جی پلاس

آمار برجسته دور نخست جام جهانی ۲۰۲۲

در دور نخست جام جهانی ۲۰۲۲ قطر علاوه بر شگفتی ها، پیروزی های پرگل، رکوردهای تاریخی به ثبت رسید.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: دور نخست مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با برگزاری دیدار برزیل و صربستان به پایان رسید. در این پنج روز رکوردهای تاریخی و آمارهای عجیبی به ثبت رسید و شگفتی ها، شکست های تحقیر آمیز و ناکامی ستاره ها دیده شد که در ادامه به مهمترینشان اشاره می شود. 

صفر شوت برای کاستاریکا در نخستین دیدارش در جام جهانی به ثبت رسید. این تیم مقابل اسپانیا حرفی برای گفتن نداشت و نتوانست حتی یک بار هم به سمت دروازه لاروخا شوت بزند. از سال ۱۹۶۶ تنها یک تیم در این رقابت ها چنین آماری را به ثبت رسانده بود که آن هم کاستاریکا بود. این تیم در ۱۶ ژوئن ۱۹۹۰ برابر برزیل نتوانست به سمت دروازه ضربه بزند. 

یک تیم آفریقایی تنها موفق به گلزنی در دور نخست شد. غنا توانست دو بار دروازه پرتغال را باز کند اما آن گل ها برای فرار از شکست کافی نبودند و این تیم ۳ بر ۲ مغلوب شد. کامرون، تونس، سنگال و مراکش در باز کردن دروازه حریفانشان ناکام بودند. 

2 شگفتی جام را دو تیم آسیایی برابر قهرمانان جهان رقم زدند‌. عربستان و ژاپن هر دو با نتیجه مشابه ۲ بر یک به ترتیب آرژانتین و آلمان را شکست دادند‌. هر دو تیم آسیایی در نیمه نخست با یک گل پنالتی عقب افتادند اما در ۴۵ دقیقه دوم جبران کردند. برای اولین بار در تاریخ جام جهانی دو آسیایی دو قهرمان جهان را شکست دادند. 

4 بازی بدون گل به پایان رسید. در روز سوم بازی ها ابتدا دانمارک و تونس نتوانستند گلی به ثمر برسانند و سپس دیدار لهستان و مکزیک با نتیجه صفر بر صفر تمام شد. همچنین مراکش و کرواسی به نتیجه مشابه دست یافتند و دیدار کره جنوبی و اروگوئه بدون گل به پایان رسید. برای نخستین بار در تاریخ جام جهانی در دور اول چهار بازی با نتیجه صفر بر صفر تمام شد.  

5 دوره پیاپی است که کریستیانو رونالدو در جام جهانی گلزنی می کند. ستاره پرتغالی نخستین گل تیمش را مقابل غنا از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند تا اولین بازیکنی باشد که به چنین رکورد تاریخی دست می یابد. 

6 تعویض ایران مقابل انگلیس داشت که تا به حال در تاریخ جام جهانی چنین اتفاقی نیفتاده بود. همه تیم ها اجازه پنج تعویض دارند اما در صورت مصدومیت شدید بازیکن می توانند شش تغییر در ترکیب داشته باشند. بیرانوند، دروازه‌بان ایران به دلیل آسیب دیدگی شدید از صورت مجبور شد در نیمه اول زمین را ترک کند. 

۷ بار اسپانیا دروازه کاستاریکا را باز کرد آن هم با هفت شوت در چارچوب، اتفاقی که پیش از آن در تاریخ این رقابت ها دیده نشده بود. آن پر گل ترین پیروزی تاریخ اسپانیا در جام جهانی بود و بهترین برد دور نخست. 

۸ پنالتی داوران در دور نخست اعلام کردند که همه توانستند گلزنی کنند به جز روبرت لواندوفسکی و آلفونسو دیویس. ستاره تیم ملی لهستان فرصت داشت نخستین گلش را در تاریخ جام جهانی به ثمر برساند اما ضربه اش را اوچوا، دروازه‌بان مکزیک مهار کرد. برای اولین بار در تاریخ یک کاپیتان پنالتی کاپیتان دیگر را مهار کرد. دیویس در دیدار برابر بلژیک پنالتی اش را از دست داد تا ناکامی کانادا در گلزنی در جام جهانی ادامه داشته باشد. این تیم تاکنون در این تاریخ این رقابت ها گلزنی نکرده است. تیبو کورتوا ضربه دیویس را مهار کرد و اولین دروازه‌بان تاریخ بلژیک لقب گرفت که در جام جهانی موفق به مهار پنالتی می شود. 

۱۰ آفساید برای آرژانتین در دیدار برابر عربستان به ثبت رسید. هیچ تیمی به اندازه آلبی سلسته در موقعیت آفساید قرار نگرفت. بازیکنان آرژانتین سه گل در موقعیت آفساید به ثمر رساندند. 

۱۸ سال و ۱۱۰ روز گاوی نیاز داشت به جوانترین گلزن تاریخ جام جهانی در نخستین بازی خود تبدیل شود. هافبک اسپانیایی در دقیقه ۷۴ دیدار مقابل کاستاریکا گلزنی کرد و این رکورد تاریخی را به نام خود به ثبت رساند. 

۲۴ دقیقه وقت اضافه در دیدار انگلیس و ایران در نظر گرفته شد. ۱۴ دقیقه برای نیمه نخست و ۱۰ دقیقه برای نیمه دوم. البته چهار دقیقه هم به وقت های اضافه ۴۵ دقیقه دوم اضافه شد. 

۶۴ سال ولزی ها صبر کردند تا بتوانند دوباره در جام جهانی گلزنی کنند. این اتفاق در دقیقه ۸۲ بازی مقابل آمریکا افتاد و گرت بیل توانست با باز کردن دروازه حریف یک امتیاز مهم را برای تیمش به ارمغان آورد. این دیدار با نتیجه یک بر یک به پایان رسید. 

۱۰۲ دقیقه و ۲۹ ثانیه زمان به ثمر رسیدن گل مهدی طارمی برابر انگلیس بود. مهاجم ایرانی دیرترین گل تاریخ جام جهانی را به ثبت رساند. ایران در این دیدار ۶ بر ۲ شکست خورد. 

۱۳۵ ثانیه برنو فرناندس نیاز داشت تا در پاس گل دبل کند. بازیکن پرتغال در دیدار برابر غنا ابتدا به ژائو فلیکس پاس داد و سپس با پاس خود موجب شد رافائل لئائو گلزنی کند. بهترین رکورد به گرد مولر اختصاص دارد. ستاره سال های دور آلمان در جام جهانی ۱۹۷۴ در ۸۴ ثانیه دو پاس گل داد. 

۱۰۰۰ پاس صحیح اسپانیا برابر کاستاریکا داشت که آن بیشترین تعداد پاس صحیح در یک بازی جام جهانی بدون وقت اضافه به حساب می آید. 

دیدگاه تان را بنویسید