جلال چراغپور در گفت و گو با جی پلاس:

قلعه نویی مشکلات را رفع نکند اتفاقات گذشته تکرار می شود/ سیستم تیم ملی معیوب شده است

کارشناس فوتبال ایران گفت: ساختار سیستم تیم ملی معیوب شده و هر شخصی سرمربی باشد اگر این اشکال را رفع نکند همان اتفاقات سابق خواهد افتاد.

لینک کوتاه کپی شد

جلال چراغپور در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، در خصوص گروه بندی تیم ملی فوتبال ایران در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا اظهار کرد: با دو نگرش باید به این موضوع نگاه کرد؛ مرحله اول که مقدماتی است و گروه متعادلی داریم یعنی مسلم است که صعود می‌کنیم ولی چیزی که اهمیت دارد این است که در این گروه اول شویم. در دور دوم اگر به کره برخورد کنیم و نتیجه دلخواه کسب نشود ما دوباره جزو چهار تیم نمی‌شویم. قطر هم تیم سخت ولی قابل عبوری است اما کره با توجه به نوع بازی‌اش در جام جهانی و از طرفی با توجه به شرایط تیم ملی خودمان که دارای یک وضعیت ایده‌آل و اوج آمادگی از نظر ذهنی، سیتماتیک و عضلانی نیست باید بررسی شود. این حرف را به این خاطر می‌زنم که یک اشکال چندین ساله در ساختار تیم رسوب کرده و اگر قلعه نویی این ساختار نهادینه شده معیوب را رفع نکند نمی‌تواند کره را شکست بدهد.

چراغپور با توضیح در مورد ساختار معیوب تیم ملی فوتبال ایران تصریح کرد: ما اگر زمین فوتبال را از طول و از یک  نقطه پنالتی تا نقطه دیگر پنالتی یک خط فرض کنیم زمین به دو تکه تقیسم می‌شود که در هر تکه چهار بازیکن حضور دارند یک بازیکن هم جلو و یکی دیگر هم میانه که می‌شود 10 بازیکن؛  اما باید بگویم که بازیکنان قسمت راست و چپ ما هم پوشانی ندارند که درنتیجه یک شکاف خیلی بزرگ از جلو دروازه بان تا خط نیمه ایجاد می‌شود و چون با سیستم 4- 2- 3- 1 بازی می‌کنیم این شکاف بین دو دفاع وسط و هافک وسط وجود دارد و یک مربع شکل می‌گیرد که در این سال‌ها هر چه اخطار، کارت و پنالتی گرفتیم در این مربع اتفاق افتاده است؛ حتی بیرانوند هم در جام جهانی در همین مربع دچار مصدومیت شد.

کارشناس فوتبال ایران در ادامه گفت: حدود 9 سال است ضرر این نوع سیستم بازی کردن را دیدیم. این مربع اشکال دار تیم ملی ما برای آنالیزورهای دنیا معروف شده است. اولین کاری که قلعه نویی می‌تواند انجام دهد این است که  یکی  از انواع سیستم‌های سه دفاعه را برای تیم  تا فرصت است به کار بگیرد، یار انتخاب کند  و در بازی تدارکاتی یکی از این سیستم سه دفاعه را اجرا کند.

جلال چراغ پور با اشاره به مشکلات دیگر تیم ملی که موجب می‌شود بعد از دور مقدماتی شرایط ما سخت شود تصریح کرد: باید سیستم معیوب تغییر کند چون این سیستم دیگر در دنیا اجرا نمی‌شود اگر هم شود کمی دستکاری‌اش می‌کنند و در آن تحول به وجود می‌آورند. دومین مسئله پیرشدن عضلات یک سری از بازیکنان است که با مداوم دوست دارند بازی کنند یعنی دویدن مداوم بدون انفجار را دوست دارند. فوتبال  جدید دنیا حرکات ناگهانی دارد اما حرکت بچه‌های ما کند شده و این کندی را می‌توان با جذب بازیکنان جدید رفع کرد.

او در پایان در پاسخ به این سوال که آیا با قلعه نویی می‌توان نتایج خوبی کسب کرد گفت: اگر اشکالاتی که تیم ملی دارد را هر کسی که سرمربی شود رفع نکند همان اتفاقات سابق خواهد افتاد. من اصلا قصد ندارم بگویم امیر قلعه نویی نمی‌تواند بلکه می‌گویم این مشکل در ماشین وجود دارد بنابراین هرکس راننده باشد نمی‌تواند گردنه را رد کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید