در گفت و گو با جی پلاس؛

علی توفیق: نه فقط بسکتبال بلکه کل ورزش ایران مشکل دارد

مربی و کارشناس بسکتبال اعتقاد دارد در بازی مقابل چین متکی به کسب امتیاز زیر حلقه توسط حامد حدادی بودیم و این کار فشار زیادی به حدادی وارد کرد.

لینک کوتاه کپی شد

علی توفیق در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، در خصوص عملکرد تیم ملی بسکتبال ایران مقابل چین در پنجره پنجم انتخابی جام جهانی اظهار کرد: این بازی برای ما خیلی حیاتی بود و به امتیاز آن نیاز داشتیم تا جایگاهمان در جدول بهتر شود. به دلیل حساسیت مسابقه متاسفانه در شروع کار، بازی خیلی محتاطانه‌ای از هر دو تیم شاهد بودیم اما به تدریج با ارائه تاکتیک‌ها هر دو تیم توانستند دقایقی بازی را به سود خود تغییر بدهند. من فکر می‌کنم یکی از ایراداتی که بتوانیم از اجرای بازی در طول مسابقه بگیریم این بود که ما به کسب امتیاز زیر حلقه توسط حامد حدادی متکی بودیم و به همین دلیل چینی‌ها دفاعشان را به صورت متناوب از دفاع نفر به نفر به منطقه‌ای تغییر می‌دادند که این باعث می‌شد هم تمرکز حمله ما پایین تر بیاید و هم حدادی فشار زیادی را تحمل کند.

توفیق با اشاره به عملکرد سعید ارمغانی سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران تصریح کرد:  این مسئله دو جنبه دارد که یکی از آن این است که شاید سرمربی در اولین نگاه چون امتیاز کسب نکرد موفق نباشد ولی ما باید ببینیم ارمغانی از همان ابتدا که آمد فرایندی را پیگیری می‌کند که آن جوان سازی تیم است و باید ببینیم در این حیطه چقدر موفق بوده است.

مربی بسکتبال ایران در خصوص ترکیب تیم ملی و انتقاداتی که نسبت به آن در طول بازی‌ها حاکم است گفت: من نمی‌توانم در مورد این موضوع نظر خاصی بدهم چون به استراتژی سرمربی و کادر فنی برمی‌گردد. به عنوان مثال من نمی‌دانم بازیکن چین که سابقه حضور در ان بی ای هم دارد و در بازی مقابل ایران بازی نکرد آیا آسیب دیده بوده یا استراتژی تیم چین بوده برای اینکه به هر حال بازی سنگین دیگری هم پیش رو دارد. این‌ها مواردی است که دست به دست هم می‌دهد تا بتوانیم تحلیل درستی داشته باشیم.

علی توفیق در خصوص برد فنی ایران مقابل استرالیا و تاثیر آن در راحت تر شدن صعود به جام جهانی تصریح کرد: در هر صورت الان امتیاز صد در صد یک بازی را که شاید شرایط  آن 50-50 بود را کسب کردیم و این کسب امتیاز باعث شد جایگاهمان بهتر شود و در مقابل قزاقستان یک پیروزی بیشتر داریم اما باید ببینیم در بازی روز دوشنبه مقابل قزاقستان و چین چه نتیجه‌ای رقم می‌خورد و در گروه خودمان این شانس را پیدا می‌کنیم به عنوان تیم سوم به جام جهانی راه پیدا کنیم یا اینکه همه چیز به پنجره ششم معطوف می‌شود.

دبیر سابق فدراسیون بسکتبال در پایان صحبت‌های خود در مورد شرایط کلی بسکتبال ایران گفت: اگر بخواهیم صادقانه برخورد کنیم نه تنها بسکتبال بلکه کل ورزش ایران دچار مشکل است و بخش‌های مختلف را تحت تاثیر قرار داده است اما در مورد بسکتبال اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم از ابتدای حضور فدراسیون جدید بیشتر در اعزام و مسافرت‌ها بودیم؛ بخشی از بسکتبال همین اعزام‌ها و حضور در میادین بین‌المللی است اما بخش دیگر آن آموزش و گسترش این رشته است و من فکر می‌کنم باید این مسابقات کمی سبک شود و ببینیم فدراسیون برای توسعه و پشتوانه سازی چه تدابیری دارد چون به هر حال این برنامه‌ها هم در دستور کار فدراسیون است.

 

دیدگاه تان را بنویسید