جای خالی دو اسطوره در بازی آرژانتین و هلند؛ تماشای فوتبال در بهشت

تیم های ملی هلند و آرژانتین در حالی باید در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی به مصاف هم بروند که جای دو اسطوره این تیم ها در این دیدار خالی است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ نسل طلایی هلند با سرمربی ماندگار این تیم رینوس میشل و با رهبری یوهان کرویف، سرآغاز فوتبالی جذاب با ستاره های آن سالهای هلند بودند، شماره 14 تکرار نشدنی هلندی ها که ارزشش در این کشور از شماره 10هم بالاتر است، رهبر تیمی بود که فوتبال جذابی را درجام جهانی 1974 ارائه می کرد، هر چند آنها بعد از درخششی کم نظیر در فینال این رقابت ها مغلوب آلمان غربی میزبان شدند و به مقام نایب قهرمانی اکتفا کردند.

هلند در آن سال و در مرحله دوم گروهی جام جهانی با سه پیروزی برابر برزیل ، آلمان شرقی و آرژانتین و زدن 8 گل و بدون گل خورده به فینال رسیدند، آماری بی نظیر که با شکست 4 برصفر آرژانتین آغاز شد، این بازی اولین تقابل دو تیم در تاریخ رقابت های جام جهانی بود، نبردی که در روز کم نظیر یوهان کرویف که با دو گل و یک پاس گل همراه بود، هلند برتری بی چون و چرای خود را به رخ نماینده آمریکای جنوبی کشاند.

بعد از این دیدار دو تیم پنج بار دیگر هم در جام های جهانی روبروی هم قرار گرفته اند، فینال جام جهانی 1978 در بوینس آیرس آرژانتین با نتیجه سه بر یک به نفع میزبان تمام شد،تا هلند دوباره نایب قهرمان شود، نبردی که در آن کرویف از تیم ملی جدا شده بود و مارادونای نابغه در 17 سالگی و قبل از آغاز جام از بین بازیکنان این تیم توسط سزار منوتی خط خورده بود.

استپ بی نظیر دنیس برکمپ و ضربه تماشایی او نبرد سوم دو تیم را در جام جهانی 1998 فرانسه در مرحله یک چهارم نهایی این جام با نتیجه دو بر یک به نفع هلند کرد، تا به نیمه نهایی جام برود و در این مرحله مغلوب برزیل شود، هلند آن سال دیدار رده بندی را به کرواسی باخت تا مقام چهارم رقابت ها را کسب کند.

در مرحله گروهی جام جهانی 2006 آلمان، دو تیم به نتیجه تساوی رسیدند، تساوی که شاگردان دیه گو مارادونای افسانه ای را در شروع حضور مسی در جام های جهانی صدرنشین کرد، هر چند هر دو تیم نتیجه خوبی در این تورنمنت به دست نیاوردند و دیدار فینال بین دو تیم فرانسه و ایتالیا برگزار شد تا ایتالیا جام قهرمانی را به آغوش بکشد.

نیمه نهایی جام جهانی 2014 برزیل شاهد پیروزی 4 بر دو راه راه پوشان آرژانتینی برابر هلند در ضربات پنالتی بود، تا آنها به فینال رقابت ها برسند، فینالی که با پیروزی تیم آلمان در وقت های اضافه همراه شد تا آرژانتین به مقام دوم رقابت ها برسد و هلند هم با شکست برزیل میزبان مقام سومی رقابت ها را به دست بیاورد.

دو پیروزی آلبی سلسلته (با احتساب ضربات پنالتی)، دو برد برای لاله های اروپا و یک تساوی، حاصل پنج نبرد این دو تیم بزرگ در تاریخ جام های جهانی است، نبردی که در آن هیچ یک از دو نابغه ماندگار این دو تیم را در یک بازی در کنار هم ندید، نه کرویف و نه مارادونا که این روزها در کنار مردم کشورشان نیستند، هیچ وقت در یک بازی روبروی هم قرار نگرفتند و مارادونا هم در چهار دوره ای که در جام های جهانی 1982 تا 1994 در تیم ملی آرژانتین بود، با هلند نامدار روبرو نشد.

این یکی از مهمترین نبردهای تاریخ فوتبال در جام های جهانی است، نبردی بزرگ مثل، آلمان و برزیل ، برزیل و ایتالیا، آلمان و ایتالیا، آرژانتین و برزیل، رقابتی که حس جام جهانی و ارزش آن را به هواداران فوتبال در تمام جهان تزریق می کند و لذت دیدن فوتبال ناب را برای فوتبال دوستان تداعی می کند.

باید منتظر بمانیم  تا سوت آغاز این بازی در ساعت 22:30جمعه  شب به صدا در بیاید، نبردی که این بار دو نابغه تاریخ فوتبال را در کنار خود نمی بیند، هر چند یاد آنها در این دیدار تکراری تا ابد در ارتفاعات حافظه تاریخ و مردم هر دو کشور باقی خواهد ماند.

دیدگاه تان را بنویسید