نگرانی بزرگ برای بسکتبال ایران!/ بازی با استرالیا در کشور ثالث؟

در صورت عدم حضور استرالیا در تهران، یک نگرانی بزرگ برای بازی تیم ملی ایران با این تیم وجود دارد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، تیم ملی بسکتبال ایران در دومین بازی خود از پنجره پنجم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۳، روز ۲۳ آبان ۱۴۰۱ در تهران باید میزبان استرالیا باشد، اما مشخص نیست که این دیدار برگزار می‌شود یا خیر. دلیل این پرسش هم عدم اعلام آمادگی استرالیا، برای حضور در تهران است.

طبق آخرین اخبار موجود، در حالی که کم‌تر از ۱۰ روز تا برگزاری این بازی زمان باقی است، فدراسیون بسکتبال استرالیا هیچ اقدامی برای گرفتن ویزا و مجوز حضور در ایران انجام نداده و به احتمال زیاد قهرمان آسیا - اقیانوسیه در این پنجره به مصاف با ایران نمی‌آید. اتفاقی که شاید در نگاه اول به سود تیم ایران باشد، اما از یک دیدگاه می‌تواند به ضرر تیم ملی ایران تمام شود.

طبق قوانین فدراسیون جهانی بسکتبال (FIBA)، اگر یک تیم بدون هماهنگی و نظر فیبا در بازی حاضر نشود باخت فنی برای آن تیم ثبت می‌شود و نتیجه مسابقات ۲۰ - هیچ به سود تیم حریف ثبت خواهد شد. اتفاقی که شاید برخی آن را برای دیدار تیم ملی ایران و استرالیا نیز پیش بینی می‌کنند.

با این حال اما یک نکته مهم وجود دارد. باید در نظر داشت که تصمیم گیرنده نهایی برای هر اتفاقی در بسکتبال جهان فیبا است. این موضوع در حالی است که فدراسیون جهانی بسکتبال تا به این لحظه هیچ واکنش رسمی نسبت به این موضع فدراسیون استرالیا نداشته و برخی کارشناسان بسکتبال این سکوت فیبا را نشانه‌هایی بر حمایت فیبا از تصمیم استرالیا می‌دانند.

با وجود اینکه فدراسیون ایران رسما اعلام کرد به هیچ عنوان بازی در کشور ثالث با استرالیا را نمی‌پذیرد، فدراسیون جهانی تا کنون هیچ واکنشی نسبت به این مسئله نداشته و حتی درخواست استرالیا را نیز به صورت رسمی به فدراسیون ایران اعلام نکرده است! 

در چنین شرایطی و طبق گفته یکی از نزدیکان فدراسیون بسکتبال، این احتمال را هم باید در نظر داشت که شاید FIBA تصمیم بگیرد وقتی تیم ملی ایران برای انجام بازی های پنجره ششم از کشور خارج شد، این دیدار را هم در یکی از همان کشورهای میزبان که چین و ژاپن هستند برگزار کند. اتفاقی که نمی‌تواند به سود ایران باشد!

تیم ملی ایران برای صعود به جام جهانی نیاز دارد که بازی های خود در پنجره پنجم به میزبانی تهران (۲۰ آبان با چین و ۲۳ آبان با استرالیا) را با برد پشت سر بگذارد. البته فعلا دو بازی دیگر مقابل چین و ژاپن هم باقی است که نتایج آن ها هم در صعود ایران دخیل هستند.

دیدگاه تان را بنویسید