گزارش جی پلاس

جنجال‌های جهان ورزش| شوستر، بازیکنی که همه رسانه های اسپانیایی را سر کار گذاشت!

هافبک آلمانی اخلاق خاصی داشت و یک روز همه رسانه های اسپانیایی را سر کار گذاشت.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: برند شوستر بازیکن با استعداد آلمانی بود که با تیم ملی کشورش قهرمان یورو ۱۹۸۰ شد. او در اسپانیا سر و صدای زیادی به راه انداخت چون برای هر سه تیم بارسلونا، رئال مادرید و اتلتیکومادرید بازی کرد. بازیکن خاص آلمانی خانواده دوست بود و به همین خاطر تصمیمات جنجالی گرفت. او به راحتی انتقاد و تحقیر می کرد و برایش اهمیتی نداشت بعد اظهاراتش چه اتفاقی می افتد. 

خداحافظی ناگهانی از تیم ملی 

هافبک آلمانی جام جهانی ۱۹۸۲ را به دلیل آسیب دیدگی از دست داد. چند ماه بعد برای بازی دوستانه با آلبانی به تیم ملی فرا خوانده شد اما آن را نپذیرفت چون فرزندش تازه به دنیا آمده بود. او همچنین با سرمربی وقت تیم ملی یوپ دروال اختلافاتی داشت و پس از آن دیگر برای ژرمن ها بازی نکرد. برای شوستر تصمیم سختی بود چون تنها ۲۴ سال داشت و می توانست عناوین ملی بیشتری فتح کند. او چند سال بعد برنگشتن به تیم ملی را بزرگترین پشیمانی زندگی اش عنوان کرد. 

جدایی از بارسلونا

آبی اناری ها در فینال جام باشگاه های ۱۹۸۶ برابر استوا بخارست قرار گرفتند. در دقیقه ۸۵ تری ونبلز تصمیم به تعویض شوستر گرفت. هافبک آلمانی از این اتفاق عصبانی شد و به جای اینکه به نیمکت برود به رختکن رفت و سپس ورزشگاه را ترک کرد. او تاکسی گرفت تا به هتل برگردد. راننده پس از دیدن هافبک آلمانی تعجب کرد و گفت: "شما نباید اینجا باشید، در رادیو گفتند که در زمین حضور دارید!" او به موقع به هتل رسید و در کنار همسرش ضربات پنالتی را تماشا کرد. بارسلونا مغلوب شد و آن اتفاق عجیب در فینال به معنای پایان دوران شوستر در تیم کاتالانی بود. فصل بعد باشگاه نامش را در فهرست بازیکنان ننوشت. این در حالی بود هافبک آلمانی هر روز تمرین می کرد اما آخر هفته ها در خانه می ماند و هرگز دوباره برای آبی اناری ها بازی نکرد.  

پیوستن به رئال مادرید 

پس از یک فصل سفید، شوستر تصمیم گرفت با اصلی ترین رقیب بارسلونا یعنی رئال مادرید قرارداد امضا کند. او از یوونتوس پیشنهاد داشت و چک سفید امضا مقابلش قرار دادند اما ترجیح داد در فوتبال ایتالیا پا به توپ نشود. هافبک آلمانی تنها دو فصل برای سفیدپوشان بازی کرد. در سال ۱۹۹۰ باشگاه رئال مادرید برای بازیکنانی که به تیم ملی در جام جهانی ایتالیا دعوت نشده بودند اردوی مکزیک و آمریکا را تدارک دید. شوستر از رفتن به این سفر سرباز زد چون باشگاه اجازه نداد خانواده اش نیز او را همراهی کنند. این اتفاق موجب بد شدن رابطه بازیکن و باشگاه شد. اوایل تابستان همان سال رامون مندوسا و شوستر برای فسخ قرارداد به توافق رسیدند. 

سر کار گذاشتن رسانه ها 

مقصد بعدی بازیکن آلمانی اتلتیکومادرید بود. در یکم  آوریل ۱۹۹۲ اتفاق عجیبی رخ داد. شوستر با خسوس خیل (رییس اتلتیکو) مذاکره می کرد تا قراردادش را با قرمز و سفیدپوشان تمدید کند و او اعلام کرد می خواهد در این تیم بماند. در آن روز روخی بلانکو در ویسنته کالدرون تمرین می کرد. در تعجب همگان هافبک آلمانی یک نشست خبری مقابل خبرنگارانی که معمولا تمرینات اتلتیکو را پوشش می دادند تدارک دید. شوستر بدون اینکه سوالی از او شود، گفت: "آقایان، باید اعلام کنم که اتلتیکو را ترک خواهم کرد." یکی از خبرنگاران پرسید: "قطعی شده است؟" شوستر در پاسخ گفت: "بله." خبرنگار دیگری سوال کرد: "می توانیم بدانیم مقصد بعدیتان کجاست؟" او گفت: "نه، هنوز با تیمی قرارداد امضا نکرده‌ام."

در سال ۱۹۹۲ نه موبایل وجود داشت و نه اینترنت. همه خبرنگارانی که در تمرین اتلتیکو حضور داشتند به خیابان رفتند تا کابین تلفن پیدا کنند یا از طریق تلفن کلاسیک بار به رسانه خود خبر بدهند چه اتفاقی افتاده است. خبرگزاری ها نخستین رسانه ای بودند که این خبر غیرمنتظره را منتشر کردند. روزنامه ها که ورژن دیجیتال نداشتند مجبور شدند یک روز برای انتشار خبر صبر کنند. آن ها در این فرصت می توانستند بفهمند ستاره آلمانی به کدام تیم می رود. سپس نوبت شبکه های رادیویی رسید. یکی از آن ها اعلام کرد که شوستر پیراهن بنفیکا را بر تن خواهد کرد. روزنامه ها روی این موضوع کار می کردند و در نهایت خبر به پرتغال رسید. باشگاه پرتغالی اعلام کرد که امضای قرارداد با شوستر "دروغ" است. 

چرا بنفیکا کلمه دروغ را در گیومه گذاشته بود؟ آن اهمیت داشت. اغلب رسانه ها در روز بعد نوشتند که هافبک آلمانی جدایی اش از اتلتیکو را اعلام کرد و به بنفیکا خواهد رفت که لیسبونی ها آن را تکذیب کردند. با این حال برخی رسانه ها متوجه اصل ماجرا شدند. در اروپا و به خصوص آلمان "روز دروغ ها" یکم آوریل جشن گرفته می شود. در اسپانیا که با نام "روز قدیسان بی گناه" شناخته می شود بیست و هشتم دسامبر جشن گرفته می شود. در این روز می توان شوخی کرد. شوستر هم شوخی کرده بود. یک روز بعد ستاره آلمانی گفت: "شما باور کردید!" در نهایت او قراردادش را یک سال دیگر با روخی بلانکو تمدید کرد. 

تحقیر فینالیست های کوپا دل ری 

رئال سوسیداد و اتلتیک بیلبائو فینالیست های کوپا دل ری سال ۲۰۲۰ بودند. دو تیم می خواستند این دیدار با حضور تماشاگران برگزار شود که به خاطر بحران کرونا ممکن بود این اتفاق نیفتد. در چنین شرایطی شوستر در مصاحبه با اوندا سرو به تحقیر دو تیم پرداخت و گفت: "نباید فینال را این دو تیم برگزار کنند. اگر می خواهند باید بدون حضور تماشاگر بازی کنند. من این دو تیم را دوست ندارم. با وجود اینکه به کوپا دل ری علاقه خاصی دارم اما این فینال را از تلویزیون تماشا نخواهم کرد. به خاطر این دو تیم بازی را نگاه نمی کنم." این موضوع موجب خشم بازیکنان اتلتیک و رئال سوسیداد شد و برخی از آن ها به شدت نسبت به این اظهارات واکنش نشان دادند. 

جملات

شوستر چه زمانی که بازیکن بود و چه زمانی که سرمربی بود زبانش را گاز نمی گرفت و اظهارات جنجالی می کرد. 

بارسلونا 

ستاره آلمانی در سال ۱۹۸۱ پس از ناکامی آبی اناری ها در فتح لالیگا گفت: "به خاطر نونیس و النیو اررا (سرمربی وقت تیم کاتالانی) لالیگا از دست رفت." 

شوستر در فصل ۰۸-۲۰۰۷ هدایت رئال مادرید را بر عهده داشت. او پس از شکست ۴ بر ۳ برابر سویا شش روز قبل از ال کلاسیکو اظهار کرد: "اکنون پیروزی در نوکمپ غیرممکن است." 

در آخرین فصل حضور پپ گواردیولا بارسا نتوانست فاتح لالیگا شود و در جایگاه دوم قرار گرفت. هافبک سابق تیم کاتالانی به انتقاد از سرمربی اسپانیایی پرداخت و اظهار کرد: "نمی فهمم چرا گواردیولا را اخراج نکردند پس از اینکه گفت فاتح لالیگا نشدند چون معمولا قهرمان این رقابت ها می شوند." 

لیونل مسی

پس از گل تماشایی ستاره آرژانتینی به ختافه در سال ۲۰۰۷ شوستر که هدایت این تیم را بر عهده داشت، گفت: "باید روی مسی خطا می کردیم تا به محوطه نمی رسید. به راحتی اجازه کار به بازیکنان حریف دادیم و به کسی لگد نزدیم." 

سرمربی سابق لوانته در انتقاد به دعوت آسیر دل اورنو به تیم ملی اسپانیا برای جام جهانی اظهار کرد: "تنها کاری که دل اورنو امسال کرد لگد زدن به مسی بود."

اتلتیک

شوستر در سال ۱۹۸۳ که بازیکن بارسلونا بود در واکنش به مصدوم شدن دیگو مارادونا توسط گویکو گفت: "بازگشت از بیلبائو سخت تر از کره است. بازیکنی که لگد نزند در تیم خاویر کلمنته جایی ندارد."

دیدگاه تان را بنویسید