بازیکن اسبق فوتبال ایران در گفت وگو با جی پلاس:

خوش شانس بودیم اما ترس کی روش نگذاشت صعود کنیم/ او با زدوبند سرمربی تیم ملی شد

بازیکن اسبق فوتبال با انتقاد از عملکرد تیم ملی در جام جهانی، ترس کی روش را مقصر اصلی نتایج تیم دانست.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس ؛ تیم ملی فوتبال ایران در مرحله گروهی جام جهانی، با یک پیروزی بر ولز و دو باخت مقابل انگلیس و آمریکا نتوانست از مرحله گروهی صعود کند و همین موضوع و کیفیت بازی تیم، انتقادات زیادی را به وجود آورد.

علی لطیفی ملی پوش و بازیکن اسبق استقلال در گفت و گو با جی پلاس، درباره عملکرد تیم ملی فوتبال، در جام جهانی، گفت: اگر سرمربی این تیم آقای کی روش نبود یقین دارم صعود می کردیم چون ما شش دوره در جام جهانی حضور داشتیم. من قبل از بازی ها یک نکته را مستقیم نگفتم، اما گفتم همگروه های ما با تیم های دو دوره قبل که آقای کی روش روی نتایج آن ها خیلی مانور می دهد، فرق دارند. هرچند آنجا هم صعود نکردیم اما باید قبول کنیم که آبرومندانه بازی کردیم. من گفتم که سبک این دو تیم متفاوت از آن هاست و اگر آنطور بازی کنیم نتیجه نمی گیریم و این را دیدیم، اما ترسی که آقای کی روش دارد و نداشتن برنامه باعث این نتایج شد. فوتبال از دو بخش دفاع و حمله تشکیل می شود که او در دفاع از مربیان خوب دنیاست اما در بخش هجومی در سطح دنیا هیچ رزومه ای ندارد و اگر بخواهیم مربیان خوب در سیستم تهاجمی را گلچین کنیم، کی روش محلی از اعراب ندارد و حتی معتقدم برخی از مربیان داخلی در سیستم هجومی خیلی بهتر از او هستند.

او ادامه داد: من همه جام های جهانی که حضور داشتیم را بررسی کردم؛ ضعیف ترین گروهی که در این شش دوره در آن قرار داشتیم این دوره بود و تنها موردی که به دلایل مختلف باید صعود می کردیم همین دوره بود. از جمله اینکه یک مربی داشتیم که نزدیک به 10 سال سرمربی تیم ما بوده است. 9 سال برای هر مربی در دنیا زمانی رویایی است و هر تیمی را می تواند بسازد اما آقای کی روش در این 9 سال هیچ کار مفیدی را در فوتبال ما انجام نداده است.

لطیفی با انتقاد از برکناری اسکوچیچ گفت: صادقانه بگویم آقای کی روش می گوید 9 سال در تیم ملی بوده و در این مدت سه بار به جام جهانی رفته ایم که دو دوره با او بوده و در این دوره به نظرم حق مربی دیگری خورده شد که کاری غیراخلاقی بود و کی روش با  زد و بند سرمربی شد. وقتی الان از آسیا 5 یا 6 تیم به جام جهانی می رود پس هرکسی می تواند این کار را بکند. در جام جهانی 1978 یک تیم از آسیا صعود می کرد یا در 98 دو و نیم تیم صعود می کردند. اما وقتی تعداد تیم ها زیاد می شود هرکسی می تواند این کار را بکند و و در این شرایط اگر نتوانیم به جام جهانی صعود کنیم باید در این فوتبال را تخته کنیم.

او در ادامه صحبت های خود گفت: از طرفی او در سطح قاره ای هم هیچ دستاوردی نداشته و کار خاصی نکرده؛ پس چه اتفاقی می افتد که مربی مثل آقای کی روش 9 سال سرمربی است؟ مطمئنا مسائل پشت پرده ای دخیل است و بخش عمده آن به مسئولینی بر می گردد که فوتبالی نبودند که بحث آن مفصل است و باعث شدند منافع کی روش تامین شود چون منافع خودشان در این است.

این ملی پوش اسبق ایران در پاسخ به این سوال که وضعیت گروه ایران و هم تیمی ها را چطور ارزیابی می کند، گفت: در این دوره ولز جزو ضعیف ترین تیم های جام جهانی بود. اگر به جای ولز، اوکراین به جام جهانی می آمد قطعا به مشکل می خوردیم. در پلی آف بین ولز و اوکراین، اوکراین باید حداقل چند گل می زد اما هنسی دروازه بان آماده آن ها یک تنه تیم را بالا آورد؛ آرون رمزی و گرت بیل هم کار خاصی نکردند و این تیم بازیکن خاص دیگری ندارد. اگر گروه های دیگر را ببینید ما در هر گروهی بودیم کارمان سخت تر بود. این هم از خوش شانسی ما بود اما نتوانستیم از آن استفاده کنیم و دلیل آن هم ترس آقای کی روش است.

لطیفی ادامه داد: مربی تک بعدی همین است در حالی که فوتبال فقط دفاع کردن نیست و به همین دلیل هم کی روش در هر جایی رفته ناکام مطلق بوده. در فوتبال دنیا جدا از توانمندی ها، ایجنت ها نقش تعیین کننده ای دارند و آقای کی روش ایجنت های خوبی داشته که توانسته به تیم هایی برود که باعث تعجب شده. 9 سال زمان بسیار خوبی بود اما پول بیت المال به غارت رفت و هیچ دستاوردی برای فوتبال ما نداشت. اما در داخل افرادی بودند که حضور آقای کی روش منافع شان را تامین می کرد و 9 سال او را نگه داشتند.

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه تا چه اندازه می توان عدم موفقیت ایران را در غرور کاذب و توهم صعود پیش از مسابقات دانست، گفت: دلیل این توهم را باید در بین مدیران ما جست و جو کرد که باعث شدند کی روش این توهم را داشته باشد؛ چرا او در کلمبیا و مصر اینطور نبود. این غرور کاذب به دلیل این بود که در دوره قبل، آنقدر او در همه چیز دخالت می کرد و مدیران ما گوش به فرمان او بودند که اینطور شد. آقای کی روش روزهای اولی که به فوتبال ما آمد اینطور نبود اما وقتی دید یک سری ناکاربلد هستند که گوش به فرمان هستند، به این نتیجه رسید که در همه بخش ها دخالت کند و یک دیکتاتور تمام عیار در تیم ملی شد و در اواخر دوره قبل من حس می کردم او در مجلس هم دخالت کند!

لطیفی در پایان گفت: این ها نمونه هایی هستند که گفتم و وقتی او از فوتبال ایران رفت من خوشحال شدم اما همان دست های پشت پرده که منافع شان در بودن کی روش است، این داستان را رقم زدند.

 

دیدگاه تان را بنویسید