جی پلاس

علیرضا دبیر تنهایِ تنهایِ تنها!

علیرضا دبیر در ماه های پایانی ریاست بر فدراسیون کشتی، حامیان اصلی خود را از دست داده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ علیرضا دبیر این روزها در حالی در ماه های پایانی ریاست 4 ساله بر فدراسیون کشتی به سر می برد که هیچ کدام از حامیان اصلی خود در آغاز این راه را در کنار خود ندارد. قهرمان المپیک سیدنی از همان روزهای نخست با حمایت بزرگانی همچون حمید سوریان، محمد بنا، غلامرضا محمدی، عبدالله عزیزی، برادران محبی و... به کرسی ریاست فدراسیون ورزش اول رسید اما در این راه پر پیچ و خم او نتوانست این یاران موافق را حفظ کند تا به مرور هر کدام از آن ها در ایستگاه های مختلف پیاده شوند و نهایتا او با شرایطی سخت به انتخابات فدراسیون نزدیک شود. در روزهای اخیر هم استعفای حمید سوریان، نایب رئیس فدراسیون و دست راست دبیر باعث شده تا حسابی اوضاع برای او سخت شود و او از حالا دچار چالش های مختلفی برای انتخابات پیش رو باشد.

غلامرضا محمدی

غلامرضا محمدی

در آغاز راه ریاست قهرمان المپیک سیدنی بر فدراسیون پرافتخار کشتی، غلامرضا محمدی و محمد بنا دو بازوی اصلی او در راس تیم های ملی بودند. با این اوصاف پس از نتایج المپیک توکیو که انتقادات مختلفی را روانه فدراسیون و کادرفنی تیم ملی کشتی آزاد کرد، دبیر حکم اخراج محمدی را به دستش داد و پژمان درستکار، رفیق قدیمی خود را به عنوان سرمربی برگزید. پس از آن هم نتایج تیم ملی در مسابقات جهانی نروژ، باعث شد تا خیلی ها آن عملکرد را مربوط به کادر فنی محمدی بدانند و معتقد باشند در حق او اجحاف شده و دبیر، از همان ابتدا قصد داشته سکان هدایت آزادکاران را به درستکار بسپارد. با همه این اوصاف، محمدی اولین فردی بود که از حلقه نزدیکان دبیر خارج شد و با او به مشکل خورد تا در این حوزه انتقادات زیادی به رئیس فدراسیون وارد شود.

عبدالله عزیزی کشتی

عبدالله عزیزی

رئیس سابق هیئت کشتی استان تهران، یکی از اصلی ترین افرادی بود که به همراه برادران محبی، در انتخابات فدراسیون به دبیر رای داد و به نوعی برای او لابی کرد تا آرای بیشتری به سبد او انداخته شود؛ با این اوصاف دبیر چند ماه قبل در مصاحبه هایی به صورت علنی از برکناری رئیس هیئت های مطرح سخن گفته و ادعا کرد که چند رئیس گردن کلفت را به دلیل کار نکردن، برکنار می کند. اولین ترکش این تصمیم هم دامن عبدالله عزیزی را گرفت و او بلافاصله پس از برکناری، از حمید سوریان به عنوان دلیل اصلی برای رای دادن به دبیر نام برد و گفت که به خاطر سوریان در انتخابات از دبیر حمایت کرده. با این وجود دبیر، عزیزی را برکنار کرد و حالا ماجرای شکایت رئیس سابق هیئت کشتی تهران از رئیس فدراسیون هم حسابی حاشیه ساز شده که نشان می دهد دبیر با یکی از اصلی ترین یاران خود به پایانی خوش نرسید.

محمد بنا

محمد بنا

آقای خاص کشتی فرنگی اگرچه در دوران روسای مختلفی از یزدانی خرم تا خادم در فدراسیون کشتی حضور داشت، اما در دوران علیرضا دبیر به نوعی بیشترین اختیار را داشت و از همان ابتدا با اعتماد کامل رئیس فدراسیون، هدایت فرنگی کاران را بر عهده گرفت. بنا که از همان ابتدا وعده موفقیت در المپیک ها را می داد، در توکیو نتایج مناسبی به دست آورد اما در مقایسه با دوره های قبل انتقاداتی به او وارد شد و در ادامه ناکامی در مسابقات جهانی 2022 و نبود سیستم انتخابی در شیوه مدیریتی او، باعث شد حسابی زیر تیغ انتقادات قرار بگیرد و دوباره تصمیم به استعفا بگیرد. بنا در حالی از هدایت تیم ملی کشتی فرنگی کنار رفت که در طول سه سال ریاست علیرضا دبیر در فدراسیون کشتی، مورد اعتماد کامل او بود و برای همه کارها اختیار تام داشت اما نتایج او باعث شد راهی در خروجی شود و به نوعی سومین فردی باشد که از قطار همراهان رئیس فدراسیون پیاده می شود.

حمید سوریان و حسن رنگرز

حمید سوریان

رفاقت و رابطه حمید سوریان، علیرضا دبیر و پژمان درستکار، از دو دهه قبل بر همه مشخص است و این سه نفر رابطه نزدیکی دارند؛ ارتباطی که در فدراسیون کشتی به تشکیل یک مثلث هم انجامید تا هر سه نفر در راس کشتی ایران باشند اما ناگهان ژنرال هفت ستاره کشتی که دست راست دبیر بود، تصمیم به استعفا گرفت تا کشتی ایران به شوک فرو برود. سوریان که از حامیان اصلی دبیر در انتخابات بود و آرای زیادی به واسطه او به صندوق دبیر ریخته شد، به دلایل شخصی از ادامه راه کناره گیری کرد تا شرایط برای رئیس فدراسیون کشتی سخت تر از قبل شود. دبیر در حالی این روزها به انتخابات فدراسیون نزدیک می شود که مطمئنا قصد ندارد به این زودی ها اتاق ریاست را تحویل شخص دیگری بدهد، اما تغییرات او در راس هیئت ها، انتقادات برخی پیشکسوتان و جدا شدن نزدیکانی همچون نفراتی که گفته شد، باعث شده تا وضعیت حسابی برایش سخت شود و انتخابات پیش رو غیرقابل پیش بینی.

حالا باید با این شرایط قهرمان المپیک سیدنی می تواند در ماه های باقی مانده تا انتخابات، نظرات را برای ریاست دوباره خود تجمیع کند یا جدایی رفقای سابق می تواند او را هم از تخت ریاست پایین بکشد؟

دیدگاه تان را بنویسید