، هر بازیکنی حق دارد هر مبلغی می خواهد طلب کند و آن باشگاه هم اگر توانش را دارد، پرداخت کند. تا زمانی که حساب و کتاب باشگاه ها مشخص نباشد، از این داستان ها خواهیم داشت.

او ادامه داد: زمان ما هم همین طور بود که سقف قرارداد را 300 میلیون گذاشتند و بعد با آپشن آن را دور می زدند؛ یعنی می گفتند صد میلیون برای بازی در تیم ملی، پنجاه میلیون حضور در بازی های آسیایی و... که همین ماجرا تکرار می شد. اگر کسی زورش نمی رسید همان 300 میلیون را می گرفت و اگر بازیکنی روی بورس بود مبلغ بیش تری می گرفت.

بازیکن اسبق استقلال گفت: شاید بخشی از این عدد و رقم ها هم که مطرح می شود واقعی نباشد اما باز هم می گویم تا زمانی که شفافیت نباشد، چنین اتفاقاتی را می بینید که قیمت ها غیر واقعی است. وقتی شفافیت باشد، بازیکن بر اساس توانایی اش درخواست پول می کند. باشگاه هم بر اساس درآمد خود به دنبال بازیکن می رود. اگر باشگاه هایی که الان دولتی هستند همچون استقلال و پرسپولیس، پولی به بازیکنان پرداخت نکنند، دیگر تیم های صنعتی این رقم را پرداخت می کنند پس باید شفافیت مالی باشد.

شیرزاد درباره انتقاد ها به دستمزد فوتبالیست ها در مقایسه با دستمزد مردم عادی و تامین این رقم از بودجه بیت المال، گفت: فوتبال الان یک صنعت است اما چون پولی که در فوتبال ما پرداخت می شود دولتی است، این شکاف مشخص است. اما اگر فوتبال ما مثل کشورهای پیشرفته و صنعتی باشد، قطعا چنین شکافی را نخواهیم دید. دولت ترکیه یک بار به تمام باشگاه های حاضر در سوپر لیگ، 10 میلیون دلار وام بلاعوض داد و الان به شکلی حرفه ای شده اند که در برخی مواقع، باشگاه ها حتی به دولت کمک می کنند. در صنعت فوتبال درآمد های کلانی هست از جمله حق پخش، تبلیغات محیطی و... که تا زمانی که این ها حل نشود و پول فوتبال از جیب مردم و دولت باشد، این موارد هم هست. بازیکن حق دارد پول بگیرد اما به شرطی که شفافیت وجود داشته باشد.

او درباره احتمال ورشکستگی فوتبال ایران و مشکلات مالی آن گفت: وقتی دولت هزینه ها را پرداخت می کند، وقتی حساب و کتاب مالی دروغین برای AFC می فرستیم و آن ها تازه فهمیده اند ایران در این سال ها چه کلاهی سرشان گذاشته، پس طبیعی است چنین اتفاقاتی بیفتد. من همیشه گفته ام خدا کند یا فوتبال ما را تعلیق کنند یا طوری باشد که پول های دولتی در فوتبال نیاید. شما ببینید اگر تنها تلویزیون حق پخش فوتبال را بدهد دیگر هیچ نیازی به بودجه دولتی نیست اما نمی دانم چرا مقاومت می کنند و دوستانی که در ورزش هستند دوست ندارند این شفافیت انجام شود؛ که باید از خودشان پرسید چرا دوست ندارند این شفافیت رخ دهد. اگر شفافیت باشد این رقم ها را نخواهیم دید و بازیکنان با قیمت واقعی خود جا به جا می شوند. اگر هم مبلغ بالایی طلب شود، بر اساس درآمد زایی و ارزش بازیکنان است.

 

دیدگاه تان را بنویسید