جی پلاس

فاجعه آقا مهندس در بارسلونا؛ ژاوی بدتر از کومان

سرمربی بارسلونا عملکرد ضعیف تری نسبت به رونالدو کومان در تیم داشته است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: ژاوی ارناندس بدتر از رونالد کومان است. آمار این موضوع را نشان می دهد و در آن شکی وجود ندارد. اغلب گفته می شود چنین مقایسه هایی نفرت انگیز است اما در بیشتر مواقع برای این که متوجه شوید تغییرات باعث بهتر شدن شرایط شده اند یا نه این تنها روش ممکن است. زمانی که عملکرد دو سرمربی آخر بارسلونا مقایسه می شود مشخص می شود ژاوی در جایگاه خوبی قرار ندارد. 

ال کلاسیکو یکشنبه که با پیروزی ۳ بر یک رئال مادرید به پایان رسید پنجاهمین بازی ژاوی به عنوان سرمربی بارسلونا بود. امتحان سختی بود نه تنها به خاطر حریف بلکه آبی اناری ها در بدترین روزهای فصل خود قرار داشتند و این موضوع به خوبی در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو خود را نشان داد. بارسا حرفی برای گفتن نداشت و رئال مادرید در تمام لحظات بازی تیم برتر میدان بود. یک شکست دیگر به کارنامه ژاوی اضافه شد تا تعداد باخت هایش با تیم کاتالانی به عدد یازده برسد که برای تیمی همچون بارسا خیلی زیاد است. 

فصل پیش دوران سازگاری به حساب می آمد و سطح بازیکنان تیم نسبت به این فصل پایین تر بود. با این حال ژاوی باز هم نتوانست نتایج مورد نظر را کسب کند. بارسلونا اکنون در آستانه حذف از لیگ قهرمانان اروپا قرار دارد و صدرنشینی لالیگا را با باخت مقابل رئال مادرید از دست داد. اما تنها این موارد نیست. به نوشته ال اسپانیول، آبی اناری ها خوب بازی نمی کنند و چهره تیم هر روز بدتر از قبل می شود. همچنین ابهام ها در رابطه با ژاوی بیشتر شده است. 

کومان پیروزی های بیشتری کسب کرد 

رونالد کومان یکی از سرمربیان تاریخ بارسلونا بود که خیلی به او انتقاد می شد. سرمربی هلندی به نوکمپ رفت تا جانشین کیکه ستین شود. مدیریت می خواست تغییرات اساسی در تیم ایجاد کند و به همین خاطر روی مربی برجسته هلندی شرطبندی کرد، کسی که به عنوان بازیکن نقش مهمی در فتح نخستین لیگ قهرمانان بارسا داشت. 

نوزدهم آگوست ۲۰۲۰ باشگاه به صورت رسمی اعلام کرد کومان سرمربی جدید بارسلونا است. نتایجی که آبی اناری ها با سرمربی هلندی کسب کردند دوباره ابهام های زیادی به وجود آورد. همچنین نحوه بازی تیم کومان هرگز در بارسلونا پذیرفته نشد و با انتقادهای زیادی روبرو شد. با این حال آمار نشان می دهد که در ۵۰ بازی نخست سرمربی هلندی بهتری از ژاوی عمل کرده است. 

کومان در ۵۰ بازی خود ۳۴ دیدار را با پیروزی به پایان رساند. همچنین شش تساوی کسب کرد و در ۱۰ بازی مغلوب شد (سه باخت برابر رئال مادرید اتفاق افتاد). در آن فصل (۲۱-۲۰۲۰) بارسا در لالیگا سوم شد و با سویا، تیم چهارم جدول تنها دو امتیاز اختلاف داشت. همچنین بارسای کومان در فینال سوپرجام مغلوب اتلتیک بیلبائو شد و در یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان از پاری‌سن ژرمن  شکست خورد اما توانست با پیروزی مقابل اتلتیک بیلبائو قهرمان کوپا دل ری شود.

ژاوی و کومان

ژاوی مطابق انتظار عمل نکرد

شرایط برای کومان سخت شده بود. بازیکنان علیه او بودند و باشگاه از او حمایت نمی کرد. آخرین هفته های حضور سرمربی هلندی در نوکمپ طاقت فرسا بود. او می دانست به زودی اخراج خواهد شد. کومان این وضعیت را تا شروع فصل جدید ۲۲-۲۰۲۱ تحمل کرد و پس از دو باخت پیاپی مقابل رئال مادرید و رایووایکانو با آبی اناری ها خداحافظی کرد. آن بارسا ناامیدکننده و بدون مهره بود. خوان لاپورتا که دوباره مدیریت باشگاه را بر عهده گرفته بود با ژاوی قرارداد امضا کرد. سرمربی جوان اسپانیایی السد قطر را ترک کرد تا به رویایش برسد. ژاوی پس از ۵۰ بازی آمار ۲۸ پیروزی، یازده تساوی و یازده شکست را به ثبت رساند. او به عنوان ناجی به بارسلونا رفت تا این تیم را از بحران نجات دهد اما این اتفاق نیفتاد. 

ژاوی و کومان

فصل نخست به دلایل مختلفی فصل سازگاری بود. یکی از آن ها بی تجربگی ژاوی در نشستن روی نیمکت تیم بزرگی همچون بارسا بود. دیگری بازیکنان تیم بودند که فاصله زیادی با بهترین های لالیگا و به خصوص اروپا داشتند. به همین خاطر اولین فاجعه خیلی زود اتفاق افتاد که آن حذف از مرحله گروهی لیگ قهرمانان بود. در تاریخ باشگاه بی سابقه بود که تیم در لیگ اروپا بازی کند. همچنین بارسای ژاوی شکست را در ال کلاسیکو در سوپرجام تجربه کرد. سپس حذف از یک هشتم نهایی کوپا دل ری مقابل اتلتیک اتفاق افتاد. ضربات سختی در شروع مربیگری ژاوی بود. بارسا در لالیگا توانست در آخرین هفته ها جایگاه مناسبی پیدا کند اما با ضربه سهمگین حذف از یک چهارم نهایی لیگ اروپا با شکست مقابل فرانکفورت روبرو شد. 

بدتر از والورده و مارتینو 

این فصل (۲۳-۲۰۲۲) بهترین فرصت برای امتحان ژاوی بود. بارسلونا در تابستان خریدهای زیادی کرد و سطح تیم خود را بالا برد تا بتواند دوباره با تیم های بزرگ اروپایی رقابت کند اما این کار جواب نداد. بارسلونا نتوانست بازی های قابل قبولی در مقابل حریفان بزرگ به نمایش بگذارد. آبی اناری ها در آستانه حذف از لیگ قهرمانان هستند و این اتفاق ضربه سختی از لحاظ اقتصادی به باشگاه وارد خواهد کرد. در روزهایی که بارسا وضعیت اقتصادی خوبی ندارد حضور در لیگ قهرمانان می تواند به بهبود این شرایط کمک کند. تیم کاتلانی در لالیگا از لحاظ نتیجه خوب کار کرده است اما پس از شکست در ال کلاسیکو همه چیز آشکار شد. بارسلونا در هیچ کدام از بازی های این فصل خود مقابل تیم های بزرگ نتوانست پیروز شود. از بایرن شکست خورد برابر اینتر مغلوب شد و مساوی کرد و مقابل رئال مادرید هم که حرفی برای گفتن نداشت. 

اگر عملکرد ژاوی با دیگر سرمربیان قبلی بارسلونا مقایسه شود باز هم سرمربی جوان آمار بدتری داشته است. او تنها ۶۳ درصد بازی هایش (از ۵۰ دیدار) را با پیروزی به پایان رساند و در این زمینه در جایگاه بیست و پنجم قرار دارد. ژاوی حتی از سرمربیانی همچون تاتا مارتینو و ارنستو والورده ( هر دو ۷۹ درصد) که در سال های اخیر هدایت تیم کاتالانی را بر عهده داشتند آمار بدتری را به ثبت رساند. بهترین عملکرد را لوییس انریکه داشت که در ۵۰ بازی نخست ۸۶ درصد بازی هایش را با پیروزی به پایان رساند. اگر به شکست مقابل رئال مادرید حذف لیگ قهرمانان اضافه شود و چهره بدی که تیم از خود نشان می دهد ادامه دار باشد وضعیت سرمربی کاتالانی پیچیده خواهد شد. 

دیدگاه تان را بنویسید