5 گزینه خارجی فدراسیون فوتبال برای تیم‌ملی

فدراسیون فوتبال با پنج گزینه خارجی از ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و کرواسی وارد مذاکره شده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، با وجود معرفی پنج گزینه داخلی از سوی فدراسیون فوتبال به عنوان کاندیداهای نشستن روی نیمکت تیم‌ملی، اهالی فوتبال معتقد بودند که اعلام چنین لیستی (امیر قلعه‌نویی، جواد نکونام، فرهاد مجیدی، مهدی تارتار و حسین فرکی) راهی برای رسیدن فدراسیون فوتبال به هدفش یعنی مربی خارجی است.

فوتبال 360 نوشت: شانس رسیدن به نیمکت تیم ملی ایران، از گزینه‌های داخلی به سمت گزینه‌های خارجی چرخیده است. چند هفته قبل، فدراسیون از 7 مربی ایرانی درخواست برنامه کرد و همین تصمیم هم، باعث شد بیشتر این گزینه‌ها انصراف بدهند. اتفاقی که به‌نظر می‌رسد فدراسیون چندان هم از آن ناراضی نبوده و حالا با تمرکز بیشتری، می‌تواند به گزینه‌های خارجی فکر کند. احسان اصولی، سخنگوی فدراسیون فوتبال گفته گزینه‌های اصلی فدراسیون فوتبال، تحت قرارداد هستند. به خصوص گزینه اول فدراسیون، که توافق شفاهی را هم با آن‌ها انجام داده و شاید،‌ نزدیک‌ترین فرد به نیمکت تیم ملی به حساب بیاید.

مسافری از ایتالیا

اصلی‌ترین گزینه فدراسیون فوتبال، یک مربی ایتالیایی با سال‌ها سابقه مربیگری در تیم‌های مهم سری‌آ است؛ وینچنزو مونتلا که فعلا از کشورش دور شده، توافق اولیه را هم با فدراسیون فوتبال انجام داده اما دو مانع بزرگ، بر سر راه او وجود دارد. اول اینکه فعلا تحت قرارداد باشگاه آدانا دمیراسپور ترکیه است و دوم، اینکه فدراسیون نگران است ماجرای مارک ویلموتس درباره او تکرار شود. او و فدراسیون فوتبال ایران، ابتدا باید راهی برای انتقال پول پیدا کنند. سپس با باشگاه این مربی، برای قطع همکاری به توافق برسند. در صورت حضور او روی نیمکت ایران، وینچنزو مونتلا اولین تجربه مربیگری ملی خود را پشت سر می‌گذارد. پیش از این او فقط در رده باشگاهی مربیگری کرده است. سیستم 1-3-2-4 محبوب او هم، با سبک بازی ایران در سال‌های اخیر سازگار به‌نظر می‌رسد.

پاتک به قطر

فلیکس سانچس بعد از حدود یک دهه کار در قطر، از این کشور جدا شد و جای خودش را به کارلوس کی‌روش داد. سانچز سال 2014 توانست تیم زیر 19 سال قطر را به قهرمانی جام ملت‌های آسیا برساند و سال 2019، در رده بزرگسالان با قطر به این افتخار دست پیدا کرد. نتایج ضعیف و بازی‌های ضعیف‌تر در جام جهانی اما، باعث شد قطری‌ها سراغ کی‌روش، با تجربه بین‌المللی بالاتر بروند. حالا نیمکت ایران و قطر، می‌توانند جابجا شوند و سانچس روی نیمکت تیم ملی بنشیند. سانچز جواب مثبت اولیه را هم به فدراسیون فوتبال داده است. در صورتی که تیم ملی با گزینه اولش به توافق نرسد، احتمالا به‌سراغ سانچس خواهد رفت و او دومین گزینه فدراسیون برای تیم ملی محسوب می‌شود. سانچس تجربه موفقی در خاور میانه دارد و تیم ملی هم با توجه به بالا رفتن سن بازیکنانش در سال‌های اخیر، باید سراغ مربی برود که توانایی ساختن تیمی جدید را داشته باشد. سانچس در قطر، توانست بهترین تیم تاریخ این کشور را بسازد.

مرد جذاب

مطرح شدن احتمال حضور یک مربی ایتالیایی در ایران، باعث شد دوباره نام آندره‌آ استراماچونی به میان بیاید. سرمربی که پس از حضوری کوتاه و موفق در استقلال، به الغرافه رفت و نتوانست در قطر خوب نتیجه بگیرد. استراماچونی در حال حاضر بیکار است و از حضور دوباره در ایران استقبال می‌کند. برای عملی شدن این پروژه اما، ابتدا باید پرونده مالی او و استقلال حل شود. پرونده‌ای که به بحرانی بزرگ برای استقلال تبدیل شده است. نحوه جدایی استراماچونی و استقلال به‌خاطر عقب افتادن مطالباتش هم، باعث می‌شود فدراسیون نگران تکرار همین سناریو در تیم ملی باشد. به‌خصوص که هنوز تحریم‌ها پابرجا هستند و سرمربی بعدی ایران، باید درباره نحوه پرداخت دستمزدش با فدراسیون همکاری کند.

نام همیشگی

برانکو ایوانکوویچ، کاندیدای ثابت نیمکت تیم ملی است. او در حال حاضر، سرمربی عمان است و با توضیحات سخنگوی فدراسیون یعنی قرارداد داشتن با تیمی دیگر، تطابق دارد. در قرارداد برانکو و عمان، بندی برای جدایی او هست و فدراسیون فوتبال عمان هم پس از حاشیه‌های جام خلیج فارس، بعید است مخالفت چندانی با جدایی برانکو نشان دهد. با این حال فدراسیون فوتبال ایران، ترجیح می‌دهد دوگانه قدیمی کی‌روش و برانکو را برای همیشه تمام کند و سراغ چهره‌ای تازه، برای هدایت تیم ملی برود. علاقه برانکو برای مربیگری در تیم ملی که باعث اتهام زدن کی‌روش و اسکوچیچ به او شده بود، شاید سرانجام او را به نیمکت ایران برساند.

عملیات غیرممکن

احتمالا یکی از بزرگترین حسرت‌های مهدی تاج، از دست دادن هروه رنار است. زمانی که کارلوس کی‌روش از ایران جدا شد، فدراسیون به جذب رنار نزدیک بود اما در نهایت، تصمیم گرفت با ویلموتس قرارداد ببندد. رنار به عربستان رفت و در این کشور، کارنامه‌ای فوق العاده داشت. آن‌ها در جام جهانی قطر، تنها تیمی بودند که موفق به شکست آرژانتین قهرمان جهان شدند. فدراسیون بدش نمی‌آید اشتباه چند سال قبل را جبران کند و بتواند رنار را به ایران بکشاند. عربستانی‌ها اما، علاقه‌ای به جدایی رنار ندارند و او هم در این کشور، شرایط خوبی دارد. احتمال حضور رنار در تیم ملی، بسیار پایین است. سابقه انتخاب سرمربی در تیم ملی نشان داده بعید نیست مثل ماجرای انتخاب دراگان اسکوچیچ، در روزهای آینده نامی خارج از این لیست 5 نفره وارد ساختمان فدراسیون شود و برای هدایت ایران، با مهدی تاج قرارداد ببندد.

 

دیدگاه تان را بنویسید