جی پلاس

از کابوس بارسا تا اشرف؛ مدافعانی که مهاجم بودند!

در طول تاریخ مدافعانی وجود داشتند که مانند یک مهاجم عمل کردند و گل های فراوانی را به ثمر رساندند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، فرشته مقدم: اشرف حکیمی، در ۲۲ سالگی در آستانه قرار گرفتن در فهرست گلزن ترین مدافع های تاریخ جهان فوتبال قرار دارد. مدافع مراکشی با وجود سن کمی که دارد تاکنون ۲۵ گل به ثمر رسانده و در لیگ یک فرانسه در ۹ بازی سه بار دروازه حریفان را باز کرده است. به نوشته مارکا، او مدافع دونده ای است و زمان حمله برجسته عمل می کند. با این حال اشرف فاصله زیادی با رونالد کومان، صدرنشین این فهرست دارد. البته نباید فراموش کرد که مدافع پاری‌سن ژرمن پنالتی زن تیمش نیست و نمی تواند به این شکل به تعداد گل هایش بیفزاید. 

در حال حاضر گلزن ترین مدافع پا به توپ سرخیو راموس است‌. پس از جدایی کریستیانو رونالدو مدافع اسپانیایی حتی یک فصل با کریم بنزما برای آقای گلی در رئال مادرید رقابت داشت. راموس تاکنون ۱۲۷ بار دروازه حریفان را باز کرده است و در جایگاه ششم گلزن ترین مدافع های تاریخ جهان قرار دارد. در حالی که بازیکن اسپانیایی گل های زیادی را با ضربه سر به ثمر رسانده اما ۳۰ گلش از روی نقطه پنالتی وارد دروازه حریفان شده است. پس از او با اختلاف زیاد الکساندر کلاروف (۶۲ گل)، جرارد پیکه (۶۰ گل) و یان فرتونگن (۵۵ گل) قرار دارند. 

در طول تاریخ مدافعانی بودند که شم بالای گلزنی داشتند. در ادامه به پنج مدافع گلزن برتر تاریخ اشاره می شود. 

رونالد کومان (۲۵۳ گل)

سرمربی بارسلونا در صدر این فهرست قرار دارد. او به عنوان سوییپر بازی می کرد که اکنون چنین پستی وجود ندارد. او در لیگ هلند و لالیگا به عنوان یک گلزن برجسته شد. نقطه قوت کومان شدت ضرباتش بود که او به را یکی از بهترین ضربه آزاد زنان تبدیل کرده بود. او گل فراموش نشدنی را در سال ۱۹۹۲ در "تیم رویایی" یوهان کرویف به ثمر رساند و موجب شد بارسا در ومبلی نحستین قهرمانی اش را در اروپا جشن بگیرد. مدافع هلندی پنالتی زن قهاری هم بود و رکورد ۲۵ گلزنی پیاپی از فاصله یازده متری در لالیگا را به ثبت رساند. او در مجموع ۹۹ گل به این شکل به ثمر رساند‌‌. 

دنیل پاسارلا (۱۷۵ گل)

دوران ورزشی این مدافع در آرژانتین و ایتالیا گذشت. با این حال حضورش در ریورپلاته بیش از همه برجسته بود و او به یکی از بهترین گلزنان تاریخ باشگاه تبدیل شد. پاسارلا ۱۰۳ گل برای میوناریوس به ثمر رساند. بازی منطقه ای مدافع آرژانتینی باعث شد به یک گلزن تبدیل شود. دیگو مارادونا، اسطوره فوتبال آرژانتین درباره پارسالا گفت: "بهترین دفاع و بهترین سر زنی است که تا به حال دیده ام." پاسارلا دو قهرمانی در جهان را تجربه کرد. او در جام جهانی ۱۹۷۸ به عنوان کاپیتان تیم ملی آرژانتین جام را بالای سر برد و در سال ۱۹۸۶ بدون حتی یک دقیقه بازی کردن (به خاطر آسیب دیدگی) قهرمان جهان شد. پاسارلا ۲۵ گل خود را از روی نقطه پنالتی وارد دروازه حریفان کرد. 

فرناندو هیرو (۱۶۳ گل)

بازیکن اسپانیایی در روزهای نخست دوران ورزشی اش در میانه میدان بازی می کرد اما سپس یک خط عقب تر رفت. هیرو موجب شد ناکامی ۳۲ ساله رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا پایان یابد. سپس دو قهرمانی دیگر را در این رقابت ها تجربه کرد. بازی منطقه ای فوق العاده،  ضربات آزاد عالی و گلزنی از روی نقطه پنالتی (۳۶ گل) موجب شد در جایگاه سوم فهرست برترین مدافع های گلزن تاریخ قرار بگیرد. او تنها در بازی های باشگاهی ندرخشید و برای تیم ملی اسپانیا هم ۳۰ گل به ثمر رساند تا پنجمین گلزن برتر تاریخ لاروخا شود. 

لوران بلان (۱۵۲ گل)

بلان یکی از بهترین مدافع های تاریخ فوتبال فرانسه است. او قدرت حفظ توپ بالایی داشت و در حملات  شرکت می کرد. بلان زمان کوتاهی در لالیگا اسپانیا حضور داشت و برای بارسا بازی کرد‌. او در ایتالیا، فرانسه و انگلیس نیز پا به توپ شد. مدافع فرانسوی به همراه تیم ملی کشورش فاتح جام جهانی ۱۹۹۸ و یورو ۲۰۰۰ شد. همچنین ۱۶ گل برای خروس ها در ۹۷ بازی به ثمر رساند. ۲۱ گل بلان از روی نقطه پنالتی وارد دروازه حریفان شد. 

گراهام الکساندر (۱۳۰ گل)

السکاندر متولد کاونتری، تمام دوران ورزشی اش را در انگلیس بازی کرد اما تنها ۳۳ بازی در لیگ برتر انگلیس با پیراهن برنلی انجام داد. پست اصلی اش مدافع راست بود. او برای تیم ملی اسکاتلند بازی کرد. الکساندر گل های زیادی را به لطف ضربات ایستگاهی و پنالتی به ثمر رساند. ۵۷ گلش از فاصله یازده متری به ثمر رسید. 

دروازه‌بان های گلزن 

در طول تاریخ دروازه‌بان های با شم گلزنی بالا نیز وجود داشته است. روجریو سنی با ۱۳۱ گل در صدر گلزن ترین دروازه‌بانان قرار دارد. او هم ضربه آزاد می زد و هم پنالتی. ۳۹ گلش را از فاصله یازده متری به ثمر رساند و به اسطوره سائوپائولو تبدیل شد. خوسه لوییس چیلاورت با ۶۲ گل، جانی وگانس ۴۵ گل، دیمیتر ایوانکف ۴۳ گل، رنه هیگوئتا ۴۱ گل و خورخه کمپوس ۴۰ گل دیگر دروازه‌بان هایی بودن که مانند یک مهاجم عمل کردند. 

دیدگاه تان را بنویسید