دمیر: بسکتبال ایران افول کرده است

سرمربی جدید تیم ملی بسکتبال ایران درباره حضورش در این تیم آن را هم یک فرصت خواند و هم یک چالش.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ هاکان دمیر، سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران، در آخرین گفت‌وگوی خود با «خبرگزاری آناتولی»، راجع به انتخاب شدن به عنوان سرمربی تیم ملی ایران و چالش‌ها و مشکلاتش در سمت کاری جدید خود صحبت کرد. در ادامه متن گفت‌وگوی دمیر را می‌خوانید: 

مشکل من عدم شناخت از بسکتبال آسیا است

دمیر گفت: فدراسیون بسکتبال ترکیه نیز همانند فدراسیون ایران ترجیح می‌دهد که یک مربی ترک در راس کادرفنی این تیم باشد. چرا که پیشینه و فرهنگ بسکتبالی خوبی در ترکیه وجود دارد.

او ادامه داد: من همیشه دوست داشتم سرمربی‌گری در راس تیم ملی را تجربه کنم و به همین دلیل پیشنهاد فدراسیون ایران را پذیرفتم. تنها مشکل من در شرایط فعلی عدم شناخت کافی از بسکتبال آسیا و ایران است. من بسکتبال جهان را می‌شناسم اما قرار است با ایران در بازی‌های آسیایی و جام جهانی حضور پیدا کنیم.

امیدوارم روزهای خوبی با تیم ملی ایران تجربه کنیم

سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران ادامه داد: پس از مشورتی که با «آتامان» سرمربی تیم ملی ترکیه و فدراسیون ترکیه داشتم، پیش بینی کردیم که این پیشنهاد می‌تواند یک فرصت خوب برای من باشد و آن را پذیرفتم. ما راه طولانی را پیش رو داریم و من امیدوارم روند خوبی را طی کرده و نماینده خوبی برای بسکتبال ایران باشیم.

صعود به المپیک هدف اصلی ما است

دمیر با اشاره به گروه سخت ایران در جام جهانی ۲۰۲۳، توضیح داد: برزیل و اسپانیا از قدرت‌ها و مدارس بسکتبال جهان به شمار می‌روند. ساحل‌عاج هم تیم قدرتمندی است. اینکه بتوانیم از گروه صعود کنیم کار سختی است ولی همه تلاش خود را انجام می‌دهیم که رخ دهد.

او ادامه داد: ما اگر در بین تیم‌های آسیایی اول شویم سهمیه المپیک کسب می‌کنیم و این مهم هدف اصلی ما است. ضمن اینکه باید تاکید کنم کسب پیروزی برابر رقبای دور گروهی و صعود به مرحله یک شانزدهم، یک افتخار بزرگ برای ما خواهد بود.

فضای بسکتبال ایران محدود شده است

دمیر با بیان اینکه بسکتبال ایران شبیه به صربستان است، توضیح داد: فرهنگ بسکتبالی ایران به نحوی است که در ساخت بازیکن موفق بوده و می‌تواند بازیکنان ارزشمندی را معرفی کند. آن‌ها به زیرساخت‌ها اهمیت می دهند اما در سال‌های اخیر فضای بسکتبال این کشور محدود شده است. ایران تیمی است که مسابقات جام‌جهانی و المپیک را تجربه کرده است.

بسکتبال ایران و ترکیه در سطح ملی افول کرده است

او افزود: ایران تیمی است که در بازی‌های آسیایی سابقه قهرمانی دارد، اما در چند سال اخیر همانند بسکتبال ترکیه در سطح ملی دچار افول شده است. البته آن‌ها همچنان در حال ساخت بازیکنان و ستاره‌های جدید هستند و فرهنگ خاصی دارند. آن‌ها انگیزه زیادی برای موفقیت در بسکتبال دارند و به همین دلیل یک تابستان چالش برانگیز را برای خود و تیم ملی ایران متصور هستم.

این انتخاب من هم چالش است، هم فرصت

دمیر با بیان اینکه مربیان ترکیه‌ای می‌توانند در هر کجای دنیا موفق ظاهر شوند، گفت: برای ما مربیان ترکیه‌ای مفید است که اکنون کمی بیشتر با بسکتبال سایر نقاط جهان در ارتباط باشیم. آن‌ها ظرفیت این کار را دارند. اجازه دهید به این مهم (حضور در راس تیم ملی ایران) به عنوان یک فرصت جدید برای من و شاید برای بسکتبال ترکیه نگاه کنیم. این وضعیت هم چالش و هم یک فرصت است.

 

دیدگاه تان را بنویسید