روند انتخابی های جام جهانی بسکتبال 2023

با نزدیک شدن انتخابی جام جهانی بسکتبال 2023 به پایان خود، روند برگزاری این مسابقات را در ادامه می‌خوانید.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، تیم ملی بسکتبال ایران در بازی دوم خود از انتخابی جام جهانی 2023 باید در تهران به مصاف استرالیا می رفت که کانگوروها از آمدن به ایران خودداری کردند تا این دیدار با رای فدراسیون جهانی (FIBA) و به دلیل باخت فنی استرالیا، 20 - صفر به سود شاگردان سعید ارمغانی اعلام شود. اتفاقی که باعث شد امیدهای ایران برای صعود به جام جهانی بیش از قبل شود.

به همین منظور بر آن شدیم تا نگاهی به نحوه برگزاری بازی های انتخابی جام جهانی 2023 داشته باشیم تا علاقمندان این رشته، بیشتر در جریان نحوه برگزاری این مسابقات قرار بگیرند.

نحوه برگزاری مسابقات انتخابی جام جهانی بسکتبال 2023:

طبق برنامه ریزی فیبا 16 تیم (استرالیا، بحرین، چین، چین‌تایپه، هند، اندونزی،‌ ایران، ژاپن، اردن، قزاقستان، کره جنوبی، لبنان، نیوزیلند، فیلیپین، عربستان صعودی و سوریه) از منطقه آسیا - اقیانوسیه در این انتخابی‌ها حضور داشتند.

* مرحله اول انتخابی‌ها
در ابتدا این 16 تیم در 4 گروه 4 تیمی تقسیم شدند که به شرح زیر بود:
گروه A:
نیوزیلند،‌ کره جنوبی، فیلیپین و هند
گروه B:
استرالیا، چین، ژاپن و چین تایپه
گروه C:
اردن، لبنان، اندونزی و عربستان
گروه D:
ایران، قزاقستان، سوریه و بحرین

جام جهانی بسکتبال 2023

مسابقات انتخابی جام جهانی بسکتبال در دو مرحله کلی که هر کدام 3 پنجره دارند برگزار می‌شود. در مجموع هر تیم 6 پنجره را پشت سر می‌گذارد. 3 پنجره نخست در دور گروهی (4 گروه) برگزار می‌شود و سپس تیم‌های اول و دوم گروه‌های چهار تیمی راهی مرحله دوم انتخابی می‌شوند تا سه پنجره آخر را برگزار کنند. همه بازی‌های رفت و برگشت برگزار می‌شوند.

پس از برگزاری بازی‌های سه پنجره نخست در دور گروهی، دو تیم بر هر گروه راهی مرحله دوم شدند تا در آنجا در دو گروه 6 تیمی به مصاف یکدیگر بروند که گروه بندی مرحله دوم به شرح زیر است:

گروه E (تیم‌های B و C):
نیوزیلند، اردن، لبنان، هند، عربستان و فیلیپین
گروه F (تیم‌های A و D):
استرالیا، چین، ایران، ژاپن، قزاقستان و بحرین

مرحله دوم انتخابی‌ها

در این مرحله، تیم‌هایی که در سه پنجره مرحله اول انتخابی ها با هم بازی کرده‌اند دیگر با یکدیگر بازی نمی‌کنند و در سه پنجره آینده (چهارم تا ششم) به مصاف رقبای جدید خود می‌روند. نهایتا از هر گروه سه تیم به همراه تیم‌های فیلیپین و ژاپن (میزبانان جام جهانی 2023) راهی جام جهانی می‌شوند. تیم ملی اندونزی (یکی از میزبانان جام جهانی 2023) هم در صورتی می توانست به جام جهانی 2023 صعود کند که تا یک چهارم کاپ آسیا 2022 بالا برود، اما این اتفاق رخ نداد.

جام جهانی بسکتبال 2023 نخستین دوره از این رقابت‌ها است که به میزبانی سه کشور مختلف آن هم در قاره آسیا برگزار می‌شود. ژاپن، فیلیین و اندونزی مشترکا میزبانان این مسابقات هستند. سه تیم برتر هر گروه مرحله دوم به همراه این تیم‌ها راهی جام جهانی می‌شوند.

دیدگاه تان را بنویسید