دمیر: هدفمان موفقیت در جهان و المپیک است؛ امیدوارم سال های زیادی اینجا باشم

اولین نشست خبری سرمربی تیم ملی بسکتبال برگزار شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ هاکان دمیر سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران، در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: قبل از همه چیز باید بگویم ترکی صحبت می‌کنم. به همه خوش آمد می‌گویم. خیلی خوشحالم که این توجه به بسکتبال و سرمربی تیم ملی ایران وجود دارد و این حجم از حضور خبرنگاران قابل توجه است. امروز در ترکیه روز عرفه است. عید را به همه تبریک می‌گویم. تقریبا یک ماه است در ایران هستم و از اینجا به احترام و علاقه‌ای که به بسکتبال می‌گذارید تشکر می‌کنم.

دمیر در پاسخ به سوالی در مورد شناختش از بسکتبال ایران، گفت: در یک ماه اخیر حضورم در ایران کم و بیش بسکتبال ایران را شناخته‌ام، اما اگر یک ماه پیش از من این سوال را می‌پرسیدید فقط می‌توانستم بگویم که بسکتبال ایران جزو قدرت های آسیا است و بازیکنان خوبی معرفی کرده است. می‌توان جایگاه بسکتبال ایران در آسیا را با صربستان در اروپا مقایسه کرد.

وی افزود: با صحبت‌هایی ‌که با فدراسیون داشته‌ام باید در مدت زمانی کوتاه، تیمی جنگنده را راهی مسابقات کنیم و همچنین بازیکنان جوانی پرورش دهیم که در آینده به دردمان بخورند. این اصلا به این معنا نیست که به زمان زیادی برای انجام چنین کارهایی نیاز داریم. کارمان را از جام جهانی آغاز می‌کنیم و باید تا لحظه آخر هر بازی بجنگیم. باید به جوانان اعتماد بیشتری کنیم.

سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران ادامه داد: قبل از همه چیز این برای من هدف مهمی بود که سرمربی تیمی باشم که در جام جهانی است. در دنیا تنها ۳۲ تیم در جام جهانی بازی می‌کنند و حتی ترکیه وطن من نیز در این جام جهانی نیست. برای من مهم بود که سرمربی چنین تیمی شوم. طبق صحبت‌هایی که با فدراسیون داشتیم، قرارداد من بلند مدت خواهد بود و دوست دارم سال‌های زیادی به بسکتبال ایران خدمت کنم. اما برای این کار نیاز دارم که یک موفقیت به دست آورم تا کار خود را توسعه دهیم. 

او افزود: اگر چهره ایران را در جام جهانی خوب نمایش دهیم و بازیکنان جوان خود را نشان دهیم، در سال‌های آینده قطعا می‌توانند بدرخشند.

دمیر در پاسخ به این سوال که همچنان معتقد است ایران همان صربستان آسیا است؟ تاکید کرد: الان می‌توانم بسکتبال ایران را با جهان بهتر مقایسه کنم. در یک و نیم سال گذشته کمک آتامان بودم و صربستان و تیم ملی آن کشور را هم خیلی وقت است دنبال می‌کنم. چیزی که مهم است و باید به آن توجه کنم، تربیت بازیکن و پرورش دادن آن است. چیزی که من در ایران می‌بینم، بازیکنان جوان و باتجربه‌ای در برخی پست‌ها داریم و در برخی پست‌ها هم کمبود بازیکن داریم‌. در سن‌های ۱۸ تا ۲۲ سال بازیکنان خوبی داریم و باید از مربیان آن‌ها تشکر کنم و تبریک بگویم. ما با تمام قدرت ادامه می‌دهیم تا به نتیجه مد نظر که ساخت و پرورش بازیکن است برسیم.

دمیر در مورد نقاط قوت و ضعف ایران در فاز حمله و دفاع و همچنین رفتار بازیکنان در تقابل با تصمیمات داوران، اظهار کرد: در ترکیه به عنوان مربی شناخته می‌شوم که در امور دفاعی تبحر دارد و فکر می‌کنم به همین خاطر است که فدراسیون بسکتبال بابت همین ویژگی مرا انتخاب کرد. باید عادت‌های بد در دفاع را دور کنیم، تمرینات‌مان را زودتر از سایر تیم ها شروع کرده‌ایم، اما نتیجه تغییرات در مسابقات نمایان می‌شود. امیدوارم تغییرات مثبت در جام جهانی حس و دیده شود. باید دفاع و حمله تیم‌مان را به سطح جهانی برسانیم. نمی‌دانم در بازی‌های آسیایی با چه سبک از داوری‌ها روبرو هستیم، اما امیدوارم هیجان بسکتبال ایران را ببینند و برای ما در زمین احترام قائل شوند.

دمیر در پاسخ به این سوال «شما گفتید ایران ا ربه دلیل حضور در جام جهانی انتخاب کرده‌اید. آیا این یک ریسک برای شما نیست که اولین تجربه سرمربیگری خود را پشت سر می‌گذارید؟» توضیح داد: من فقط برای اینکه سرمربی ایران در جام جهانی باشم اینجا نیامدم. اگر آنطور بود در قراردادم می‌آمد که فقط برای جام جهانی هستم. فدراسیون هم نمی‌خواست کسی را بیاورد که فقط در جام جهانی باشد. ما برای جام جهانی، بازی‌های آسیایی و دو پنجره جام جهانی قرارداد داریم. پس من فقط برای جام جهانی نیامده‌ام سو تفاهم نشود. مربیگری کاری است که داخلش ریسک دارد.  راهیابی به المپیک افتخار هر سرمربی است، موضوع مهمی است اما امکان نشدن هم وجود دارد. 

او ادامه داد: سه چیز مهم است که ما در نظر داریم. یکی اینکه در جام جهانی موفق باشیم، دوم رسیدن به المپیک و سوم اینکه جوانان ایران را به خوبی هدایت کنیم تا آینده بسکتبال ایران را بسازیم. ما برای این سه هدف تلاش می‌کنیم.

دمیر در پاسخ به پیش‌بینی‌اش از نتایج ایران در مسابقات پیش‌رو، اظهار کرد: به نظرم در کار مربیگری پروسه و روند برایم مهم است، نه اینکه چه نتیجه‌ای در مسابقات کسب می‌شود. مهم پیشرفت در تمرینات و رسیدن به اهداف در هر روز تمرین است. در رویاهای‌مان می‌خواهیم جزو دو تیم اول باشیم و به دور بعدی برسیم. در بازی‌های آسیایی به فینال برسیم و به المپیک پاریس برسیم.

او در پاسخ به این سوال که نظر خود را راجع به حامد حدادی نیز بگوید، توضیح داد: نه تنها من بلکه کل دنیا حدادی را می‌شناسند. در بازی‌های بزرگی حضور داشته و برای او احترام زیادی قائل هستیم. به تیم ملی ایران خدمت زیادی کرده و با وجود بالا بودن سنش همچنان هیجان بازی بسکتبال را دارد. متاسفانه در پنج ماه گذشته مصدومیتی از آشیل پا داشته‌ که جراحی کرده است. در حال ریکاوری است و تا زمانی که حاضر شود او را حمایت می‌کنیم و تا جایی که بشود سعی می‌کنیم آسیبی نبیند و در زمین حاضر شود.

وی تاکید کرد: قبل از همه چیز یک کمک مربی همه بازی‌های لیگ را زیر نظر دارد و در تیم ما علی آرزومندی این وظیفه را برعهده دارد. تمام بازی‌های پلی‌آف و آمار بازیکنان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و هر بازیکنی لیاقت داشته باشد، دعوت خواهد شد. قبل از دعوت از بازیکنان در جلساتی نقد و تحلیل‌هایی انجام می‌شود و در تمام دنیا اینگونه بازیکنان به تیم ملی دعوت می‌شوند. 

دمیر در مورد سوالی درباره مشکل اصلی بسکتبال ایران، گفت: بسکتبال هر ‌کشور مانند ترکیه، اسپانیا و ایران به نسبت قدرت و شرایط‌شان است. اگر بسکتبال را به عنوان رشته دوم بعد از فوتبال پرورش بدهیم، باید ببینیم چه مشکلاتی است. باید از تجربه بسکتبال ترکیه مثال بزنم. باید محیطی ایجاد شود تا کودکان و نوجوانان به بسکتبال علاقه پیدا کنند و برای همین به الگوهایی مانند حامد حدادی نیاز داریم و باشگاه‌ها باید تیم‌های پایه خودشان را تقویت کنند. یک مورد مهم دیگر هم جذب اسپانسرهای مالی به سمت باشگاه‌ها است. به سازماندهی برای جذب تماشاگران بیشتر و همچنین احداث سالن‌های جدید و مختص بسکتبال نیاز است. 

او درباره برنامه بازی‌های تدارکاتی تیم ملی بسکتبال نیز گفت: فدراسیون در تلاش برای تدارک بازی های تدارکاتی است. بعد از ۱۵ تیر ماه به ترکیه می‌رویم و بعد از ۲ بازی تدارکاتی سپس به روسیه می‌رویم و دو بازی تدارکاتی خواهیم داشت. سپس در گرجستان اردو می‌زنیم و بعد از دو دیدار تدارکاتی در تورنمنت پیک در کشور چین راهی جاکارتا و هانگژو خواهیم شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید