گزارش کامل جی پلاس از نشست خبری رئیس فدراسیون فوتبال

تاج: ماجرای ویلموتس با نام فساد مشهور شده است/ در کمپ تیم ملی سکته کردم/ من فقط پرونده قتل و آدم ربایی ندارم!

نشست خبری مهدی تاج برای تشریح تغییرات صورت گرفته در تیم ملی فوتبال ایران در آستانه جام جهانی فوتبال و البته پرونده های او در قوه قضائیه برگزار شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، اولین نشست خبری مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران برگزار شد که در ادامه مشروح صحبت های مهم او را می خوانید:

تاج در ابتدا درباره پرونده های بازش در قوه قضاییه صحبت کرد. تاج گفت:  از سال 1368 تاکنون در فدراسیون فوتبال با عناوین مختلفی فعالیت داشتم. کار مدیریتی کار امر و نهی کردن و تصمیم گیری است که باید تصمیمات لازم برای اداره سازمان ها انجام داد.در معرض تصمیم گیری جدی قرار گرفته بودیم. اخیرا در پرونده های قضایی که همه می‌گویند مایلم مفصل صحبت کنم. در این مدت 3 پرونده دارم که در طول مدیریتی قابل قبول است. هر سه پرونده فوتبالی است. هیچ چیز غیر از فوتبالی نیست. مالی و... نیست. بخشی از این پرونده‌ها بر اساس اساسنامه فدراسیون فوتبال که به فیفا و AFC دادیم تصمیم بوده که تخلفات و گزارشات فوتبالی در ارکان قضایی فوتبال رسیدگی شود، منتها بعضی از دوستان این نوع پرونده‌ها را که بازرسی کل کشور که تعریفی که ما داریم، آنها چنین تعریفی از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ ندارند. به همین دلیل پرونده‌ای که تشکیل دادند به دستگاه قضا بردند. یکی از سه پرونده مربوط به به‌کارگیری دو نفر بازنشسته است که ما متهمیم به اینکه عدم استفاده قوانین را انجام دادیم. یکی بهاروند و دیگری ساکت است. این پرونده‌ها هیچ کدام بحث سوءاستفاده مالی و... ندارد. فقط طرح شده که چرا ما بازنشستگانی که به موجب قانون بازنشسته بودند را به کار گرفتیم. البته ما دلایل متقنی را برای قاضی داشتیم که قاضی بدوی منع تعقیب داده و پرونده را مختومه کرده، بازرسی اعتراض کرده و این پرونده در شعب تجدیدنظر در حال بررسی است. موضوع دوم در خصوص فعالیت‌های من و همکارانم در سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال است که این پرونده 14 نفر را متهم کرده؛ من، کفاشیان و بهاروند، عابدینی، حسن‌پور، جعفری که قبلا عضو هیات رئیسه سازمان لیگ بود و فوت شده که خدا رحمتش کند و تعداد دیگری هستند. اینها به بازپرسی رفته، بازپرسی منع تعقیب داده و شرایط را کاملا عادی دانسته، ولی باز هم شکایت شده و برگشته. ما متهمیم به اعمال نفوذ و اینکه منافع کشور را ندیدیم، تخفیف غیرعادی دادیم، مثلا گفتند به کسی که تبلیغات محیطی را برعهده داشته تخفیف دادیم. استدلال ما برای بازپرسی که پذیرفته و منع تعقیب داده این بود که لیگ ما 18 تیمی بوده و بعد آن را 16 تیمی کردیم. 36 بازی حذف شده، سه دور تبلیغات دور زمین در ورزشگاه آزادی بوده، با اختلافی که با خود ورزشگاه داشتیم به دو دور تبدیل شد. بعلاوه اینکه باید بازی‌ها را در زمانی برگزار می‌کردیم که نه خیلی تاریک باشد و نه خیلی پیدا باشد.شورای تامین تشخیص داده که جلسات و بازی‌ها در ساعتی باشد که بتواند ترافیک را کنترل کند و مواردی از این دست که جنبه مدیریتی و ترک فعل دارد.

او با اشاره به پرونده ویلموتس گفت: هر زمان صحبت از پرونده ویلموتس می آید می گویند فساد ویلموتس! این پرونده شبیه به پرونده برانکو، استراماچونی و کالدرون است اما پرونده ویلموتس را با نام فساد می گویند و در ذهن مردم با همین اسم می آید. می‌دانید هر مربی‌ای که دو ماه پولش را ندهند می‌تواند طبق قانون فیفا قراردادش را فسخ کند. همین هفته مربی چلسی را اخراج کردند و کل پولش را دادند اما کسی اسم فساد برایش مطرح نکرد. ۲ میلیون یورو  پول از شستا گرفته شد با مجوز معاون اول رئیس جمهور و شورای عالی امنیت کشور اما این مبلغ دیر پرداخت شد و ویلموتس هم اقدام به فسخ قرارداد کرد. تمام مربیان خارجی شاغل در ایران که اینگونه فسخ کردند تمام پولشان را گرفتند و تنها حکمی که شکسته شد و نصف شد،‌ حکم ویلموتس بود.

مهدی تاج

او همچنین گفت: ما ۲ میلیون یورو را زمانی گرفتیم که ۱۲ هزار تومان بود یعنی می‌شود ۲۴ میلیارد تومان. فدراسیون در همان دوره ۲۵ میلیارد تومان به شستا پول داده است یعنی یک میلیارد تومان هم بیشتر اما چون فدراسیون در زمان لازم به حکم دادگاه،‌ درخواست تجدیدنظر نداد، هنوز دو ساختمان فدراسیون دست شستا مانده اما به رئیس قوه قضاییه نامه نوشته‌ایم که همه پول را پرداخته‌ایم و امیدواریم با عنایت ایشان و تجدیدنظرخواهی جدید، این دو ساختمان را پس بگیریم.

او درباره بحث پرونده فولاد مبارکه گفت: من بازنشسته فولاد مبارکه بودم. من ماهی ۲۰ میلیون در  سه سال گرفتم. هرکسی هر پرونده دیگری از من دارد منتشر کند. یکسری از هفته گذشته سازمان یافته کار کردند و یکباره همه رسانه نوشتند که قوه قضایی تمام جرایم تاج را منتشر کرد و فقط قتل و آدم ربایی در لیست نبود. تنها نامه ای که برای قوه قضاییه آمد استعلام دبیرکل از دادستان بوده که پرسیدند چند پرونده باز دارند و همین سه پرونده را اعلام کردند.

مهدی تاج

تاج درباره پرونده ویلموتس گفت: آمادگی کافی داریم و توضیحات کافی هم دادیم و هر زمان توضیح بخواهند انجام می دهیم. حتما پاسخگو خواهیم بود.

او درباره اظهارات نمایندگان مجلس به خصوص قاضی زاده هاشمی گفت: نماینده دغدغه اش نباید فقط فوتبال باشد. او ۱۰۰ بار ۲۰۰ بار هر مقدار و هر ساعتی در هر شبکه ای که خواست صحبت کرد. اجازه بدهید قوه قضاییه در این باره تصمیم بگیرد. ما نمی دانستیم او  آقای راستینه تا این حد به فوتبال علاقه دارند اما اگر تا این حد اهمیت می دهند به فوتبال استان خودشان بپردازند. اما تمام مجلس فقط این دو نفر نیستند ولی ما هر نماینده ای بخواهد هرسوالی بپرسد جواب می دهیم.

تاج در ادامه گفت: این افراد یک بار درباره حق پخش صحبت نکردند. مهم ترین کار جلسه با مدیران درباره حق پخش است چرا که بزرگترین بدهکار ما تبدیل به بزرگترین طلبکار ما شده. امیدوارم حق پخش هم در مطالبات این عزیزان بیاد اما معتقدم فعلا صداوسیما فعلا پول پرداخت ندارد. ضمن اینکه یک سری تیم ها از دولت پول می گیرند و روا نیست یک بار هم حق پخشبدهند. من طرحی برای این موضوع دارم که مدل فیفا و ای اف سی است.

مهدی تاج

رئیس فدراسیون فوتبال درباره تغییرات در راس کادرفنی تیم ملی گفت: اسکوچیچ مربی بسیار محترمی است. برای من حذف اسکوچیچ خیلی سخت بود او بسیار آرام و زحمتکش بود که نباید فراموش کنیم در سخت ترین شرایط آمد و به ایران کمک کرد.

*تاج از حضار خواست به احترام اسکوچیچ و زحماتش دست بزنند!

او ادامه داد: من متوجه شدم با این شرایط تیم ملی و بازیکنان بهتر است اسکوچیچ عوض شود. کسی نمی تواند کی روش و نتایج را تضمین کند اما سابقه او در تیم و علاقه بازیکنان نشان می دهد که تصمیم درست بوده است. برای من ساده بود که اسکوچیچ را نگه دارم و بگویم هیچ نتیجه ایمای من نیست اما به خاطر تیم ملی این کار را کردم.

تاج درباره منتقدان حضور کی روش گفت: به خاطرکشور می خواهم از تیم حمایت‌کننده من دست همه مخالفان را می فشارم. الان محل اختلاف نیست و باید دست به دست هم بدهیم. 

او درباره دستیار ایرانی کی روش در تیم ملی گفت: ما حتما از مربی ایرانی کنار کی روش استفاده می کنیم که در آینده بتوانیم از او استفاده بیشتری هم انجام بدهیم. ما قرارداد کی روش را موقت تلقی کردیم. قرارداد خودش ۵۹ و دستیارانش ۳۰ هزار یورو است. قراردادش باز است و می توانیم بعد از جام جهانی دوباره تصمیم بگیربم. برای کی روش حسن است برای پنجمین بار به جام جهانی می رود و برای ما هم خوب است که مربی آشنایی روی نیمکت می نشیند.

مهدی تاج درباره زمان سفر کی روش به ایران گفت: زمان و مبلغ و کمک های کی روش فیکس شده است اما اینکه چه زمانی می آید دقیق مشخص نیست اما به سرعت می آید و اردوی اتریش با حضور کی روش برگزار می شود.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره نامه سرگشاده خود به رئیس سازمان صدا و سیما که در آن به جریانی اشاره شده بود که برای برکناری و تخریب او تلاش می‌کند گفت: گفتم بر اساس قانون اگر کسی پرونده مفتوحی را رسانه‌ای کند، متخلف کند. اگر کسی پرونده‌ای را که منجر به حکم نشده است رسانه‌ای کند، متخلف است. این پرونده ما هم که فوتبالی است. شما بهتر می‌دانید کانون این تخریب‌ها کجاست. انتخاباتی صورت گرفت و ناظران فیفا و AFC ناظر بودند و تبریک گفتند. همین امروز دنبال ۸ میلیون دلار هستیم. همکارانم می‌دانند که بازی با دو تیم اروگوئه و سنگال هزینه‌بر است. باید پولی را خرج کنیم اما نمی‌توانستیم منتقل کنیم. ما از AFC تشکر کردیم و نامه زدیم و پول را به حساب قطر ریخت و قطر هم به حساب اتریش ریخت که مشکل ما حل شود.

مهدی تاج

تاج افزود: تیم مدیریتی قبلی بازی‌ها را هماهنگ کرده بود اما مبالغ آن واریز نشده بود. اگر امروز این پول واریز نمی‌شد، یکی از بازی‌ها را از دست می‌دادیم. من از صداوسیما هم تشکر می‌کنم. همه صداوسیما که یک شبکه و یک برنامه نیست. دیشب معاون بنده را به یک برنامه دعوت کردند. او هم توضیحاتی را ارائه کرد. شبکه‌های متفاوتی هستند که دست همه را می‌فشارم و به همه علاقه‌مند هستم. به همه آن‌ها ارادت دارم. خجالت می‌کشم چیزی بگویم و کارمندان صداوسیما ناراحت شوند.

مهدی تاج در پاسخ به سوالی درباره اینکه او چگونه به خاطر بیماری قلبی کناره گیری کرد و حالا بعد از شکستن رای ویلموتس بازگشته گفت: من مدتی قلبم نگران کننده بود و می دانید که من در کشور ترکیه استنت و دریچه گذاشتم و پزشکان گفتند باید کناره گیری کنم. من در کمپ تیم ملی زمانی که برای مجمع فوتبال بوشهر می رفتم سکته کردم و گفتند صلاح نیست ادامه بدهم اما حالا اوضاع بهتره شده است.

مهدی تاج در پاسخ به سوال جماران درباره اینکه آیا بازیکنان حامی اسکوچیچ در لیست سیاه کی روش قرار می گیرند یا نه گفت: نه تیم ملی متعلق به همه است و این مسائل وجود ندارد.

او با تایید ادعای خبرنگار جماران درباره شرایط نامناسب  فوتبال و فوتسال زنان گفت: اگر بگوییم حال فوتبال زمان خوب نیست کاملا درست است و باید تلاش کنیم. نتایج خوبی گرفتیم ولی باید کار کنیم. مشکلاتی در حوزه مدیریت زنان فدراسیون فوتبال داریم و مدنظر ما است و حتی در جلسه هیات رییسه درباره آن صحبت شد.

او ادامه داد: امیدوارم در آینده شرایط بهتر شود ولی باید برای مدیریت بانوان در کل کلان فکری کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید